۱۹ شهریور ۱۳۸۲، ۰:۰۱
کد خبر: 5518536
T T
۰ نفر
# لندن، ایرنا: 19 شهریور 1382 برابر با دهم سپتامبر 2003 نمایشگاه بین المللی دوسالانه تجهیزات و تسلیحات سیستمهای دفاعی موسوم به "دی.اس.ای.آی" روز سه شنبه با فریاد اعتراض مخالفان درلندن گشایش یافت.
این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه تسلیحاتی در نوع خود در سطح اروپا است که در آن 950 شرکت اسلحه سازی از کشورهای مختلف شرکت کرده اند. وزیردفاع انگلیس در مراسم گشایش این نمایشگاه یک بار دیگر از سیاستهای کشورش در جنک علیه عراق دفاع کرد. "جف هون" مدعی شد که نیروهای اشغالگر در حال فایق آمدن بر مشکلات پس از جنک در عراق هستند و توجه عمده آن به برقراری ثبات در آن کشور می باشد. در مراسم افتتاح این نمایشگاه جنجال برانگیز، چند تن از وزیران دفاع کشورهای مختلف ازجمله الجزایر، آنگولا، کلمبیا، پاکستان و هند شرکت داشتند.
این نمایشگاه قرار است تا روز جمعه این هفته ادامه یابد. چهار شرکت اسلحه سازی رژیم صهیونیستی شامل "آستوت آشکیلون، صنایع نظامی اسراییل، ام سیستمز و رافائل" از جمله 950 شرکت سازنده اسلحه شرکت کننده در این نمایشگاه هستند. در این نمایشگاه، تسلیحاتی از قبیل بالگردهای جنگی آپاچی، جت جنگده تایفون و حتی کشتیهای جنگی به نمایش گذاشته شده است. مخالفان تسلیحات نظامی و جهانی سازی ، از یک ماه پیش برنامه هایی را برای مختل کردن برگزاری این نمایشگاه تدارک دیده بودند و در سه روز گذشته نیز برنامه های خود را تشدید کرده بودند. مخالفان، هنگام گشایش نمایشگاه با اجتماع در اطراف محل برگزاری آن، خواستار متوقف کردن فروش تسلیحات نظامی شدند. آنان همچنین فریاد زدند " شرمتان باد " و خواستار عدم فروش تسلیحات به کشورهایی چون رژیم صهیونیستی شدند که دارای کارنامه تاریکی در زمینه حقوق بشر است. پلیس انگلیس گسترده ترین تدابیر امنیتی را برای این نمایشگاه به اجرا گذاشته است و حدود سه هزار نیروی پلیس و نگهبان به همراه نیروهای امنیتی مامور حفاظت از این نمایشگاه شده اند. از روز دوشنبه تاکنون، پلیس 54 معترض به برپایی این نمایشگاه را دستگیر کرده است. دستگیری سه تن از این افراد روز سه شنبه هنگام افتتاح نمایشگاه صورت گرفت که اقدام به پاشیدن رنک قرمز به نشانه خون در مسیر منتهی به نمایشگاه و دیوارهای اطراف آن کردند. حدود نیمی از 950 موسسه شرکت کننده در این نمایشگاه انگلیسی، 20 درصد آمریکایی، و بقیه از کشورهای عضو ناتو هستند. گفته شده است که 20 هزار نفر از این نمایشگاه دیدن خواهند کرد و خریدارانی از اسرائیل، الجزایر، هند، اندونزی و پاکستان نیز در آن شرکت خواهند کرد. همچنین قرار است، هزاران معترض از سراسر اروپا نسبت به برگزاری این نمایشگاه اعتراض کنند. انگلیس یکی از کشورهای فروشنده تسلیحات نظامی در جهان است و 20 درصد از تسلیحات جهان را تامین می کند. این کشور همچنین دومین تولیدکننده اسلحه در جهان پس از آمریکا به شمار می رود. آمریکا 32 درصد تسلیحات نظامی جهان را تامین می کند. ارزش تجاری صنایع تسلیحاتی این کشور بیش از پنج میلیارد پوند در سال است و بین 70 هزار تا 150 هزار نفر در این صنایع مشغول کار هستند. /227 ـ 223/
۰ نفر