۲۲ خرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5632198
T T
۰ نفر
اجلاس "مشورتی منطقه مدیترانه شرقی درخصوص شهرسالم" دراصفهان گشایش یافت # اصفهان ، ایرنا: 22 خرداد 1379 برابر با یازدهم ژوئن 2000 اجلاس مشورتی سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در خصوص پروژه شهر سالم روز یکشنبه در اصفهان (مرکز ایران ) گشایش یافت.
در این اجلاس نمایندگان بهداشتی و شهرداران 10 کشور ایران ، افغانستان ، قبرس ، مصر ، فلسطین ، کویت ، عربستان سعودی ، پاکستان ، لبنان ، یمن و نمایندگان وابسته به سازمان ملل از یونیدو ، یونیسف ، فائو و ژنو شرکت دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اصفهان در این جلسه گفت: شهر سالم قبل از آن که به عنوان یک هدف قابل تعریف و اجراء در نظرگرفته شود، بهتر است به عنوان یک مفهوم اساسی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر "عباس رضایی " خواستار شناسایی زیرسازهای مفهوم شهر سالم توسط نمایندگان شرکت کننده در این اجلاس شد.
وی گفت : مفهوم شهر سالم بر چهار اصل جامعه گرایی ، جامعه نگری، مشارکت و مدیریت استوار است و این چهار اصل از محوری ترین مباحث مورد نظر در شهر سالم است نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز در اجلاس مشورتی منطقه مدیترانه شرقی شهر سالم ، در خصوص آلودگی هوا و مشکلات شهرها ، اضطراب و فشار خون که شهرها را تهدید می کند، هشدار داد و گفت : این مسایل باید از مهمترین مباحث این اجلاس در شهر سالم قرار گیرد.
دکتر "خلیف بیله محمود" ( Mohamud Bile Khalif ) راه حل این مشکلات را در همکاری واحدهای دست اندرکار مانند دانشگاهها، سیستم بهداشتی ، شهرداری وپیوند مشترک اینها با هم برای اجرای موفقیت آمیز پروژه شهر سالم دانست.
وی خواستار توجه جدی شرکت کنندگان در این اجلاس و مسوولین اجرای پروژه شهرسالم به آموزش و پژوهش شد و گفت : این به عنوان هدف اساسی باید مورد توجه دست اندر کاران قرار گیرد.
همچنین مدیرکل بهداشت محیط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و مسوول پروژه شهر سالم در ایران هدف از برگزاری این اجلاس را ارایه راه حل مناسب برای اجرای چگونگی شهر سالم در کشورها عنوان کرد.
دکتر "علی اصغر فرشاد " موفقیت ایران در اجرای این پروژه را عامل محل برگزاری این اجلاس مشورتی در کشور دانست و گفت : مسوولیت برگزاری این اجلاس مشورتی نیز سازمان جهانی بهداشت می باشد.
وی گفت : در مدت پنج روز برگزاری این اجلاس، گروههای کاری راهکارهای نهایی برای دسترسی به اهداف شهر سالم را تبیین و نتایج این نشست را در اختیار سایر کشورها برای اجراء پروژه شهر سالم قرار می دهند.
وی گفت : در طول برگزاری این اجلاس نمایندگان شرکت کننده در این جلسه از پروژه های در دست اجراء در مناطق مختلف شهر اصفهان که در طول برنامه سوم توسعه اجراء می شود دیدن خواهند نمود.
همچنین مشاور منطقه ای سازمان جهانی بهداشت و هماهنک کننده برنامه شهر سالم و روستای سالم در منطقه مدیترانه شرقی، بررسی و ارزیابی پیشرفت شهر سالم ،تبادل اطلاعات از طریق اینترنت و بکارگیری نیروهای انسانی ، مالی و پشتیبانی در سطح شهر کشوری و منطقه ای رااز دیگر برنامه های این اجلاس دانست.
دکتر "کیومرث خوش چشم " افزود: در این اجلاس راههای بهداشتی نمودن بیمارستانها ، محیط و فضاها برای احساس شادابی مردم بررسی می شود.
اجلاس مشورتی سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیترانه شرقی شهر سالم در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اصفهان با حضور حدود 40 نفر از کارشناسان در حال برگزاری است.
۰ نفر