۱۹ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4835976
T T
۰ نفر
.....................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/07/86 داخلی.خارجی.سیاسی.ایران.روسیه.احمدی نژاد.
دکتر " محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط باروسیه قائل نیست وبه دنبال روابط پایدار، موثر و حداکثری با این کشور است،ما اقتدار ایران را به نفع روسیه و اقتدار روسیه را به نفع ایران می دانیم.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، احمدی نژاد در گفت وگو با خبرگزاری ایتارتاس و شبکه تلویزیونی دولتی روسیه، دو کشور ایران و روسیه را متحد طبیعی هم دانست و درباره ارزیابی خود از روابط آینده دو کشور گفت : به لحاظ جغرافیایی و موقعیت سیاسی و همچنین از نظر سابقه فرهنگی، دو ملتی هستیم که باید در کنار هم باشیم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بسیاری از منافع دو ملت ایران و روسیه به هم گره خورده و همین طور بسیاری از علایق دو ملت مشترک است ، بنابراین ما دو متحد طبیعی هستیم.
وی با یادآوری این نکته که در گذشته و در مقاطع گوناگون روابط ایران و روسیه تحت تاثیر عوامل خارجی بوده است، گفت : برخلاف گذشته، امروز هر دو ملت و دولت مصمم هستند که روابط خودشان را در بالاترین سطح و بیشترین حجم گسترش دهند.
احمدی نژاد، دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درخصوص رابطه با روسیه را بلند مدت ارزیابی و تصریح کرد: ما دنبال روابط پایدار، موثر و حداکثری با کشور روسیه هستیم، گمان ما این است که این اراده در دوستان روسی هم وجود دارد.
وی با بیان این که ایران و روسیه مشترکات فراوانی با هم دارند،افزود: هر دو کشور به لحاظ منابع زیرزمینی بسیار غنی بوده و برای تامین نیازهای ملت خود نیازی به منابع دیگران ندارند، هر دو کشور دارای جمعیت بزرک، فرهنک غنی و انسجام اجتماعی بوده و دارای ویژگی های شرقی هستند.
رییس جمهوری ، همکاری های همه جانبه ایران و روسیه را نه تنها به نفع دو کشور بلکه به نفع منطقه و جهان دانست و گفت: مولفه های همکاری دو کشور شباهت های بسیاری با هم دارد و زمینه برای همکاری در بخش های گوناگون فراهم است. همکاری تهران و مسکو در موضوعاتی همچون امنیت خزر ، منطقه خاورمیانه و در صحنه بین الملل می تواند بسیار مفید و موثر باشد.
احمدی نژاد با اشاره به روابط اقتصادی ایران و روسیه ، روابط تجاری دو کشور را در حال گسترش خواند و اظهار داشت : بسیاری از نیازها در روسیه وجود دارد که در ایران تولید می شود و ایران می تواند این نیازها را تامین کند. بسیاری از نیازها هم در ایران هست که طرف روس می تواند آن را برآورده کند. هم اکنون زمینه های گسترش تجارت و همکاری های تجاری در سطح بالا فراهم است.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای توسعه همکاری ها با روسیه قائل نیست، به زمینه های مساعد برای همکاری های دوجانبه اشاره کرد و گفت : در زمینه های فرهنگی می توانیم همکاری های بسیار خوبی داشته باشیم و هنر و ادبیات و موسیقی می تواند نمونه هایی از موارد بی شمار تبادلات فرهنگی باشد. همچنین در خصوص همکاری های ورزشی پتانسیل های مختلفی در دو کشور وجود دارد.در زمینه های علمی،ایران کانون و مهد علوم وفناوری های گوناگون است و روسیه نیز به لحاظ علمی دارای مزیت هایی است که همکاری در این زمینه می تواند به نفع دو ملت و کشور باشد.در بخش انرژی هم زمینه های بسیار خوبی برای همکاری وجود دارد. ایران و روسیه دارای بزرگترین منابع گاز و نفت هستند و همکاری در این موارد ، هم به نفع دو ملت و هم به نفع منطقه و جهان است.
دکتر احمدی نژاد، اقتدار ایران را به نفع روسیه و اقتدار روسیه را به نفع ایران ارزیابی کرد و اظهار داشت:طبیعی است که همکاری های دو کشور منجر به اقتدار بیشتر دو کشورخواهد شد واین به نفع دو ملت و به نفع صلح و ثبات منطقه و جهان است.
رییس جمهوری با بیان اینکه ایران و روسیه دو قدرت بزرک هستند که باید در کنار هم باشند،گفت: روابط ایران و روسیه در سطح خوبی است و هر دو کشور در معادلات جهانی هم تاثیرگذار هستند.
** نتایج سفر به نیویورک رییس جمهوری در ادامه گفت وگو با خبرگزاری ایتارتاس و شبکه دولتی روسیه در خصوص نتایج سفر به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سازمان ملل عرصه بیان دیدگاه های گوناگون است و ملت ایران دیدگاه هایی درباره مسایل جهانی داشت که در نشست سازمان ملل مطرح شد و با استقبال جهانی مواجه گردید.
دکتر احمدی نژاد افزود: مواضع و دیدگاه های ایران درباره آزادی، عدالت و مهرورزی خواسته همه ملت های جهان از جمله روسیه است.
رییس جمهوری، ایجاد ارتباط مستقیم و ارایه دیدگاه های واقعی جمهوری اسلامی ایران به مردم آمریکا را از دیگر نتایج سفربه نیویورک دانست و گفت: با سخنرانی و نشست هایی که در نیویورک انجام شد پوست فولادینی که با سانسور از سوی مقام های آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده بود، شکست و مردم آمریکا مواضع ودیدگاه های تحریف نشده ما را در خصوص مباحث مختلف جهانی و حتی داخلی شنیدند و بسیار مورد توجه قرار گرفت.
احمدی نژاد با اشاره به اینکه فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب مقررات آژانس و کاملا صلح آمیز است ، اظهار کرد: تمام گزارش های آژانس تاکید کرده اند که فعالیت های ایران صلح آمیز است و انحرافی مشاهده نشده است.
** این مائیم که مدعی هستیم وی ادعای برخی کشورهای غربی را مبنی بر اینکه درباره برنامه هسته ای به ایران اعتمادندارند، غلط و فرافکنی دانست و گفت:غرب از حکومت دیکتاتوری وابسته به خود در ایران حمایت می کرد که مردم کشور ما آن را کنار گذاشت و به استقلال و آزادی دست یافت.مخالفت های امروز غرب با ملت ایران بیشتر ناشی از آن مساله است ؟ چرا که منافع خود را در ایران از دست داده می بینند.
رییس جمهوری با بیان اینکه غرب پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون جنک و تحریم را علیه کشور ما اعمال کرده است، افزود: غربی ها چون در موضع دشمنی با جمهوری اسلامی هستند،قضاوت هایشان درباره برنامه هسته ای ایران نمی تواند قابل قبول باشد.
دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه کشورهایی که با پیروزی انقلاب اسلامی صدمه خوردند، تلاش دارند پرونده هسته ای ایران را سیاسی کنند ، تاکید کرد: غربی ها می خواهند مخالفت با ملت ایران را در ظاهر مخالفت با سلاح هسته ای بیان کنند، در صورتی که در دکترین دفاعی ما سلاح هسته ای جایگاهی ندارد و از لحاظ شرعی نیز آن را جائز نمی دانیم.
رییس جمهوری با تاکید برقابل اعتمادنبودن برخی کشورهای غربی در توسعه برنامه های هسته ای خود گفت : کشورهایی که خود را تابع آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی دانند و از قوانین آن تخلف می کنند، نسل جدید بمب های اتمی را آزمایش می کنند و به هیچ مرجع قانونی نیز جوابگو نیستند ، برای امنیت جهان خطر آفرین هستند، بنابراین اگر بنا باشد درباره اعتماد به برنامه هسته ای دیگران کشوری مدعی باشد، آن کشور جمهوری اسلامی ایران است.
رییس جمهوری مسیر برنامه هسته ای ایران را کاملا روشن و صلح آمیز دانست و گفت: غربی ها چند سال است که تلاش می کنند پرونده ایران را از آژانس که مسیری طبیعی دارد،خارج کنند،اما ملت ایران،ایستادگی و دوستان نیز در مجامع جهانی همراهی کرده اند و امروز پرونده کشورمان در آژانس مراحل طبیعی خود را طی می کند.
دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه روند و معادلات منطقه رو به صلح است، گفت: آمریکا منافع خود را در ایجاد اختلاف جستجو می کند و در این راستا اقداماتی انجام می دهد که استقرار سامانه موشکی در اروپا از آن جمله است.
وی همچنین یادآور شد: اراده، فرهنک و تمدن مردم روسیه و تلاش دولت این کشور باعث شد که روسیه در هجوم غرب متلاشی نشود و در این مقابله، داشتن یا نداشتن بمب اتم تاثیری نداشت و به نوعی دسترسی به بمب اتم خرج اضافه بود.
دکتر احمدی نژاد در ادامه درپاسخ به پرسش های دیگری با بیان اینکه حوزه دریای خزر باید حوزه دوستی و صلح باشد،تاکید کرد: ملت های اطراف خزر دارای پیشینه مشترک هستند و باید با صلح و دوستی در کنار هم زندگی کنند.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد دریای خزر به موضوع کدورت بین همسایگان تبدیل شود،تصریح کرد:امیدوارم در سفر آتی سران همسایه دریای خزر به تهران (23 مهر) توافقات خوبی بر مبنای توزیع عادلانه و تامین صلح و رفاه ملت های اطراف دریای خزر اتخاذ شود.
احمدی نژاد ، ایران را با تمدن چند هزار ساله و فرهنک غنی در مناسبات جهانی تاثیر گذار دانست و گفت : ایران به خاطر پیشینه فرهنگی و سیاسی در معادلات جهانی موثر است. چالش هایی هم که در خاورمیانه وجود دارد، ناشی از دخالت خارجی هاست.
رییس جمهوری افزود : غربی ها برای چپاول نفت و گاز و غیره همواره در مسایل خاورمیانه دخالت و مشکلات فراوانی ایجاد کرده اند که مهمترین کانون این چالش ها رژیم صهیونیستی است که همواره ناامنی ایجاد می کند.
احمدی نژاد با تاکید براینکه کسانی که در اهداف خود شکست خورده اند به دنبال تشدید اختلاف بین کشورهای منطقه هستند، تصریح کرد : آنها می خواهند سیاست خود برای روسیه - یعنی قطعه قطعه کردن - را در کشورهای خاورمیانه نیز اجرا کنند اما ملت های منطقه بیدار هستند و دشمنان را در این نیت شوم خود ناکام خواهند گذاشت.
رییس جمهوری با بیان اینکه ما به دنبال برقراری امنیت و آرامش در خاورمیانه هستیم،گفت: معتقدیم مشکلات منطقه باید با راه حل های انسانی حل شود وملت های منطقه قادر به برقراری صلح و امنیت پایدار بین خودشان هستند.
ادامه دارد...
سیام/ 7432/ 1324 شماره 362 ساعت 14:16 تمام
۰ نفر