۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5628864
T T
۰ نفر
دومین گردهمایی سراسری " مالاریا درایران " گشایش یافت # تهران، ایرنا: 26 اردیبهشت 1379 برابر با 15 مه 2000 دومین گردهمایی سراسری " مالاریا در ایران " صبــح روز دوشنبه در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران گشایش یافت.
"لباف قاسمی" مدیرکل اداره مبارزه با بیماریـــهای وزارت بهـداشت در مراسم گشایش این گردهمایی گفت : میزان مرک ومیر ناشی از مالاریا در دنــیا طی سال گذشته نزدیک به دو میلیون نفر رسید و با توجه به اینکه میزان شیوع، شدت بیماری و میزان خسارت اقتصادی ناشی ازبیماری بالاست ، کنترل و پیشگیری آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی تاکید کرد: هرچند که 80 درصد مالاریا درایران فقط در سه اســتان که پنج درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، وجود دارد ولی باید همـیشه نسبت به خطرابتلا و انتقال این بیماری آگاه بود و اگر اقداماتـــی که برای 95 درصد جمعــیت ساکن در مناطق پاک از نظر بیماری ، قطع شود، احتمال انتقال آن در این مناطق نیز وجود دارد.
قاسمی ، مقاومت حشره و عامل بیماری ، فقر و مهاجرت را از جـمله مشکلات موجود در کنترل بیماری در سطح جهان عنوان کرد و افزود: با تـــمام مشکلات موجود، درمان این بیماری ساده است و با درمان سریع، زنجیره انتقال بیماری نیز قابل کنترل خواهد بود.
وی ، آموزش جامعه و بخصوص پزشکان، پشتیبانی پروژه های تحقیقاتی ، گزارش دهی منظم و دقیق ، تقویت نیروهای خط مقدم مبارزه با مالاریا و ارتـــــقای آگاهی مردم نسبت شناخت و راههای پیشگیری از بیماری را درکنترل و پیشگیری از بیماری مالاریا بسیار حائز اهمیت خواند.
"محمدرضا ظفرقندی" رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز دراین گردهمایی گفت: از 75 سال گذشته مبارزه با مالاریا در کشورما به روشهای گوناگون آغاز شده است.
وی افزود: هرچند طی ده سال گذشته میزان ابتلا به مالاریا در کشور از 106 مورد در 100 هزار نفر جمعیت به 53 مورد در100 هزار نفررسیده است ولی کنترل و پیشگیری از آن به عنوان یک مساله جهانی همواره مدنظر کارشناسان بهداشتی بوده است.
دومین گردهمایی سراسری مالاریا در ایـــران با حضور بیش از 200 نفر از اساتید و متخصصان داخلی و خارجی طی سه روز کار خود به ارایه 43 مــــقاله به صورت سخنرانی و 36 مقاله به شکل پوستر می پردازد.
* پ . ک *
۰ نفر