۱۴ شهریور ۱۳۸۲، ۰:۰۱
کد خبر: 5517983
T T
۰ نفر
نیافتگی است # کرمان، ایرنا: 14 شهریور 1382 برابر با پنجم سپتامبر 2003 رییس سازمان میراث فرهنگی ایران گفت: احساس دورافتادگی مهمترین عامل توسعه نیافتگی است. "محمد بهشتی" که پنجشنبه شب در مراسم آغاز به کار جشنواره میمند و پانزدهمین سمینار کرمان شناسی در منطقه تاریخی میمند سخن می گفت، افزود: با این دیدگاه که هر جا توسعه پیدا کند شناخته می شود موافق نیستم بلکه معتقدم علت توسعه نیافتگی دورافتادگی است. وی گفت: هر چند که بیشترین سرمایه گذاری به قصد توسعه یافتن در 50 سال اخیر در کشور انجام شده ولی احساس توسعه یافتگی نداشته ایم. بهشتی، بایکسان دانستن مفهوم توسعه یافتگی و سعادتمندی جامعه گفت: سعادتمندی جامعه امری کیفی است که از طریق اجرای پروژه های متنوع به تنهایی تحقق پیدا نمی کند. وی، با بیان اینکه مردم ایران در طول تاریخ برای رسیدن به سعادتمندی با معماهایی نیز روبرو شده اند افزود: خلاقیت و ابتکار ایرانیان به پیدا کردن راه حل این معماها کمک کرده و در نهایت فرهنک ایرانی شکل گرفته است.
به گفته بهشتی، نسل امروز از 140 هزار نقطه قابل زیست در کشور با وجود همه توسعه یافتگی ها در بخش ارتباطات جاده ای، حداکثر 10 نقطه را به خوبی می شناسد و نسبت به بقیه احساس دورافتادگی وجود دارد. وی، با تاکید بر اینکه دوری و نزدیکی تنها یک پدیده کمی نیست گفت: دورترین جای جهان آنجایی هست که آنرا نمی شناسیم و نزدیکترین جا محلی است که آنرا می شناسیم. بهشتی، تلاش میراث فرهنگی و سازمان های مشابه برای معرفی مناطق مختلف در قالب جشنواره ها و همایش ها را به کار وزارت راه در ساخت جاده تشبیه کرد و گفت: آنها از نظر کمی فاصله ها را نزدیک می کنند و میراث فرهنگی با شناساندن اهمیت فرهنگی و تاریخی مکان هایی چون میمند فاصله را از لحاظ کیفی کوتاه می کند. وی، با ستودن هنر تمدن مردم میمند از ایرانی بودن به عنوان کلید سعادتمندی در ایران نام برد و خاطر نشان کرد: ملت بلند طبع ایران با اکتفا نکردن به مساحت زمین، پدیده ها و توجه به مساحت آسمانی آنها در طول هزاران سال به حیات افتخار آفرین خود ادامه داده است. استاندار کرمان نیز با اشاره به بازسازی روستای صخره ای میمند تصریح کرد: بازسازی میمند از این به بعد نیز با سرعت ادامه خواهد یافت. "محمدعلی کریمی" از امکانات تاریخی و جاذبه های طبیعی به عنوان مزیت های گردشگری استان کرمان نام برد وافزود: تلاش های مرکز کرمان شناسی در 15 سال گذشته به شناساندن این جاذبه ها به جهانگردان کمک زیادی کرده است. وی از جشنواره های شهریور به عنوان سرآغاز تحولی نو در عرصه شناخت تاریخ و تمدن این استان یاد کرد و گفت: به منظور فعال تر کردن این روند درقالب پروژه کرمان 85 تلاش شده مجموعه ای از توانمندی های این استان معرفی گردد. به گفته استاندار کرمان غنای تاریخی، فرهنگی و تنوع طبیعی این استان می تواند کرمان را به مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند. وی با نام بردن از محوطه های تاریخی شش هزار ساله شهداد، تل ابلیس، تپه یحیی، تمدن هلیل رود و ارک بم تاکید کرد: آثار تاریخی استان کرمان سندی معتبر برای مطالعه تاریخ و فرهنک است. یکی از استادان باستان شناس دانشگاه تهران نیز با اشاره به مطالعات خود در 30 سال گذشته در منطقه میمند خواستار معرفی بیشتر آن در سطح جهانی شد.
"رضا مستوفی"با توصیف کردن ایران به بهشت باستان شناسان گفت: میمند با قدمت دوازده هزار ساله و جذابیت های هنری در کنار ارزش باستان شناسی می تواند به یکی از مهمترین نقاط جذب گردشگر تبدیل شود. "رضا آیت اللهی" نیز از میمند به عنوان یکی از شاهکارهای معماری سنک خام در جهان نام برد و افزود: میمند یکی از گزیده ترین انتخابهای اقتصاد و ایران با تاکید بر احیای سنت های بومی است که قابلیت تبدیل شدن به قطب جهانی گردشگری را ندارد. این استاد دانشگاه که مطالعاتی را در زمینه مردم شناسی میمند انجام داده است قناعت، همبستگی و احترام به نظر یکدیگر را از ویژگی های اصلی مردم میمند برشمرد. وی با اشاره به قدمت 16 تا 27 هزار ساله غار "اشکفت گاوی" در نزدیکی میمند گفت: سیر انسان کرمانی با همین قدمت از میمند بوده است. به گفته این استاد، شیوه دامپروری میمند از نظر نوع ابزار با هزاران سال قبل تطابق داشته و کوچکترین ضرری به محیط زیست وارد نمی کند. همچنین "روحالامینی" یکی از اساتید دانشگاه کرمان به کشف سنک نوشته ای در سال 1351 در میمند اشاره کرد و گفت: براساس برآورد باستان شناسان فرانسوی قدمت این حکاکی که تصویر دو شکارچی در کنار یک شکار را نشان می دهد به 10 هزار سال قبل می رسد. وی، پیشنهاد کرد به جای واژه بازسازی بناهای تاریخی از کلمه حفظ آثار تاریخی استفاده شود. روستای صخره ای میمند یکی از جاذبه های تاریخی در استان کرمان به شمار می آید و در فاصله 200 کیلومتری کرمان در شهرستان شهربابک قرار گرفته است.
1461
۰ نفر