۱۶ آذر ۱۳۸۰، ۰:۰۱
کد خبر: 5617554
T T
۰ نفر

ایران از بیانیه اجلاس "بن" استقبال می کند

۱۶ آذر ۱۳۸۰، ۰:۰۱
کد خبر: 5617554
# تهران ، ایرنا: 16 آذر 1380 برابر با هفتم دسامبر 2001 وزیر امور خارجه ایران باتاکید برنقش تهران دراجلاس "بن " گفت که برغم برخی نقاط ضعف دربیانیه نهایی این اجلاس، باید از این بیانیه استقبال کرد.
سید کمال خرازی درگفت وگوی با ایرناافزود : تهران نقش بسیار مهمی را دراجلاس بن داشت ، هر چند که از چنین جلساتی رضایت کامل حاصل نمی شود و بیانیه نهایی هم نقاط ضعفی داشت ولی در مجموع باید از این موفقیت خرسند بود. وی افزود: ما از ابتدا در جریان اجلاس قرار داشتیم و بعنوان ناظر شرکت کردیم و نهایت تلاش را برای موفقیت اجلاس انجام دادیم و آنچه را که مناسب می دانستیم ارائه دادیم . وزیر امور خارجه این موضوع را که جبهه متحد در مذاکرات بن ، ایران را کنار گذاشته باشد ، رد کرد و افزود : ما با جبهه متحد از نزدیک کار کردیم و در جریان همین کنفرانس هم مواردی بود که از ما خواسته شد با جبهه صحبت کنیم تا در رسیدن به توافق نهایی همکاری کنند. وی اضافه کرد : ارتباط ما با جبهه متحد در طول کنفرانس ادامه داشت و مسلما این جبهه همچنان که در کنفرانس نقش مهمی را ایفا کرد در آینده هم نقش برجسته ای را بر عهده خواهد داشت . خرازی در مورد اهداف و اولویتهای ایران در افغانستان گفت : هدف ما در تمامی سالهای اخیر و از ابتدای جنگهای داخلی و بویژه دوره ای که طالبان قدرت فایقه بود حول این محور قرار داشت که حکومت فراگیری پدید آید که تمام اقوام افغان را در بر داشته باشد. وی ادامه داد: امروز هم هدف ماتشکیل چنین حکومت فراگیری است و اعتقاد داریم باتشکیل این حکومت صلح وثبات به افغانستان باز میگرددو به آسیبها و زیانهای بسیاری که ما بعنوان همسایه افغانستان متحمل شدیم ، پایان خواهد داد. وزیرامورخارجه پیرامون پیش بینی خودازاوضاع آینده افغانستان گفت: نباید اشتباه کنیم و این تصور را داشته باشیم که کار تمام شد و مشکلی نخواهد بود باید دقت کرد تا مراحل تاسیس دولت موقت تا دولت دایمی با تدبیر و حمایت بین المللی طی شود و با بحرانهای داخلی در افغانستان روبرو نشویم . وی در همین زمینه اضافه کرد: به همین دلیل است که ما نظرات خودمان را مرتب به سازمان ملل و کشورهایی که درگیر مساله افغانستان هستند اعلام می کنیم تا از برداشتن گامهایی که می تواند منجر به درگیریهای داخلی در افغانستان شود ، خودداری کنند. وزیرامورخارجه بااظهاراینکه " افغانستان مراحل خطیری را پیش رو دارد" ابراز امیدواری کرد که با برقراری صلح و ثبات دایمی در افغانستان نوبت به حل معضلات اقتصادی این کشور فرارسد. خرازی در مورد تاثیر نفوذ قدرتها و دولتهای خارجی در اوضاع فعلی افغانستان گفت : افغانستان از ابتدا گرفتار نفوذ خارجی بوده چه در زمانی که نیروهای شوروی افغانستان را اشغال کردند و چه زمانی که با دخالت بیگانگان ، طالبان قسمت اعظم افغانستان را تسخیر کرد . وی ادامه داد : امروز هم نیروهای خارجی هر کدام مطامعی در افغانستان دارند ما هم نگران این مطامع هستیم وفکر می کنیم که حضور نیروهای بیگانه در افغانستان نیز گام خطرناکی است که می تواند مشکلات پیچیده ای را پدید آورد. خرازی در همین رابطه توصیه کرد که برای تامین امنیت افغانستان از خود افغانها ، ارتش ملی و پلیس ملی تشکیل شود . وزیرامورخارجه درمورد تدابیری که برای بازسازی افغانستان اندیشیده شده است،اظهارداشت:طبعابعداز استقرار دولت موقت باید مراتب بازسازی افغانستان را آغاز کرد و در این زمینه جلسات متعددی در کشورهای مختلف تشکیل شده و جمهوری اسلامی ایران هم برای مشارکت دربازسازی این کشور آمادگی کامل دارد.
وی افزود : ما با تشکیل کمیته مشترک ایران و پاکستان برای بازسازی افغانستان و در هماهنگی با برنامه توسعه سازمان ملل امیدواریم که نقش موثری را در اجرای طرحهای بازسازی داشته باشیم . از خرازی سووال شد که وضعیت روابط ایران و آمریکا در ارتباط با تحولات افغانستان چگونه است وآینده روابط را چطور ارزیابی می کنید ، آیا امکان تقابل منافع دو کشور وجود دارد ؟ وی پاسخ داد:مادر افغانستان نقاط مشترکی داشتیم هر چند که ما بر اساس اصول خودمان حرکت می کردیم وبعنوان همسایه افغانستان وظیفه خود میدانستیم که به حل معضلات این کشور و تشکیل دولت فراگیر کمک کنیم . وی ادامه داد : رابطه ایران و آمریکا می توانست متاثر از مسایل بعد از 11 سپتامبر و تحولات افغانستان باشد ولی ما تغییری در سیاستهای آمریکا نسبت به ایران پس از این حوادث مشاهده نکردیم و مادام که سیاستهای خصمانه آمریکا ادامه داشته باشد نمی توان صحبتی از مذاکره با آن کشور کرد. وزیرامورخارجه اظهارداشت: البته ما نگران انگیزه های آمریکا و استقرار دولت آنها دراین کشورهستیم و آن را به مصلحت افغانستان نمی دانیم ، حضور فیزیکی نیروهای خارجی درافغانستان کارساز نیست ،این واقعیت ناشی از روحیه افغانها است که در طول تاریخ بیگانه ستیزی یکی ازخصوصیات روانی آنان بوده است . * 814 *
۰ نفر