تدوین شد
#
تهران، ایرنا: 2 خرداد 1383 برابر با 22 می2004
معاون برنامه ریزی و بررسیهای اقتصادی وزارت بازرگانی، گفت: در راستای
کاربردی کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در بازرگانی کشور و براساس
سیاست نامه تجارت الکترونیک ، وزارت بازرگانی نسبت به تدوین هفت طرح اصلی
در این زمینه اقدام کرده است.
"فرهاد دژپسند" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به علت ابلاغ دیر
هنگام اعتبارهای مورد نیاز در سال 1381 و متعاقب آن مبادله موافقتنامه
مربوطه و تخصیص اعتبارها در ماههای پایانی همان سال، مناقصه های مربوط به
این هفت طرح در اواخر سال 1381 و ابتدای سال 1382 برگزار شد.
وی ایجاد و استقرار شبکه جامع اطلاع رسانی بازرگانی کشور در دو بخش سخت
افزاری و نرم افزاری، توسعه و تکمیل نقطه تجاری ایران، مطالعه امکان سنجی
تجارت الکترونیک ، ایجاد مرکز پیشگام تجارت الکترونیک ، ایجاد مرکز صدور
گواهی دیجیتال، استانداردسازی کدینک کالا و خدمات، فعالیتهاوآموزش همگانی
و ترویج استفاده از خدمات تجارت الکترونیک را هفت طرح یادشده عنوان کرد.
دژپسند، گفت: عملیات اجرایی و نظارتی دو طرح مصوب در اسفند ماه 1381 و
فروردین ماه 1382 انجام و سایر طرحها مرداد ماه 1382 آغاز شده است.
وی افزود: ارزش کل قراردادهای اجرایی منعقده بالغ بر 150 میلیارد و 174
میلیون ریال و ارزش کل قراردادهای نظارت بر پروژه ها نیز 14 میلیارد و 553
میلیون ریال است.
وی، سهم ریالی تخصیصی برای مجریان بخشهای خصوصی و دولتی را جهت اجرای
تمام طرحها به ترتیب 82 و 18 درصد ذکر کرد و گفت: مجریان بخش دولتی در
مجموع حدود 70 درصد از سهم ریالی طرحها را به بخش خصوصی به عنوان همکار
واگذار کرده اند.
معاون وزیر بازرگانی، تشکیل کمیته ملی "ادیفاکت ایران" و زیر گروههای
کاری وعضویت آن در شورای تسهیل تجاری و تجارت الکترونیکی آسیاو اقیانوسیه
، برنامه ریزی برای راه اندازی مرکز منطقه ای تجارت الکترونیک طرح کلمبو و
فعال کردن کمیسیون بازرگانی، اقتصاد و تجارت الکترونیکی شورای عالی اطلاع
رسانی برای هماهنگی اجرای طرحهای اقتصاد و تجارت الکترونیک را از جمله
اقدامهای انجام شده در این زمینه عنوان کرد.
وی در خصوص اجرای طرح مطالعه های امکان سنجی تجارت الکترونیکی (متا) ،
گفت:این طرح در راستای کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در بازرگانی کشور
و به منظور مطالعه راهبردی و تعیین پلکان تحقق و راهبردهای ایجاد و توسعه
الکترونیک در کشور تبیین شده است.
به گفته دژپسند ، شناسایی تجارب کشورهای موفق و بنگاههای اقتصادی در
اجرا و استفاده از تجارت الکترونیک در سطح بین المللی،شناسایی تاثیر به
کارگیری تجارت الکترونیک بر متغیرهای کلان اقتصادی و فعالیت بنگاههای
اقتصادی و تنظیم راهکار آینده ایجاد و توسعه تجارت الکترونیک در کشور را
از اهداف این طرح عنوان کرد.
دژپسند در خصوص طرح ایجاد مرکز پیشگام تجارت الکترونیک (مپتا) گفت: این
طرح نیز با هدف ایجاد بستر مناسب برای توسعه فرهنک استفاده از تجارت
الکترونیک ، تامین بستر ایمن برای مبادلات الکترونیک داخلی وخارجی، اجرای
عملیات واقعی تجارت الکترونیک در محدوده کوچک شامل خرید، فروش، بانک،
بیمه و حمل ونقل و غیره، تبیین شده است.
وی افزود: طرح ایجاد مرکز صدور گواهی دیجیتال نیز برای ایجاد ساختار
مطمئن و ایمن جهت انجام مطالعه های الکترونیکی در کشور و ایجاد زیرساختهای
صدور گواهی و هویت الکترونیک و بهره برداری از آنها در تجارت و داد و ستد
الکترونیک طراحی شده است.
معاون وزارت بازرگانی هدف از اجرای این طرح را ایجاد ایمنی در مبادلات
الکترونیک از طریق گواهی دیجیتال، تسریع اشاعه فرهنک به کارگیری ابزار
ایمنی و پیشگیری از مشکلهای آتی، کمک به رشد، توسعه و اشاعه تجارت
الکترونیک و تسریع در اجرای تشریفات در دادوستد ذکر کرد.
وی در خصوص چگونگی اجرای طرح آموزش همگانی و ترویج استفاده از خدمات
تجارت الکترونیک ، گفت: این طرح برای آگاه سازی و آموزش عمومی و تخصصی
تجارت الکترونیک و انجام فعالیت های مختلف جهت آماده سازی عمومی و
اختصاصی و ترویج استفاده از خدمات تجارت الکترونیک در فعالیتهای اقتصادی
کشور طراحی شده است.
دژپسند افزود: آگاه سازی و ترویج تجارت الکترونیک در سراسر کشور، تربیت
نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بخش بازرگانی کشور در راستای به کارگیری
فناوری اطلاعات و ارتباطات و حمایت از تحقیقات و مطالعه های مرتبط با تجارت
الکترونیک از اهداف این طرح است.
وی گفت: طرح استاندارد کدینک کالا و خدمات و فعالیتها نیز با هدف طراحی
نظام هماهنک سازی تبدیل کدهاو استانداردهابا یکدیگر، کدگذاری صحیح کالاها
و خدمات در محیط تجارت الکترونیک و ایجاد هماهنگی و همسویی در کدگذاری
با نظامهای کدینک جهانی ، تبیین شده است.
وی در خصوص طرح ایجاد شبکه جامع اطلاع رسانی بازرگانی کشور، افزود: این
طرح نیز به منظور تقویت توان رقابتی محصولهای صادراتی کشور در بازارهای
بین المللی و ایجاد بستر مناسب با استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات
و به عنوان درگاه یکتا(PORTAL) جهت مدیریت متمرکز بر دسترسی به اطلاعات
توزیع شده اقتصادی در سطح سازمانهای مختلف طراحی شده است.
وی گفت: تامین نیازهای اطلاعاتی فعالان اقتصادی کشور،ایجاد امکان شناسایی
فرصتهای تجاری و سرمایه گذاری در داخل وخارج،شناسایی مزیتهای نسبی و رقابتی
در بخش اقتصادی و در نهایت بسترسازی برای ایجاد و توسعه تجارت الکترونیک
از اهداف این طرح است.
221
هفت طرح برای کاربردی کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازرگانی ایران
۲ خرداد ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر:
5338663