۲۴ تیر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5635754
T T
۰ نفر
روسای جمهوری ایران و روسیه ، به سفر به کشورهای یکدیگر دعوت شده اند # مسکو ، ایرنا: 24 تیر 1379 برابر با 14 جولای 2000 " سید محمد خاتمی " و " ولادیمیر پوتین" روسای جمهوری ایران و روسیه ، به طور متقابل ، یکدیگر را برای دیدار از تهــران و مسکو دعـوت کرده اند و انتظار می رود در آینده ، دیدار دو رئیس جمهوری، در پایتخت یکی از دو کشور انجام شود.
"مهدی صفری" سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه "نزاویسمایا گازتا" که در مسکو منتشرمی شود، خبر ازملاقات آینده روسای جمهوری دو کشور داد.
وی گفت : روسای جمهـــوری دو کشور ، دعـوت نامه های متقابلی را دریافت کــرده اند و تعیین زمان و محل این دیدار ، با روسای جمهوری دو کشور خواهد بود.
به گفته صفری،در حال حاضر روابط و مناسبات ایران و روسیه ، در بالاترین سطح قرار دارد و در این زمینه، به رفت وآمدهای مقامات و هیاتهای مختلف دو کشور ، به مسکو و تهران اشاره کرد.
وی گفت که این رفت و آمدها و مذاکــــرات انجام شده ، نتایج سازنده و مثبتی را برای هر دو کشور ، به همراه داشته است.
صفری گفت : در ماه سپتامبر ( شهریور ) ، پنجمین ملاقات وزیران کشورهای ساحلی خزر درمورد مسائل مـاهیگیری و شیلات برگزارمی شود.
این ملاقات به دعوت مشــترک وزیر جهاد سازندگی ایران و رئیس کمیته صید ماهی روسیه برگزار می شود.
وی افزود: نشست کمیسیون مشترک دو کشور نیز بزودی در مسکو تشکیل خواهد شد و سپس وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در مسکـــو ، با طرف روسی مسـائل مربوط به ساخت یک نیروگاه حرارتی را بررسی خواهد کرد.
صفری با اشاره به همکاری های اقتصادی دو کشور، به همکاری درصنایع نفت و گاز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ایران معادل 50 میلیون دلار از روسیه تجهیزات نفت و گاز خـــریداری کرد و در جریــان سفر وزیر نفت ایــران به مسکو ، مقرر شد که ارزش صادرات تجهیزات نفت و گاز روسیه به ایران، به 200 میلیون دلار برسد.
به گفته صفری ، تماس دو کشور تنها به عرصه های سیاسی و اقتصادی محـدود نمی شود و در زمینه فرهنگی نیز ، روابط و مناسبات خوبی بین دو کشور برقرار است.
صفـری در این زمینه ، به گشایش رایزنی فرهنگی ایران در مسکو ، برنامه تدریس زبان فارسی به دانشجویان علاقه مند روس ، برگزاری دوره های کارآموزی و و دانش افزایی دانشجویان و اعزام استادان زبان فــــارسی به ایران و دیگر اقدامات فرهنگی اشاره کرد. وی همچنین در این مصـاحبه ، به تماسها و همکاری های دو کشور در زمینه نظامی اشاره کرد و گفت: اخیرا "لئونید ایواشف" رئیس بخش همکاری های نظامی و فنی با کشورهای خارجی وزارت دفاع روسیه ، از ایران دیدن کرد و قرار است که ماه سپتامبر آینده ، مـارشال "ایگور سرگیف" وزیر دفاع ، از تهران دیدن کند.
به گفته صفری ، ایران و روسیه روابطی را پایه گذاری و برقرار کرده اند که از نفوذ خـــارجی تاثیر نمی پذیر د و این مناسبات بر اصل منافــع مشترک برقرار شده است و این همکاری علیه هیچ کشور دیگری صورت نمی گیرد.
در این مصاحبه ، صفری بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با احداث خط لوله نفت از بستر دریای خزر تاکید کــرد و گفت : روسیه نیز در این دیدگاه ، با ایران شریک است.
وی در این زمینه ، به مضار زیست محیطی این چنین اقدامی اشاره کــرد و همچنین گفت: ساخت خط لوله نفت و گاز را نباید تنها از دید سیاسی نگاه کرد صفری در مــورد موضع جمهوری اسلامی در قبال مسائل ققفاز شمالی ، گفت : جمهوری اسلامی ایران بارها مواضع رسمی خود را در مورد حوادث چچن اعلام کرده است. ما به حل سیاسی این مسئله و اجتناب از خونریزی علاقه مندیم وبارهااعلام شده است که ایران آمـــاده است در چارچوب سازمان کنفرانس اسلامی ، به تعدیل اوضاع کمک کند.
۰ نفر