۲۶ شهریور ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5642320
T T
۰ نفر
مهاجرین افغانستانی از نحوه خدمات رسانی کمیساریای عالی ناراضی هستند # مشهد، ایرنا: 26 شهریور 1379 برابر با 16 سپتامبر 2000 مهاجران افغانی ساکن خراسان (شرق ایران )از آنچه که " عدم پایبندی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به بندهای توافقنامه خود با جمهوری اسلامی ایران در زمینه بازگشت مهاجران " می نامند، ناخرسندند.
این مهاجران " کاهش پرداخت کمک هزینه درمانی، کاهش پرداخت کمک هزینه بازگشت داوطلبانه از 40 دلار به 20 دلار و تعیین سقف محدود 100 هزار نفری برای بازگشت داوطلبانه " را نوعی " توهین " به خود تلقی می کنند.
مهاجرینی که روز شنبه با خبرنگار "ایرنا" گفتگو کردند براین عقیده اند که در قیاس با مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران، کمکهای مجامع بین المللی بسیار ناچیز است و حتی این سازمانها از عهده تعهدات و توافقنامه هایی که خود طراح و مجری آنند عاجزند.
برنامه بازگشت داوطلبانه مهاجران افغانی، بهمن ماه پارسال به امضای مسوولان جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان رسید و از بیستم فروردین ماه امسال نیز به اجرا درآمد.
همچنین برخی از مهاجران افغانی نیز از روند کند اجرای طرح بازگشت گله کردند و کندی این روند را " نوعی سیاسی کاری " از سوی کمیساریای عالی پناهندگان دانستند.
این مهاجرین معتقدند تعیین سهمیه 100 هزار نفری برای بازگشت در طول یک سال با توجه به جمعیت حدود دو میلیون نفری مهاجران در ایران، پایان اجرای این طرح را به حدود 20 سال دیگر موکول می کند.
رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در مشهد، نیز در پاسخ به گلایه های مهاجران افغانستانی، انگشت بر روی مشکلات مالی سازمان متبوع خود گذاشت.
توشیرو اوداشیما (Odashima Toshiro) می گوید 100 درصد طرحها و عملیات کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برپایه دریافت کمکهای داوطلبانه از اعانه دهندگان استوار است.
وی افزود: به همین دلیل است که " کاهش کمکهای داوطلبانه " بر روی نحوه اجرای طرحها و عملیات این سازمان تاثیر مستقیم گذاشته و این سازمان نمی تواند بر اساس تعهداتش جوابگوی مهاجرین و پناهندگان باشد.
اوداشیما، در خصوص منابع و هویت " کمکهای داوطلبانه و اعانه دهندگان " به سازمان متبوع خود توضیح بیشتری نداد.
با این حال افزود: کمیساریا ارایه خدمات درمانی به نیازمندان معالجات پزشکی را قطع نکرده است.
وی افزود: البته با توجه به مضیقه مالی گریبانگیر این سازمان، هم اکنون این نوع خدمات به تعداد کمتری از افاغنه ارایه می شود و از میان آنها اولویت با کسانی است که مشمول فوریتهای پزشکی اند.
این در حالی است که اوداشیما گفت: پیش از این نیز هیچگاه کمکهای کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، 100 درصد هزینه های معالجه مهاجران را در بر نمی گرفته است.
وی افزود: در این چارچوب افغانیها بر اساس "نوع درمان، وضعیت مالی اشان و وجود منابع مالی در نزد کمیساریا " مجبور به پرداخت 10، 20 و یا حتی درصد بیشتری از هزینه های معالجه خود یا بستگانشان هستند.
اوداشیما درباره کاهش کمک به مهاجران درحال بازگشت از 40 به 20 دلار نیز گفت: در چارچوب اجرای طرح بازگشت، مهاجرین داوطلب خروج از ایران معادل ریالی 20 دلار آمریکا را در این طرف مرز و همین مقدار را در آن سوی مرز دریافت می کردند.
وی افزود: اما به خاطر مضیقه مالی گریبانگیر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، از 17 مرداد ماه (هفته اول اوت ) فقط 20 دلار در آن سوی مرز به مهاجرین اعطا می شود.
اوداشیما درباره تلقی مهاجران افغانی از کندی روند بازگشت به عنوان نوعی سیاسی کاری کمیساریا عالی هم گفت: طرح مشترک نه تنها دربرگیرنده بازگشت داوطلبانه مهاجرین است بلکه شامل فراهم کردن یک چارچوب قانونی برای آن دسته از مهاجرینی که دارای مدارک اقامتی قانونی نیستند و خواهان بازگشت به کشورشان به دلایل مختلف نمی باشد، نیز است.
وی افزود: هم اینک هفت مرکز تعیین تکلیف در سراسر ایران مشغول به کار هستند که تا 19 شهریور ماه امسال (نهم سپتامبر) 27 هزار و 240 مورد معادل 130 هزار افغانی مصاحبه شده اند که از این میان 7346 مورد موفق به دریافت مجوزهای اقامتی شده اند.
اوداشیما گفت: از ابتدای اجرای برنامه مشترک طی بیستم فروردین امسال تاکنون 98 هزار و 128 افغانی داوطلبانه به کشورشان بازگشتند.
رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در مشهد وجود سهمیه 100 هزار نفری برای بازگشت مهاجران افغانی در برنامه مشترک را قطعی ندانست ولی گفت : " تشخیص تعداد نفرات برای بازگشت در طول برنامه، به زمان امضای قرارداد بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در بهمن ماه سال 1378 (فوریه سال 2000) برمی گردد.
اوداشیما افزود: افغانیهای زیادی هم اکنون خواهان بازگشت به کشورشان هستند که با ظرفیتهای عملیاتی این سازمان همخوانی ندارد.
*پ . ک *
۰ نفر