۲۴ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4881357
T T
۰ نفر
...............................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/09/86 داخلی.اجتماعی.اقتصادی.مهاجرت.
بخشدار گرمخان در شهرستان بجنورد گفت: با ارایه خدمات مناسب به مناطق روستایی، روند مهاجرت روستاییان به شهرها معکوس می شود.
ابوالفضل علیدادیان روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در روستاهایی که دولت خدمات رسانی مطلوبی داشته و زیرساختهای لازم برای کار و زندگی را فراهم کرده جمعیت رو به افزایش نهاده است.
وی افزود: مهاجرت روستاییان به شهرها باعث گسترش حاشیه نشینی و انواع آسیب های اجتماعی می شود که این امر یک تهدید جدی برای جامعه محسوب می شود.
او اظهار داشت: وقوع زلزله سال 75 به بیشتر خانه های روستایی این بخش خسارت وارد کرد لذا دولت طرح ایجاد شهرک را در روستاها آغاز کرد.
وی افزود: با اجرای طرح ایجاد شهرک در روستاها و فراهم شدن زیرساختهای مناسب، روستاییانی که به شهرها مهاجرت کرده بودند مجددا برای ادامه زندگی به روستاها بازگشتند.
بخشدار گرمخان گفت: ارایه امکانات رفاهی از قبیل ساخت خانه های مسکونی و ارایه خدمات برق، آب، تلفن، راه و سایر خدمات می تواند این مهاجرت را روند وارونه ببخشد.
وی به عنوان مثال به روستای "قلعه جق" در این بخش اشاره کرد که قبل از وقوع زلزله سال 1375، هزار و 100 خانوار جمعیت داشته و پس از چند سال مهاجرت اهالی به مرکز شهرستان بجنورد، اکنون با ساخت شهرک توسط بنیاد مسکن و ارایه خدمات لازم، جمعیت آن به هزار و 400 خانوار رسیده است.
او گفت: روستای "سلولی" در این بخش نیز که در چند سال گذشته هزار و 350 خانوار جمعیت داشته اکنون هزار و 600 خانوار سکنه دارد.
وی افزود: جمعیت روستای "قره لر" نیز از 320 نفر به 500 نفر رسیده است.
او گفت: در روستاهایی که امکانات رفاهی برای روستاییان کمتر بوده به تدریج بیشتر جوانان روستاها، مهاجرت به شهرها را برماندن ترجیح داده اند.
وی بیان کرد: اکنون در برخی از روستاهای این بخش مانند "کلاته سهراب" کمتر فرد جوانی زندگی می کند و بیشتر جمعیت ساکن کودکان و افراد بالای 40 سال هستند.
مرکز بخش 30 هزار نفری گرمخان در 16 کیلومتری شرق بجنورد مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد. ک/3 7184/626/660 شماره 489 ساعت 14:37 تمام
۰ نفر