۱۱ آذر ۱۳۸۰، ۰:۰۱
کد خبر: 5616999
T T
۰ نفر
# تهران ، ایرنا: 10 آذر 1380 برابر با اول دسامبر 2001 هیاتی از نهاد شورای نگهبان به سرپرستی " ابراهیم عزیزی " عضو و سخنگوی این شورا به طور جداگانه با پنج تن از آیات عظام و فرزند آیت الله " فاضل لنکرانی " در قم دیدار کرد. به گزارش روز یکشنبه شورای نگهبان، آیات عظام مشکینی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی،موسوی اردبیلی و نوری همدانی دراین دیدارها بر ضرورت تقویت و حفظ منزلت این شورا تاکید کردند و اظهار داشتند : تضعیف و حذف شورای نگهبان خواست اصلی دشمنان نظام است. آیت الله " علی مشکینی " رییس مجلس خبرگان در این دیدار طی سخنانی شورای نگهبان را نهادی مقدس خواند و گفت: در میان نهادهای موجود هیچ نهادی به قداست شورای نگهبان نیست، از این رو باید جایگاه این نهاد مقدس حفظ شود. وی باتاکید بر داشتن خلوص نیت درتمام امور، تصریح کرد: نظام ما با نیت خالصانه حضرت امام ( ره ) شکل گرفت و حرکت آن استمرار یافت و اکنون نیز با همان نیات خالصانه راه خود را می رود. مشکینی حکومت اسلامی را اعجاز و نعمت خداوند بر ملت ایران توصیف کرد و گفت: خداوند چنین مقدر کرده است که در قطعه ای از این کره خاکی به نام ایران حکومت اسلامی تشکیل شود. این اعجاز و نعمت خداوندی است و خداوند بر همین اساس آن را حفظ کرده و خواهد کرد. وی افزود: امروز تهاجماتی که ازسوی بیگانگان به سمت این نظام الهی نشانه رفته، درصدد است تا این نظام را از پای درآورد اما ایستادگی در امور و اخلاص در عمل و نیات، می تواند سد راهی برای این برنامه ها و توطئه ها باشد.
وی گفت: جنجال بر سر وظایف شورای نگهبان و رودررو قرار دادن نهادهای مختلف با این شورا، راههایی برای اجرای نقشه براندازی است که در اذهان مغرض و ناپخته عده ای دنبال می شود. مشکینی تاکید کرد: ما باید تجلی عینی اجرای احکام و دستورات الهی اسلام را در کشور پیاده کنیم و در این راه با اتکال به خداوند متعال محکم و ثابت قدم بایستیم. آیت الله " صافی گلپایگانی " نیز، کار برای خدا را، عبادت و دارای حلاوت های بسیار توصیف کرد و با تاکید بر وظایف قانونی و شرعی شورای نگهبان گفت: باید صریحا جلوی هر امری را که مغایر با قانون اساسی و شرع مقدس است ، گرفت و در مقابل آن ایستاد. وی افزود : وقتی کار برای خدا باشد انسان به راحتی می تواند در برابر سختی ها ایستادگی کند و اسیر شائبه های سیاسی و ملاحظات دیگر نشود. صافی گلپایگانی با ذکر شواهدی از نحوه بررسی مصوبات مختلف مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان در ادوار گذشته گفت: در آن دوران که ما در شورای نگهبان بودیم برخی جوسازی می کردند و می گفتند هرچه را که مجلس تصویب می کند، شورای نگهبان آن را رد می کند.من خطاب به آنها می گفتم که شما فقط رد شده ها را می بینید، چرا آنهایی را که مورد تایید قرار گرفته اند را ، نمی بینید؟ وی تصریح کرد : برای ما مهم اجرای وظیفه و تکلیف شرعی و قانونی بود و اجازه نمی دادیم جز این مساله ،امر دیگری در تصمیماتمان دخیل باشد. صافی گلپایگانی تاکید کرد: شورای نگهبان باید در راه ایفای مسوولیت خطیر خود همواره خدا را درنظر داشته باشد و در بررسی های خود شرع مبین اسلام و قانون اساسی را ملاک عمل قرار دهد. وی توجه جدی در هنگام بررسی لایحه بودجه را امری ضروری دانست و گفت: باید در بررسی لایحه بودجه نهایت ظرافت و دقت را به کار بست تا اداره سالانه کشور با مشکل و معضل روبرو نشود. آیت الله " ناصر مکارم شیرازی " هم در سخنانی حمله به شورای نگهبان را در راستای حذف این نهاد مقدس توصیف،و بااشاره به جایگاه شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان که درآن مجموعه ای از انسان های بافضیلت و عالم هستند، باید محکم تر از این بایستد ونظرات خود را مستدل،منطقی و محکم بیان نماید.
وی افزود: خیال نکنیم که اگر از مواضع شرعی و دینی خود کوتاه بیاییم، حملات کمتر شده و دیگران از ما راضی و خشنود می شوند،آنهایی که با بهانه های مختلف به شورای نگهبان حمله می کنند ،حذف این شورا را می خواهند. همه این مباحث بهانه ای برای ناکارآمد کردن شورای نگهبان و حذف تشکیلات آن است. لذا این شورا باید با اطلاع رسانی دقیق، محکم و منطقی مقابل این حملات بایستد. مکارم شیرازی افزود: برنامه ریزی های گسترده ای برای اسلام زدایی از کشور ما و حتی منطقه صورت گرفته و در تمام امور به دنبال پیگیری این مساله هستند. این رد پا درکشور ما کاملا مشهود و آشکار است و دیگر نمی توان گفت که این حرکت ، یک حرکت خزنده است. وی به طرح دولت آمریکا برای حذف حکومت اسلامی از افغانستان اشاره، و تصریح کرد: آمریکا با صراحت می گوید ما دولت اسلامی را در افغانستان قبول نمی کنیم ! این زنک هوشیاری است که آمریکا حکومت و دولت اسلامی را در هیچ کجای دنیا نمی خواهد. وی تصریح کرد: جناحهای وفادار به نظام باید دور هم بنشینند و نسبت به راههای مقابله بااینگونه تحرکات، برنامه ریزی کرده و راههای عملی را اجراء کنند. مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش اطلاع رسانی در جامعه، بر ضرورت اطلاعرسانی محکم، منطقی و مستدل شورای نگهبان در جامعه تاکید کرد و گفت: شورای نگهبان در خصوص مواضع خویش دارای بیان مناسب و استدلال های شایسته ای است که باید اینها را برای مردم بیان نماید. آیت الله " موسوی اردبیلی " نیز در دیدار با هیات یاد شده وجود شورای نگهبان را بسیار ضروری و لازم خواند و با بیان سیری از جایگاه و وظایف شورای نگهبان در قانون اساسی، گفت: وجود شورای نگهبان امری بسیار ضروری و لازم بود و از این رو شورای تدوین قانون اساسی این نهاد را با ویژگی های خاص خود در قانون اساسی گنجاند. وی افزود: حضور فقهاء در شورای نگهبان برای آن بود که این شورا برای همیشه درنظر مردم محترم باشد و وقتی نظری رااعلام کرد مردم با آن نظر بسان یک فتوا برخورد کرده و اجرای آن را برای خود تکلیف بدانند. موسوی اردبیلی تصریح کرد: امیدوارم شورای نگهبان روز به روز بهتر از گذشته باشد و اعضای آن به خوبی به وظایف شرعی و قانونی خویش عمل کنند. وی با تاکید بر نقش مردم در حکومت اسلامی گفت: باید در مسائلی که تخصصی و نیاز به بررسی بیشتر دارد، به اهل خبره و در موضوعات عمومی به مردم رجوع کرد. البته رجوع به مردم و اینکه تشخیص صلاحیتها توسط خود مردم انجام شود، ممکن است صددرصد جواب ندهد و عده ای فریبکار بیایند و با فریب افکار عمومی ، سعی در جلب نظر مردم نمایند. آیت الله " حسین نوری همدانی " هم در جمع اعضای این هیات بر ضرورت حفظ وحدت میان مراجع و مسوولان کشور تاکید، و تصریح کرد: با حفظ وحدت میان مراجع و مسوولان کشور می توان جلوی بسیاری از انحرافات آینده را گرفت. اینکه هر کس در گوشه ای بنشیند و حرف خود را بزند، دردی از دردهای این ملت و کشور را دوا نمی کند. ادامه دارد..... * 804 *
۰ نفر