۸ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4935106
T T
۰ نفر
.............................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/12/86 داخلی.اجتماعی.اتباع خارجی.افغانستان.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان اینکه سازمان ملل سال 2007 میلادی یک میلیون و 33 هزار و 35 دلار به ایران برای کمک به پناهندگان افغانی پرداخت کرده است، گفت: ما حاضریم این مبلغ را هم به ما ندهند.
به گزارش خبرنگار ایرنا "سیدتقی قائمی" روز چهارشنبه در یک نشست خبری افزود: سازمان ملل در سال 2007میلادی ، 12 میلیون و 800 هزار دلار بودجه برای جمهوری اسلامی ایران پیش بینی کرده بود که البته طبق اسناد موجود، 11 میلیون و 800 هزار دلار هزینه کردیم تا یک میلیون دلار به ما بدهند.
قائمی با بیان اینکه این یک میلیون دلار، هزینه یک روز پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران نیست، به 5/2 میلیون اتباع خارجی مجاز و غیر مجاز در ایران اشاره کرد و گفت: اگر روزی دو دلار هم برای هریک از این پناهندگان هزینه کنیم روزانه به طور متوسط پنج میلیون دلار برای اتباع افغانی هزینه می کنیم.
وی گفت: برای این یک میلیون دلار چهار تیم بازرسی از سازمان ملل آمدند.
قائمی با بیان اینکه در راستای مشکلات و نگرانی هایی که جمهوری اسلامی ایران دارد باید یک بررسی مجدد صورت گیرد ، عنوان کرد: این شکل همکاری با کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان فکر نمی کنیم یک همکاری مناسبی محسوب شود.
*** اجباری در بازگشت پناهندگان ثبت نام شده نیست قائمی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا دولت جمهوری اسلامی ایران به بازگشت پناهندگان اصراردارد؟ گفت: برای پناهندگان ثبت نام شده اجباری در بازگشتشان نیست و در طرح آمایش سه، اگر کسی از آنها خواست داوطلبانه به افغانستان بازگردد دولت به او کمک می کند.
*** کسانی که ثبت نام نکرده اند غیر مجازند قائمی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه "آیا آندسته از پناهندگانی که در طرح آمایش ثبت نام نکرده اند اجباری به بازگشتشان هست ؟" گفت: کسانی که ثبت نام نکرده اند غیر مجازند.
وی به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این منطقه به عنوان یک منطقه ممنوعه اعلام شده و دو ماه به افراد خارجی فرصت داده ایم که این استان را ترک کنند.
قائمی گفت: حدود 18هزار نفر از افراد خارجی در این خصوص در یک مرحله ثبت نام کرده اند و در مرحله بعد نیز 15 هزار نفر ثبت نام کرده اند ولی 53 هزار نفر هنوز به دفاتر ثبت نام مراجعه نکرده اند .
وی گفت: این افراد با توجه به اینکه باید براساس قوانین داخلی کشور ایران پذیرفته شده باشند اما چون ثبت نام نکرده اند غیرمجازند و باید از کشور خارج شوند.
*** کمیساریا در مورد اتباع غیر مجاز هیچ دخالتی نمی کند قائمی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در جلسه اتان در رابطه با اخراج اتباع غیر قانونی صحبت شده ؟ گفت: در مورد غیر مجازها ، کمیساریا هیچ دخالتی نمی کند چون این افراد براساس قوانین داخلی جرم مرتکب شده اند و جمهوری اسلامی نیز با آنها برخورد می کند.
خانم " اریکا فلر" دستیار کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد هم در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا پناهندگان غیر مجاز جایگاه حقوقی از نظر UNHCR (کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ) دارند، گفت: طبق قوانین جمهوری اسلامی این دسته از افراد غیر قانونی هستند من این گروه را نمی شناسم ولی 9/99 درصد آنان طبق قوانین بین المللی غیر قانونی اند و ایران نیز عضو مقررات و قوانین بین المللی بوده و آنان باید کشور را ترک کنند.
فلر نیز با بیان اینکه چند گروه از افغانی ها در ایران بسر می برند گفت: یک گروه که بیش از 900 هزار نفرند ثبت نام کرده اند و بیش از یک میلیون نفر هم هیچ وقت ثبت نام نکرده اند.
دستیار کمیسر عالی سازمان ملل متحد همچنین از تلاش های بشردوستانه ایران در خصوص اتباع خارجی تقدیر کرد وگفت: این فعالیت های جمهوری اسلامی ایران من را تحت تاثیر قرار داده است.
"اریکا فلر" دستیار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، طی روزهای چهارم تا هشتم ماه جاری از ایران بازدیدی چهارروزه داشته و این سفر، نخستین سفر وی از زمان انتصاب وی می باشد.
اجتمام 1596**1776** شماره 877 ساعت 20:49 تمام
۰ نفر