۲۶ شهریور ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5642317
T T
۰ نفر
اجلاس گروه 2 + 6 مسائل افغانستان را مورد بررسی قرار داد # تهران، ایرنا: 26 شهریور 1379 برابر با 16 سپتامبر 2000 اعضای گروه 2 + 6 با شرکت همسایگان افغانستان از جمله ایران و با مشارکت کشورهای آمریکا و چین بعداز ظهر روز جمعه در نشستی در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک تحولات افغانستان را بررسی کردند.
این نشست که به ریاست کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل برگزار شد بیش از یک ساعت به طول انجامید و در آن جیاشوان تانک وزیر خارجه جمهوری خلق چین، کمال خرازی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عبدالستار وزیر خارجه پاکستان، ایگور ایوانف وزیر خارجه فدراسیون روسیه، رشید الیموف نماینده دایمی تاجیکستان در سازمان ملل، آک سلطان عطایف نماینده دایمی ترکمنستان در سازمان ملل، مادلین آلبرایت وزیر خارجه آمریکا و عبدالسلام خیدراف معاون وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان حضور داشتند.
در این نشست فرانسیس وندرل نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان گزارشی از تحولات اخیر و فعالیت های سازمان ملل برای برقراری صلح در این کشور را به اطلاع اعضای گروه2 + 6 رساند.
وزیران امور خارجه و نمایندگان بلند پایه گروه 2 + 6 در این نشست مراتب نگرانی عمیق خود را از تشدید درگیریها در افغانستان و آثار زیانبار انسانی ان ابراز داشتند.
شرکت کنندگان در این نشست بر این نکته تاکید کردند که برای مساله افغانستان راه حل نظامی وجود ندارد و از طرفین درگیری خواستند با برقراری اتش بس موافقت کرده و برای یافتن یک راه حل سیاسی وارد گفتگو شوند.
در همین ارتباط گروه 2 + 6 از نماینده ویژه دبیرکل خواست که با طرفهای مناقشه وارد مذاکره شده و تا تاریخ اول نوامبر سال 2000 گزارش خود را به گروه ارایه کند.
اعضای گروه 2 + 6 بر حمایت خود از نقش کلیدی سازمان ملل در دستیابی به راه حلی صلح آمیز برای مناقشه افغانستان و تلاش جاری دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه او در امور افغانستان و نیز دیگر تلاشهایی که به حمایت از اقدامات سازمان ملل برای دستیابی به صلح صورت می گیرد جانبداری کردند.
پس از پایان نشست، آلبرایت تنها کسی بود که با خبرنگاران سخن گفت.
آلبرایت در سخنان خود ضمن جالب توجه خواندن نشست، از طالبان بخاطر خونریزی، سابقه بد در زمینه حقوق بشر، دست داشتن در تروریسم و قاچاق مواد مخدر انتقاد کرد و گفت: تشابه عقاید و نظرات شرکت کنندگان بسیار دلگرم کننده بود.
وی افزود: شرکت کنندگان از عنان به خاطر برگزاری این نشست تشکر کردند و از فرانسیس وندرل نماینده ویژه وی در امور افغانستان درخواست کردند پیشنهادهای خود برای گام های بعدی در زمینه حل بحران افغانستان را در نشست بعدی گروه 2 + 6 در اوایل ماه نوامبر ارائه کند.
آلبرایت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره گفت وگوی مستقیم با خرازی گفت: ما در دو طرف مختلف میز گرد نشسته بودیم و از این رو با یکدیگر صحبت نکردیم ولی شباهت مواضع دو طرف در زمینه افغانستان، تروریسم، قاچاق مواد مخدر و موضوعات دیگر برای من جالب توجه بود.
وی در ادامه با مفید خواندن دیدار امروز گفت: دو کشور ایران و آمریکا قبلا در چارچوب 2 + 6 در سطح معاون وزارت خارجه دیدار کرده بودند و روی هم رفته شرکت دو طرف در چنین نشست هایی برای حل مشکلات دلگرم کننده است.
. ز .
۰ نفر