۱۳ تیر ۱۳۸۰، ۰:۰۱
کد خبر: 5600251
T T
۰ نفر
# شاهرود ، ایرنا: 13 تیر 1380 برابر با 4 ژوئیه 2001 نماینده شاهرود (شمال شرق ایران ) در واکنش به سخنان اخیر دبیر شورای نگهبان گفت : شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در اصل مکمل هم هستند و با هم نوعی وابستگی و پیوستگی دارند. "کاظم جلالی" روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود : عبارتهای عنوان شده از جانب آیت الله جنتی ، عبارات تندی است و من اصلا اینها را قبول ندارم. آیت الله احمد جنتی ، دبیر شورای نگهبان، اخیرا در یکی از سخنرانی هایش در اصفهان گفته بود که مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار ندارد.
"جلالی" گفت : بعضی از دوستان عباراتی جنک طلبانه به کار می برند و گویا قرار است ما در برابر هم لشگرکشی کنیم. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت : من بدون اینکه آن عبارات را تایید یا رد کنم ، می گویم که ما به عنوان دو بخش قوه قانونگزاری می خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم و هر کدام وظیفه و حدودی داریم. نماینده مردم شاهرود گفت : اگر مجلس شورای اسلامی قانون وضع نکند شورای نگهبان هم حق قانونگزاری ندارد و نمی تواند کاری بکند. وی افزود : از آن طرف می توان گفت اعتبار شورای نگهبان هم به مجلس شورای اسلامی است ، چون باید مجلس مصوبه داشته باشد تا شورای نگهبان بتواند تایید یا رد کند. "جلالی" گفت : ما اجزای یک حکومت هستیم و اگر با هم باشیم می توانیم کار کنیم ، چون قانون اساسی اینگونه پیش بینی کرده است. وی افزود : از سوی دیگر قانون اساسی آنقدر به مجلس اعتبار داده که گفته کشور حتی برای یکروز نباید فاقد مجلس باشد. وی با بیان اینکه جنتی بخشی از حقیقت را البته با عبارات نامناسب گفته اند اضافه کرد : طرح این چنین مسایلی جامعه را دچار تنش می کند ، ولو محتوای حقی در آن باشد و ما باید با عبارات زیبا و مردم پسند حرفهای خود را بزنیم. وی افزود : اینکه می گوییم نهادهای حکومتی ما کارکرد حزبی یافته اند یعنی همین، وگرنه هر یک از ما وظایف و چهارچوب مشخصی داریم و نباید سر هم داد بکشیم. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم در مورد طرح "جرم سیاسی" گفت : در این اصل شکی نیست که مجلس با تعریف جرم سیاسی گام مهم و موثری برداشت ، لیکن معتقدم که در تعریف آن کار کارشناسی قوی صورت نداد. "کاظم جلالی" افزود : قرار بود این طرح در نشست مشترک کمیسیونهای قضایی و امنیت ملی مجلس به تصویب برسد که چون نشستهای مشترک به حد نصاب نرسید عده ای از دوستان عضو این کمیسیونها پیش نویس این طرح را نوشته و آن را به صحن مجلس آوردند. وی تصریح کرد : در نوشتن قانون باید جامع و کلان نگر باشیم و قانون را طبق شرایط روز ننویسیم ، چون قانون باید سالیان زیادی در جامعه اجرا شود.
وی در عین حال افزود : البته در طرح قوانینی همچون "جرم سیاسی" نمی توان انتظار داشت که در همان گام اول قانون ایده آلی نوشته شود ، بلکه لازم است در طول زمان مورد حک و اصلاح قرار گیرد تا به صورت قانونی متعادل درآید. وی در بخشی از سخنان خود گفت: کسانی که حرکات رادیکالیستی و افراط گرایانه انجام می دهند در هر شکل و شمایلی که باشند به کشور آسیب می رسانند.
* 812 *
۰ نفر