۷ مرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5637312
T T
۰ نفر
ژاپن موضوع ارسال برنج به کره شمالی را بررسی می کند # توکیو، ایرنا: هفتم مرداد 1379 برابر با 27 جولای 2000 وزیر خارجه ژاپن یک روز پس از گفت وگوی تاریخی با همتای کره شمالی اش گفت که امادگی دارد تاموضوع افزایش برنج کمکی به پیونک یانک را درصورت درخواست سازمان برنامه ریزی غذا "دبلیو اف پی " مورد بررسی قرار دهد.
دیدار تاریخی "یوهه یی کونو " وزیر خارجه ژاپن و " پائک نام سون " همتای کره شمالی اش در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه منطقه یی"آسه آن" در بانکوک پایتخت تایلند انجام شد.
" کونو" در گفت وگو با خبرنگاران ژاپنی افزود: توکیو اماده است که اهدا برنج را جدا از اختلاف های دو کشور مورد بررسی قرار دهد.
" دبلیو اف پی " قرار است اوایل پاییز امسال گزارشی از وضعیت خوارو بار جهان منتشر کند و از این رو ژاپن قصد دارد واکنش مناسبی در قبال ان انجام دهد.
وزیر خارجه ژاپن تصریح کرد که اگر در گزارش " دبلیو اف پی" خبر از کاهش شدید مواد غذایی در کره شمالی داده شود ، توکیو در مورد ان چـاره انـدیشی می کند.
ژاپن و کره شمالی که هم اکنون دارای روابط سیاسی نیستند در سال 1991 گفت و گو برای عادی سازی روابط را اغاز کردند اما یکسال بعد شکست خورد.
اطلاع از سرنوشت چند تبعه ژاپنی که توکیو مدعی است نیروهای امنیتی کره شمالی انان را ربوده اند و دیـدار زنـان ژاپنی تبار مقـیم کره شمالی از زادگاهشان دو مانع اساسی بر سر ایجاد روابط توکیو - پیونک یانک است.
۰ نفر