۱۴ شهریور ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5641131
T T
۰ نفر
تولید کود "پتاسه" در ایران سالانه 30 میلیون دلار صرفه جویی ارزی دربر دارد # تهران ، ایرنا: 14 شهریور 1379 برابر با چهارم سپتامبر 2000 مشاور سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت : با اجرای طرح اکتشاف ، بهره برداری و احداث کارخانه استحصال پتاس و کود پتاسه نیاز ایران به این ماده معدنی مهم برطرف و سالانه حدود 30 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای ایران در بردارد.
"احمد نبیان " روز دوشنبه به ایرنا گفت : نیاز کشاورزی ایران به کــود پتاس سالانه 300 هزار تن است و برای جلوگیری از واردات این ماده معدنی این سازمان طرح مذکور را دنبال می کند .
وی افزود : در حال حاضرطرح اکتشاف پتاس سنگی از سوی این سازمان در حال اجرا است و بخشی از نیاز ایران به پتاس به ظرفیت سالانه 50 هزار تن از طریق طرح استحصال پتاس از شورابه های پتاس دار ناحیه خورو بیابانک تامین می شود.
وی یادآور شد : ذخایر شورابه های پتاس دار توسط این سازمان در طرح اکتشاف املاح تبخیری طی اولین برنامه پنجساله توسعه ایران کشف شد و پروژه احداث واحد تولیدی سالانه به ظرفیت 50 هزار تن پتاس اکنون در حال اجراست .
به گفته نبیان ، طرح اکتشاف پتاس سنگی در سازندهای تبخیری و گنبدهای نمکی ایران درسال جاری توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران آغاز شده و در مرحله اول این طرح در مناطق میانه و بندرخمیر جهت اکتشاف پتاس سنگی در گنبدهای نمکی این ناحیه انتخاب شده که عملیات آن در حال اجرا می باشد.
وی اضافه کرد: در ناحیه میانه مطالعات و اکتشافات سطحی و مطالعات ژئوفیزیکی به اتمام رسیده و عملیات حفاری در مناطق امید بخش اخیرا آغاز شده است .
وی خاطرنشان ساخت : انتظار می رود در ناحیه میانه به ذخایر مهمی از پتاس به صورت سولفات پتاسیم و کلرور پتاسیم دست یابیم .
نبیان گفت: عملیات صحرایی برای مطالعه سطحی و ژئوفیزیکی در ناحیه بندر خمیر از اوایل پائیز امسال آغازمی شود و امید می رود دراین ناحیه ذخایر مناسبی از پتاس به صورت کلرور پتاسیم به دست آید .
۰ نفر