۳۰ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4843243
T T
۰ نفر
.....................................................................
دمشق، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/07/86 خارجی.سیاسی.سوریه.مقداد.چنی.آمریکا.سخنرانی.
"فیصل مقداد" قائم مقام وزیر خارجه ی سوریه، سخنان اخیر "دیک چنی" معاون رییس جمهوری آمریکا مبنی بر دخالت سوریه در انتخابات ریاست جمهوری لبنان، را به باد تمسخر گرفت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مقداد که روز دوشنبه در "موسسه ی انتشاراتی البعث" دمشق برای شماری از شخصیت ها و خبرنگاران داخلی و خارجی سخن می گفت، تصریح کرد: "این آمریکا است که در امور داخلی لبنان دخالت می کند. برخی طرف های لبنانی از سفیر آمریکا در بیروت همانند یک رییس جمهوری حساب می برند".
مقداد متذکر شد: سخنان چنی مایه شگفتی نیست. این موضع، در چارچوب سیاست اعمال فشار بر سوریه و طرف های لبنانی مخالف، برای واداشتن آنها به عقب نشینی از مواضع خویش است.
دیپلمات برجسته ی سوری خاطرنشان کرد: آمریکا و اسراییل در پی تفرقه افکنی در منطقه و تجزیه کشورهای آن، هستند.
فیصل مقداد هشدار داد: این خطری بزرگ برای تمامی کشورهای عربی است و باید همگی به مقابله با آن برخیزند.
وی، به منطقه ی "شبعا" میان سوریه و لبنان و ترسیم مرز میان دو کشور در این منطقه اشاره و اضافه کرد: "دمشق اعلام کرده که منطقه شبعا از آن لبنان است و هر گاه اسراییل از آن خارج شود، سوریه، برای ترسیم مرز در این منطقه آمادگی خواهد داشت".
قائم مقام وزیر خارجه ی سوریه یادآور شد: مخالفت اسراییل با عقب نشینی از منطقه شبعا، مانع ترسیم مرز میان سوریه و لبنان در این منطقه می شود.
مقداد افزود: "برخی طرف های لبنانی - گروه حاکم - که شب و روز از حاکمیت و استقلال کشور خود سخن می گویند، در قبال اسراییل سکوت اختیار کرده اند. آنان در واقع برای لبنان اهمیت قائل نیستند، آنچه برایشان حائز اهمیت است، منافع اسراییل در منطقه است".
وی تاکید کرد: به رغم همه ی ادعاها و بی مهری برخی کینه توزان لبنانی نسبت به سوریه و ایثارگری های این کشور در لبنان، دمشق همچنان بر حفظ وحدت و ثبات لبنان تاکید دارد و برای تحقق آن تلاش می کند.
مقام سوری، مرحله ی آینده برای لبنان را حساس توصیف و ابراز امیدواری کرد: رییس جمهوری بعدی لبنان مورد توافق همه لبنانی ها باشد و برای منافع کشورش تلاش کند، نه منافع آمریکا و اسراییل.
مقداد در مورد همایش سازش که بناست ماه میلادی آینده در آمریکا برگزار شود، گفت: "هنوز چارچوب این فرایند مشخص نیست. معلوم نیست، آنچه در صدد برگزاری آن هستند، همایش، اجلاس یا شاید دیداری عادی باشد".
وی تاکید کرد: تا زمانی که چارچوب و اهداف همایش مشخص نباشد و مساله ی جولان در جدول کاری آن گنجانده نشود، سوریه امیدی به آن نخواهد داشت.
قائم مقام وزیر خارجه ی سوریه با این حال گفت: تحولات در روزهای آینده شاید سبب تغییر در موضع سوریه در قبال این همایش شود.
مقداد گوشزد کرد: آمریکا با این همایش درصدد کمک به "ایهود اولمرت" (نخست وزیر اسراییل ) برای خروج از تنگنای کنونی بوده و توجهی به منافع فلسطینیان و اعراب ندارد.
وی افزود: "دولت کنونی آمریکا این تصور را پدید آورده که عامل مشکلات منطقه، اشغالگری اسراییل نیست، بلکه فقدان دمکراسی و عدم رعایت حقوق بشر در منطقه است. بر همین اساس نیز با مسایل منطقه برخورد می کند".
خاورم 5 / 2133 / 290 شماره 852 ساعت 20:51 تمام
۰ نفر