۱۶ مهر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5644981
T T
۰ نفر
آمریکا مانع تصویب قطعنامه علیه اسرائیل در شورای امنیت است # سازمان ملل، ایرنا: 16 مهر 1379 برابر با هفتم اکتبر 2000 جلسه غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل که پنجشنبه شب برای بررسی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی تشکیل شده بود در ساعت 3 بامداد روز جمعه به وقت محلی نیویورک بدون حصول نتیجه پایان یافت.
درجلسه بامداد روز جمعه شورای امنیت اعضا تحت فشار واعمال نفوذ آمریکا وحمایت شدید این کشور ازرژیم صهیونیستی، نتوانستند در مورد مفاد پیش نویس قطعنامه پیشنهادی جنبش عدم تعهد به توافقی اساسی دست یابند.
بر اساس گزارش خبرنگار ایرنا درسازمان ملل ظهرجمعه جلسه کارشناسی شورای امنیت، پیش نویس قطعنامه جدیدی را که توسط انگلیس تهیه شده و لحن بسیار ملایم تری در قبال جنایات رژیم صهیونیستی دارد، بررسی کرد.
درپیش نویس قطعنامه جدید هرگونه اشاره به محکومیت نیروهای نظامی اسرائیل حذف شده و در مقابل هرگونه اقدام خشونت آمیز بویژه کاربرد قوه قهریه علیه غیرنظامیان که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد کثیری گردیده محکوم شده است.
در پیش نویس قطعنامه جدید قطع فوری کلیه خشونت ها و تجدید گفت وگوها با هدف دستیابی به صلح درخواست شده است.
آمریکا با یک ماده دیگر پیش نویس قطعنامه قبلی که خواستارتبعیت اسرائیل از مفاد معاهده چهارم ژنو بود، مخالفت ورزیده است.
در این معاهده که در سال 1949 تصویب شده ، کشور اشغالگر ملزم به حفظ امنیت ساکنان سرزمین های اشغالی است و آمریکا در واقع با مخالفت خود نشان داده است که بیت المقدس را جزو سرزمین های اشغالی به رسمیت نمی شناسد و در واقع ادعای کذب رژیم صهیونیستی را در مورد بیت المقدس تقویت می کند.
در قطعنامه پیشنهادی جنبش عدم تعهد انجام یک تحقیق بین المللی برای شناسایی و مجازات عاملان کشتارهای اخیر در بیت المقدس و سایر سرزمین های اشغالی درخواست شده بود، لکن آمریکا بااین بند از قطعنامه نیز موافق نیست، چون بطور قطع به زیان رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد.
آمریکادر مجموع با هر قطعنامه ای که در آن از شرق بیت المقدس به عنوان یک بخش تحت اشغال نام برده شود، مخالفت می کند و حل مساله بیت المقدس را منوط به گفت وگوهای بین فلسطینی ها و اسرائیل دانسته است.
"ناصر القووه" نماینده ناظر فلسطینی در سازمان ملل روز جمعه به خبرنگاران گفت: پیش نویس قطعنامه جدید بسیار ضعیف تهیه شده و هنور توافقی در مورد آن بین اعضا حاصل نشده است. *غ-ک *
۰ نفر