۱۷ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4876501
T T
۰ نفر
.....................................................................
بلگراد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/09/86 خارجی.صربستان.کوزوو.سیمیچ مشاور نخست وزیر صربستان گفت: بلگراد از هر اهرمی برای جدا نشدن کوزوو از خاک صربستان استفاده خواهد کرد.
به گزارش رسانه های جمعی بالکان، نشریه "تایمز" لندن، اظهارات "آلکساندار سیمیچ" مشاور نخست وزیر صربستان را تهدیدی برای شروع یک جنگ جدید در منطقه بالکان توصیف کرده است.
این نشریه انگلیسی سخنان سیمیچ را مشابه با احساسات بسیاری از صرب ها می داند که معتقدند غرب برای ایجاد کشوری جدید در منطقه صربستان خود را آماده می کند.
این نشریه روز جمعه در گزارشی نوشت، اظهارات سیمیچ باعث شد که "ولفگانگ ایشنیگر" نماینده اتحادیه اروپا در تروییکای بین المللی در مساله کوزوو عکس العمل شدیدی نشان دهد.
بنابر گزارش نشریه تایمز، ایشینگر گفت نمی تواند باور کند که قبل از اینکه تروییکا گزارش خود را از مذاکرات اخیر بین پریشتینا و بلگراد به سازمان ملل تحویل دهد یکی از طرفین درگیر در مساله کوزوو از جنگ در منطقه بالکان سخن به میان آورده است.
نماینده اتحادیه اروپا در تروییکا خاطر نشان کرد که بعد از پایان مذاکرات ناموفق 4 ماهه بین پریشتینا و بلگراد، دیپلمات های اروپایی و حتی اسقف اعظم کلیسای کاتولیک، صرب ها و آلبانیایی تباران کوزوو را به خویشتن داری دعوت کردند.
نشریه تایمز در گزارش خود نوشت: "انتظار می رود که غرب استقلال کوزوو با نظارت جامعه بین الملل و با حضور هیات اتحادیه اروپا و نیروهای ناتو را پیشنهاد کند." این نشریه انگلیسی به سخنان "وویسلاو کوشتونیتسا" نخست وزیر صربستان اشاره کرد که گفته است استقلال نظارتی برای کوزوو به معنای ایجاد کشوری برای ناتو است.
در رابطه با موضع صربستان در خصوص دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و پاسخ به رسانه های غربی در مورد سخنان سیمیچ، "ووک یرمیچ" وزیر امور خارجه صربستان در گفت وگو با "بی.بی.سی" گفت: "حکومت بلگراد برای دفاع از استان جنوبی خود (کوزوو) از تمامی اهرم های لازم به استثنای اهرم نظامی استفاده می کند." یرمیچ طی سه روز گذشته در تماس با تمام اعضای شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل مواضع صربستان را تشریح کرد.
تروییکا اروپایی کوزوو شب گذشته گزارش مربوط به محتوای مذاکرات بین بلگراد و پریشتینا را که به مدت چهار ماه در وین، لندن و بروکسل انجام شد به دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل تحویل داد.
قرار است که در 19 دسامبر (28 آذر ماه ) نشستی در شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به مساله کوزوو تشکیل شود که در آن نخست وزیر صربستان نیز شرکت خواهد کرد.
اروپام 1368**255** شماره 580 ساعت 16:22 تمام
۰ نفر