۱۴ آذر ۱۳۸۲، ۰:۰۱
کد خبر: 5530066
T T
۰ نفر
# کوالالامپور، ایرنا: 14 آذر 1382 برابر با پنجم دسامبر 2003 هفته فرهنگی ایران با حضور مسوولان سیاسی و فرهنگی استان "چیانک مای" و سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند در دانشگاه چیانک مای آغاز شد. در مراسم گشایش این هفته، "پوم شای" معاون سیاسی این استان گفت که بر - پایی هفته فرهنگی ایران و حضور هنرمندان ایرانی در این استان فرصت مناسبی است که که مردم شمال تایلند با فرهنک و هنر ایرانی آشنا شوند. "رسول اسلامی" سفیر ایران در بانکوک نیز دعوت به صلح و دوستی، خدا محوری عرفان، عشق ورزی و محبت را پیام و مضمون اصلی فرهنک ایرانی- اسلامی خواند.
وی حضور دو هنرمند خانم ایرانی در این نمایشگاه را نشان از اهتمام و توجه جدی ایران در تشویق و ترغیب زنان ایرانی در حضور فعال و یافتن فرصت- های مناسب و مساوی در عرصه های فرهنگی و بین المللی خواند. در این مراسم دکتر"نی پوم" رییس دانشگاه چیانک مای نیز با بیان دیرینگی و پیشینه فرهنک و تمدن ایرانی، خاطرنشان کرد که جاذبه های فرهنگی و تمدنی ایران بسیاری از ملل از جمله مردم تایلند را مشتاق و علاقه مند به خود ساخته است. وی ابراز امیدواری کرد که که استادان و دانشجویان این دانشگاه با بهره- گیری از فرصت حضور هنرمندان ایرانی در این نمایشگاه فرهنگی هنری به کسب تجربه و تبادل فرهنگی پرداخته و با جاذبه های تمدن ایرانی بیشتر آشنا شوند. در دومین روز از برپایی این هفته در کنار آثار خانم "رسام عرب زاده" و خانم "کیمیا قلم" ، هنرمندان نگارگر اعزامی از ایران ، نمایشگاه جاذبه های گردشگری ، لباس های سنتی ایران ، نمایشگاه اسناد و کتب مربوط به تاریخ روابط ایران و تایلند ، صنایع دستی ، عکس ، پوستر و کتاب همراه بود.
نشستی نیز با حضور جمعی از استادان و دانشجویان رشته های مختلف هنر دانشگاه چیانک مای در محل این نمایشگاه برگزار شد. طی این نشست "ربانی" وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بانکوک به همراه خانم ها "عرب زاده و قلم" هر یک پیرامون ویژگی ها و جاذبه های فرهنک و هنر ایرانی، هنر قالیبافی ، تاریخ و وضعیت کنونی هنر نگارگری در ایران به ایراد سخنرانی پرداخته و در پایان به پرسش های حاضران پاسخ گفتند. بر پایه گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند ، برپایی نمایشگاه فرهنگی هنری جمهوری اسلامی ایران که از دوشنبه گذشته آغاز شده و تا یکشنبه 16 آذر ادامه دارد با استقبال کم سابقه ای مواجه بوده است و جمع کثیری از اقشار مختلف مردم ، دانشجویان و دانش اموزان و گردشگران خارجی به ویژه گردشگران اروپایی از نواحی مختلف چیانک مای و شهرهای اطراف تاکنون از این نمایشگاه بازدید کردند. /227 - 223/
۰ نفر