۹ تیر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5634103
T T
۰ نفر
مذاکرات مغرب و پولیساریو تحت نظارت سازمان ملل در لندن آغاز شد # سازمان ملل، ایرنا: نهم تیر 1379 برابر با 29 ژوئن 2000 مذاکرات مستقیم " جیمز بیکر" وزیر امور خارجه اسبـق آمریکا و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور صحرای غربی با دولــــت مغرب و نمایندگان " جبهه پولیساریو " دربـــاره آینده صحرای غربی روز چــــهارشنبه در لندن آغاز شد.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل بــه خبرنگاران گفت : کشورهـای الجــزایر و موریتانی به عنوان ناظر در این مذاکرات حضور دارند.
" کوفی عنان" دبیرکل سازمان ملل در گزارش اخیر خود به شورای امنیت از طرفین مناقشه خواسته بود با شرکت در مذاکرات مستقیم تحت نظارت سازمان ملل راه حل مورد نظر خود را برای حل فوری مناقشات در صحرای غربی ارایه دهند.
سازمان ملل از سال 1992 تاکنون در صدد بوده است با انجام یک همه پرسی در صحرای غربی مردم این سامان بتوانند در مورد کسب استقلال و یا الحـاق به مغرب تصمیم گیری کنند، ولی اختلاف نظر درباره شرایط افراد رای دهــنده باعث تعویق این همه پرسی شده است.
آخرین بار در تاریخ 24 اردیبهشت ماه ، مغرب و جبـــهه پولیساریو تحت نظارت جیمز بیکر ، در لنــــدن به مذاکره نشستند اما این مذاکرات بدون حصول نتیجه ای به اتمام رسید.
در سال 1976 پس از خروج نیروهای نظامی اسپانیااز صحـــرای غربی، مغرب این سرزمین را به خاک خود ملحق کرد و از آن زمان تاکنون رزمنـدگان جبهه پولیساریو برای کسب استقلال می جنگند.
در سال 1991 آتش بس تحت نــظارت سازمان ملل در صـحرای غربی برقرار شد و نیروهای سازمان ملل موسوم به " مینورسو " جــهت برگزاری همه پرسی در صحرای غربی و نظارت بر آتش بس در منطقه مستقر شدند.
۰ نفر