۲۹ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4885360
T T
۰ نفر
.....................................................................
زنجان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/09/86 داخلی.ورزش.بیماری.آسم.
کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزش گفت: ورزش می تواند در برخی از افراد ورزشکار، بیماری آسم ایجاد و یا آن را تشدید کند.
"علی جوان" روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مرکززنجان و بیان اینکه "برونکو اسپاسم" ناشی از ورزش تا حدی در هر فردی دیده می شود، افزود: "برونکو اسپاسم" ممکن است در برخی افراد موجب فعالیت مکانیسمی شده و زمینه را جهت بروز علایم بیماری آسم فراهم کند.
وی، بابیان اینکه گرما و بخار آب از مخاط به هوای استنشاقی انتقال داده می شود تا قبل از رسیدن به آئولها، بتواند شرایط مناسب را برای جذب داشته باشد گفت: هرچه هوای دمی، سرد و خشک تر و میزان تهویه نیز بیشتر باشد درجه حرارت راههای هوای داخل قفسه ی سینه نیز بیشتر پایین می آید و در نتیجه ی چنین مکانیسمی ایجاد حملات حاد آسم در قفسه ی سینه اتفاق می افتد.
به گفته جوان، استنشاق هوای سرد درطول فعالیت ورزشی موجب افزایش تحریک پذیری در راههای هوای داخل قفسه سینه شده و در نتیجه زمینه را برای ایجاد بیماری آسم در افراد بیشتر می کند واین در حالی است که هوای گرم و مرطوب، علاوه بر کاهش اثرات بیماری ممکن است سبب از بین رفتن حملات آسم نیز بشود.
این کارشناس گفت: فعالیت افراد مستعد به بیماری آسم در برخی از رشته های ورزشی چون " هاکی روی یخ و اسکی روی برف" به مسافت های طولانی موجب حملات آسم می گردد و ورزشکاران مستعد باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.
وی بابیان اینکه "آسم" از طریق هوای وارد شده به قفسه ی سینه ظهور وبروز می کند، اظهارداشت: به لحاظ فیزیولوژیک، بیماری آسم به دلیل تنگ شدن و کاهش قطر مجاری هوای قفسه سینه بروز می کند و ممکن است بخودی خود و یا در نتیجه درمان، بهبود یابد.
جوان همچنین با اشاره به اینکه از دیدگاه بالینی، آسم ازطریق حملات تنگی نفس، سرفه و ویزینگ شناخته می شود، گفت: این بیماری به صورت حملات متعدد بروز می کند و در فاصله ی زمانی بین این حملات هیج علامتی در فرد بیمار دیده نمی شود و نیاز است که ورزشکاران فعال در رشته های ورزشی که با هوای سرد در ارتباط هستند، بیشتر مواظب خود باشند.
کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزش افزود: طبق بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان ذیربط ، عواملی که میزان تحریک پذیری راههای هوای داخل قفسه سینه را افزایش می دهند و موجب حملات حاد آسم می شوند، می توانند در هفت گروه " آلرژیک، فارماگولوژیک، محیطی، شغلی، عفونی، فعالیت و فاکتورهای روحی " قرار گیرند.
این کارشناس، اطلاعات خود در این زمینه را در قالب مقاله تحقیقی، با عنوان "آسم و ورزش" نیز ارایه کرده است.
ورزشی 597/595/587 ** 1828 1521 شماره 515 ساعت 18:21 تمام
۰ نفر