۲۶ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4883074
T T
۰ نفر
.....................................................
پاریس، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/09/86 خارجی.سیاسی.فرانسه. فیگارو. پاریس روزنامه فیگارو چاپ پاریس روز دوشنبه نوشت: نتیجه یک نظر سنجی حاکی است که احساسات ضد آمریکایی به طور غیر قابل باوری در جهان روز به افزایش است.
دراین نظرسنجی که از سوی موسسه "گلوبال اتیتود پروژکت" در 47 کشور جهان انجام شده آمده است که احساساست ضد آمریکایی در کشورهای که از متحدان آمریکا به شمار می روند نیز در حال گسترش است .
این روزنامه با اشاره به سیاست های خارجی آمریکا در جهان افزود: تصویر آمریکا در جهان در حال تخریب روزمره است.
فیگارو نوشت: زندان گوانتانامو، مجمسه ازادی و شنکجه زندانیان تصویری از آمریکا به جهان داده است .
این روزنامه افزود: شوک هاگل سناتور آمریکایی طی سخنانی در اکادمی دیپلماتیک در واشنگتن گفت که شهرت آمریکا در جهان وحشتناک شده و اگر ما چنین امری را حالا درک نکینم، جهان برای نسل اینده ما خطرناک تر از این خواهد بود که ما در ان زندگی می کنیم.
فیگارو نوشت: برپایه این نظر سنجی در ترکیه که از هم پیمانان آمریکا و عضو ناتو به شمار می رود، تنها 9 درصد از مردم این کشور نظر خوبی نسبت به آمریکا دارند.
دراین گزارش که در ژوئن سال 2007 میلادی بعد از اولین نظر سنجی سال 2002 میلادی انجام شده آمده است: نظرات مثبت نسبت به آمریکا در کشورهای مغرب و پاکستان 15 درصد، مصر 21 درصد، آلمان 30 درصد، فرانسه 39 درصد، انگلیس 51 درصد، اراضی فلسطینی 13 درصدر و ساحل عاج 88 درصد بوده است.
فیگارو نوشت: آمریکا که تاکنون به عنوان تضمین کننده صلح در جهان مطرح بوده، هم اکنون عنوان تهدیدکننده صلح مطرح می شود.
این روزنامه به نقل از" جئرمی شاپیرو" یک کارشناسان آمریکایی از موسسه بروکینگ انستیو نوشت : آمریکا با رفتار خود به منزله خرس زخم خورده ای می ماند که بدون توجه به اثرات اعمال خود دست به هرکاری می زند.
به نوشته این روزنامه مدل توسعه و رشد حقوق بشر و دمکراسی آمریکایی نیز در جهان هواخواهی ندارد.
این کارشناس افزود: این مدل سیاست آمریکا سبب نگرانی روشنفکران و سیاستمداران آمریکایی شده است بطوریکه بعضی از این افراد بر این باورند که آمریکا در سیر قهقرایی و عدم محبوبیت قرار گرفته است .
این روزنامه با اشاره به چالش های سیاست آمریکا در قبال شکست در عراق، کسری بودجه و ظهور کشورهایی مانند چین نوشت : برای دومین بار است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بعد از جنگ ویتنام، سیاست خارجی آمریکا در خصوص عراق در مبارزات انتخاباتی حزب جمهوری خواه و دمکرات به صورت محور اصلی در آمده است .
این روزنامه نوشت: رئیس جمهوری آینده آمریکا باید در صدد اصلاح این چهره نامحبوب آمریکا در جهان برآید.
فیگارو در پایان نوشت: لئو میشل استاد دانشگاه ملی دفاع آمریکا براین باوراست که علت اصلی مخدوش شدن چهره آمریکا در جهان، شکست مفتضحانه سرویس های امنیتی آمریکا در خصوص عراق و سیاست های تحمیل گرانه بوش بوده است .
اروپام ** 1373**2092 شماره 726 ساعت 17:54 تمام
۰ نفر