۳ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4866485
T T
۰ نفر
...............................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/09/86 داخلی.اجتماعی.بسیج.اقتدار معاون سیاسی وزیر کشور گفت: فرهنگ بسیحی، ریشه قدرت و محور اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.
"علیرضا افشار" شنبه شب در جلسه شورای اداری خراسان رضوی با تقسیم بندی سه دوره بعد از انقلاب اسلامی،"هشت سال دفاع مقدس، هشت سال سازندگی و هشت سال اصلاحات"، در قیاسی تطبیقی گفت: مولفه های قدرت در یک کشور متنوع و شامل سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی است.
وی گفت: فرهنگ، مولفه اصلی اقتدار ماست چون هم برسایر مولفه ها اثرگذار است و هم خود مقوله ای بسیار مهم و ویژه است و در کشور ما هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی محور اقتدار را آمریکا، قدرت نظامی و در آلمان و فرانسه، اقتصاد دانست و گفت: در کشور ما فرهنگ، محور اقتدار است زیرا دشمن از فرهنگ انقلاب اسلامی و فراگیر شدن آن بیش از هر چیز می هراسد و از این ناحیه احساس تهدید می کند.
افشار افزود: فرهنگ ما ریشه قدرت ماست و در دوران دفاع مقدس این فرهنگ برگرفته از ایثار، شهادت طلبی و رشادت و اخلاص تمامی کمبودهای فیزیکی و نظامی ما را در جنگ جبران کرد و موجب شد به پیروزی برسیم.
وی گفت: این جنگ با همه سختی ها و دشواری ها به واسطه همین ایثارها به نفع ما تمام شد و موفق شدیم نقش فرهنگ را در مولفه قدرت نظامی در عصر فن آوری و دانش ثابت کنیم.
معاون وزیر کشور ادامه داد: بعد از هشت سال جنگ، دوران سازندگی که به جهت بازسازی و جبران عقب ماندگی های ناشی از جنگ و رفع محرومیت، فعالیت های زیربنایی تمام وقت و توان دولت را گرفت.
وی گفت : آنچه در این دوره مورد غفلت قرار گرفت فرهنگ بسیجی بود که جای آن را تفکر تکنوکراتیک به مفهوم تاکید بر علم، دانش، تکنیک و فن گرفت و این خود به نوعی جدایی دین از اقتصاد بود.
او با بیان اینکه در پایان دوران سازندگی مردم به این مجموعه پشت کردند، توضیح داد: در این دوره با وجود آنکه پروژه های بزرگ، زیربنایی و حرکت های عظیمی انجام گرفت اما در کنار آن فساد اداری، ریخت و پاش ها و فاصله بین فقیر و غنی بسیار افزایش یافت و در حوزه فرهنگ هم بی توجهی ها و زیرپا گذاشتن فرهنگ را شاهد بودیم.
وی در ادامه دوره اصلاحات را هم دوره مردم سالاری و شعارهای سیاسی برای حاکم کردن رای مردم دانست.
او با بیان اینکه هر دو هدف در دوره های سازندگی و اصلاحات درست بود افزود: اما جدا شدن از فرهنگ بسیجی از جمله عللی بود که مردم از آنها رویگردان شدند.
سردار افشار گفت: در دوره اصلاحات هم مردم سالاری در راس برنامه های دولت دنبال شد و تصور آن بود که در سایه ارتقا و توسعه سیاسی مردم، بقیه مسائل و مشکلات حل می شود اما این گونه نشد و مردم به جریانی که شعارشان مردم بود هم پشت کردند.
وی با تاکید بر ریشه یابی این مباحث افزود: آنچه در دوره اصلاحات با عنوان مردم سالاری کنار گذاشته شد، فرهنگ بسیجی و ارزشهای آن بود.
وی فرهنگ بسیجی را با تفکرناب اسلامی یکی دانست و گفت: در این دوره فرهنگ سیاسی بسیج که در گمنامی،ایثار و منافع ملی بود جای خود را به شهرت، قدرت طلبی و منافع فردی و گروهی داد و مردم هم احساس کردند این جریان با آنها نیست و به آن پشت کردند.
او ادامه داد: طی این هشت سال، مدام مباحث متعدد، درگیری، ناآرامی و تشویش اذهان مردم را آن هم با بحران های خودساخته شاهد بودیم زیرا هم مجلس و هم دولت از خودشان بود.
وی این وضعیت را ناشی از غایب بودن فرهنگ بسیجی و نادیده گرفتن ارزشها و آرمانهای آن دانست و گفت: نظام هم از این ناحیه در این دوران بسیار ضربه خورد.
وی تصریح کرد: آن ها معتقد به مردم سالاری دینی نبودند و نیستند و جدایی دین از سیاست که در غرب، لائیک هابه آن معتقدند، در ایران توسط آنها دنبال می شد.
افشار با تاکید بر ضرورت جایگزینی گفتمان خدمت به جای گفتمان قدرت گفت: امروز دولت نهم در پی این هدف است و اگر اهداف تعیین شده آن محقق شود دوره چهارم انقلاب ما با فرهنگ بسیجی شکل می گیرد و می تواند الگویی پایدار از توسعه همه جانبه باشد.
وی ساده زیستی و پرهیز از تجملات را از جمله ویژگی های دکتر احمدی نژاد خواند و گفت: آنچه رییس جمهور بدان پایبند است، همان ویژگی های بسیج و بسیجی است.
معاون وزیر کشور با تاکید برلزوم تجمل زدایی از سیستم مدیریت و دستگاههای اجرایی کشور، ویژگی دیگر دولت نهم و دکتر احمدی نژاد را مدیریت میدانی درقالب حضور در صحنه عمل و مناطق مختلف و مردم داری و با مردم بودن این دولت دانست.
وی اظهار داشت : شجاعت در تصمیم گیری از دیگر ویژگی های دولت است زیرا خطرپذیری و ریسک پذیری در مدیریت در جای خود، یک امتیاز است و دولت نهم نشان داد که در هرجا و هربخش که نیاز بوده و هست، پیشقدم است.
افشار استقلال و عدم وابستگی به هیچ حزب و گروهی به جز ولایت فقیه و تلاش مخلصانه آن هم به قصد قربت را از دیگر صفات برتر این دولت خواند.
او گفت: دولت (نهم )تلاش کرده است برخلاف دوره های قبل که سراپا مغایر و ضد دین و ارزشهای دینی عمل می کردند، با استعانت از خدا به تعالیم اسلامی و آموزه های فرهنگ بسیجی توجه کند که این تفاوت اساسی این دولت با دولتهای قبلی است.
ک/2 شبد** 2713 **589** 1856**1499 شماره 786 ساعت 22:32 تمام
۰ نفر