۸ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4935071
T T
۰ نفر

اربعین حسینی و روایتها در کربلا

۸ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4935071
........................................................
بغداد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/12/86 خارجی.فرهنگی.عراق.اربعین حسینی.
حتی آن زمان که با وجود ممنوعیت رژیم بعث، آیین اربعین حسینی مخفیانه برپا می شد و تا امروز که میلیونها زائر آزادانه پای در راه کربلا می گذارند، شنیدن روایتهایی از اربعین حسینی، مورد توجه مردم قرار دارد.
این روایت ها دهان به دهان نقل قول می شوند و در اندک زمانی همه عراق را در بر می گیرند.
جالب این که نقل روایت های اربعین و عشق ورزی به سالار شهیدان و خدمتگزاری به زایران کربلا که پای پیاده آمده اند، تنها به ایام اربعین محدود نمی شود و هفته ها و ماهها بعد از اربعین همچنان در هر محفلی روایت می شوند.
اگر اربعین پارسال، داستان مسلمان شدن کشیش مسیحی که رسانه های عراقی به طور مستقیم آن را نمایش دادند، گل سرسبد روایت های اربعین بود، امسال آن جوان پاکستانی که در بیش از سه ماه مسیر پاکستان تا کربلا را پیاده راه پیموده مورد توجه قرار دارد.
تصویر این جوان سبز چهره و متبسم را یکی از تلویزیونی های محلی عراق به طور اتفاقی، در حالی که در مسیر کربلا حرکت می کرد، نمایش داد و حکایت وی دهان به دهان بر سر زبانها افتاد.
او که سال ها محروم از فرزند بوده، نذر کرد که اگر مراد وی برآورده شود پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود.
یکی ازمعروفترین خطبای عراقی منابر حسینی برای طراوت بخشیدن به سخنرانی هایش ، این روایت ها را مورد توجه قرار داده است .
شیخ "عبدالحمید مهاجر" که از ابتدای محرم هر شب برای مردم در کربلا درباره ابعاد مختلف عاشورا و امام حسین (ع) و یارانش و زینب کبرا(س ) و اهل بیت (ع) سخنرانی می کند ، این روزها با نزدیک شدن به اربعین روایت هایی را برای پا منبری هایش نقل می کند.
او چند شب قبل، داستان نوجوان نابینایی را نقل کرد که امسال با پای پیاده از بصره به کربلا رفت.
شیخ مهاجر می گفت که این نوجوان پرچمی با مضمون "یا اباعبدالله (ع)" به دوش گرفته و وقتی از او سووال شد برای چه به کربلا می روی با همان سادگی و بی ریایی کودکانه اش گفت: "می روم تا امام حسین (ع) چشمم را شفا دهد ..." شیخ مهاجر این قصه را نیز از مصاحبه زنده یکی از تلویزیون محلی عراق با این نوجوان در مسیر کربلا نقل کرد.
تلویزیون های محلی "فرات"، "الانوار"، "المعارف" و "کربلا" از چند هفته قبل به طور مستقیم از زایران در حال حرکت به سوی کربلا گزارش پخش می کنند.
امروز و فردا پنجشنبه مصادف با اوج آیینهای اربعین است،اغلب تلویزیون ـ های محلی عراق این آیین را به طور مستقیم نمایش می دهند.
هیات های عزاداری مناطق بحران زده شمال بغداد که در سال های گذشته به دلیل شرایط ناامن راه ها و حملات تروریستی قادر نبودند در آیینهای اربعین حضور داشته باشند، امسال بهانه ای برای قصه های اربعین شده است.
امسال هیات عزاداری منطقه ترکمان نشین "آمرلی" در شمال استان صلاحالدین که تابستان سال گذشته شاهد یکی از فجیع ترین انفجارهای تروریستی در عراق بود ،که بر اثر آن 150 تن کشته و بیش از 250 تن زخمی شدند، مورد توجه بود.
بر اثر شدت انفجار کامیون بمب گذاری شده که بیش از یکصد منزل و مغازه را ویران کرد، دولت عراق در مصوبه ای "آمرلی" را منطقه منهدم شده اعلام کرد.
عزاداران آمرلی امسال بر هیات سنیه و زنجیر زنی خود نام "هیات عزدارای منطقه منهدم شده آمرلی" نهاده بودند.
این نوع نام گذاری که اشاره به انفجار تروریستی سال گذشته داشت ، بسیاری از عزاداران اربعین را درکربلا متاثر وآنها را به همدردی با عزاداران آمرلی واداشت.
حضور عزداران منطقه "ابی صیدا" از توابع استان بحران زده دیاله که هنوز هم منطقه آنها درمحاصره تروریست های تکفیری گرفتار آمده و هر روز در معرض حملات خمپاره و مسلح تروریستها و تکفیری ها قراردارد در آیین اربعین امسال پیامی بر استقامت و پایداری در برابر تروریستها بود.
اهالی "تلعفر" از توابع استان نینوا که اولین شراره آوارگی ناشی ازخشونت تروریست ها دراین منطقه ازعراق زده شد، امسال با هیاتی بزرگ از زنجیرزنان در اربعین کربلا حضور داشتند.
عزاداران ازکرکوک، موصل و بعقوبه و شهرهای "بلد" و"دجیل" ازتوابع استان صلاحالدین نیز در آیینهای اربعین حضور دارند.
انتظار می رود با بازگشت زایران اربعین به شهرهایشان،روایتهای بیشتر از اربعین امسال شنیده شود.
خاورم 1415**1158**252**2291** شماره 842 ساعت 19:30 تمام
۰ نفر