۱۶ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4875650
T T
۰ نفر
..................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/09/86 داخلی.فرهنگی.هنری.تئاتر.
روز گذشته دربرنامه"پنجاه سال سایه دوست داشتنی"اهالی هنراز پنچاه سال حضور مستمر هنری " جمشید مشایخی" بازیگر سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر تقدیر کردند.
به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این مراسم که در خانه هنرمندان ایران برپا شد " جمشید مشایخی " پس از قرائت اشعاری از شاعر همه اعصار حضرت " حافظ " گفت: اینجا ایران سرزمین مادری من است و از زمانی که چشم به جهان گشوده ام دیده و شنیده ام که دلاورانی برای حفظ این سرزمین جان شیرین خود را از دست داده اند و به همین دلیل مایه مباهات و فخر من است که در این سرزمین زندگی می کنم.
درادامه" عزت الله انتظامی"(آقای بازیگر) با اهدا لوح تقدیر خانه تئاتربه مشایخی گفت: من همیشه از بازی آقای مشایخی لذت می برم و او را هنرمندی ملی و بزرگ می دانم.
وی گفت:بهترین لحظات زندگی من در کنار هنرمندان بزرگی چون جمشید مشایخی، علی نصیریان و محمد علی کشاورز گذشته است و در طول زندگی هنری ام با این دوستان همکاری صمیمی و صادقانه ای داشته ام و در فیلم " گاو" مهرجویی اولین کار سینمایی مان را در کنار یکدیگر شروع کردیم.
انتظامی افزود: بعد از ورود به عرصه هنرهرکسی برای خود راهی پیدا می کند و ما هرکدام اکنون جایگاهی به دست آورده ایم و آرزو داریم تا پایان عمر آن را حفظ کنیم.
وی گفت :تقدیر از هنرمند بزرگ و موثری چون" جمشید مشایخی" باید زود تر از اینها برگزار می شد.
درادامه" حمید سمندریان "هنرمند سرشناس حوزه تئاترایران مشایخی را صدف تئاتر ایران معرفی کرد و افزود: او یکی از قدرت های تئاتر در 50 سال گذشته است که انواع هنرها را دارد و شدیدا عاشق پیشه است.
این پیشکسوت حوزه نمایشی باذکر بخشی از تجربه های همکاری خود با مشایخی گفت:او به راحتی یک نفس کشیدن از عهده نقش های سخت برمی آید .
"آیدین آغداشلو" هنرمند عرصه هنرهای تجسمی نیز گفت: به راستی که مشایخی یک اسطوره زنده در کنار ماست.
وی افزود:در مجموعه تلویزیونی" کمال الملک" علی حاتمی همکاری بسیار خوب و آموزنده ای با مشایخی داشتم.زنده یاد حاتمی از من خواست تا دراین کار به عنوان مشاور حاضر باشم تا تذکراتی درباره روش نقاشی کشیدن ارایه کنم، اما زمانیکه جمشید مشایخی را دیدم انگار خود کمال الملک را دیدم.
آغداشلو بامقایسه جمشید مشایخی با کمال الملک افزود: هر دو در زندگی شان درست زیستند و این گونه است که هنرمندی در زمان حیاتش اسطوره می شود و مشایخی ذره ای از شکل اسطوره یی "کمال الملک" که نقشش را با آن والایی بازی کرد، کم ندارد و او هم خلاق و درست و با آبرو زندگی کرده و براساس عقیده خودش حرکت کرده است و به راستی یک اسطوره زنده در کنار ما است.
" جعفر والی " بازیگر و کارگردان پیشکسوت حوزه تئاتر نیز در ادامه این مراسم گفت: هیچ کاری را بدون مشاوره او انجام ندادم و پا به پای هم پیر شده ایم .
"محمد علی کشاورز" نیز با ذکر خاطراتی از همکاری با مشایخی گفت: همسر مشایخی زن وفاداری است که درهمه اعصار زندگی یار و مدد کار وی بوده است و اگر اغراق نکرده باشم او بود که جمشید را به اینجا رساند و در تمام مراحل زندگی اش همیارش بود و از جمشید یک هنرمند بزرگ ساخت .
وی گفت: اگر در عالم هنر چیزی یاد گرفته ایم از اساتیدمان بوده است و امیدوارم بچه های جوانی که الان کار می کنند و زحمت می کشند، پخته شوند تا دیگران را بهره مند سازند.
درادامه " داود رشیدی " لوح انجمن بازیگران سینمای ایران به مشایخی اهدا و اظهارامیدواری کرد: او سال های سال مقابل دوربین باشد و همه از او یاد بگیرند.
"خسرو شکیبایی" هم تندیس ویژه انجمن بازیگران سینمای ایران را که اختصاصا برای مشایخی ساخته شده بود ، اهدا کرد و گفت: کمتر کسی درایران وجود دارد که مشایخی را نشناسد. افتخار داشتم از جوانی در خدمت ایشان بودم، لذت بردم و یاد گرفتم.
"پروین سلیمانی" هم که یکی از لوحهای مشایخی را اهدا کرد، گفت: من یک عمر با جمشید مشایخی کار کردم و در یک فیلم هم نقش مادرش را داشتم که تا لحظه مرگ آن را فراموش نخواهم کرد.
فراهنگ ** 9116 ** 1553 شماره 083 ساعت 11:31 تمام
۰ نفر