۸ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4828978
T T
۰ نفر
............................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/07/86 داخلی.آموزشی.آموزش و پرورش.کیفیت.
شماری از والدین دانش آموزان شهرستان مانه وسملقان با نگرانی می گویند: مدارس این منطقه هرساله از دانش آموز خلوت تر می شود و بیم آن می رود که بتدریج کمبود دانش آموز موجب تعطیلی مدارس شود.
شهلا علیزداه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: هرساله از تعداد دانش آموزان مدارس شهر پیش قلعه در بخش مانه کاسته می شود.
او افزود: امسال فرزند من برای ادامه تحصیل در مقطع متوسطه به دلیل کمبود دانش آموز از این شهر راهی روستای "کیکانلو" شود.
وی ادامه داد: از مجموع 25 دانش آموز همکلاسی وی تنها چهار تا پنج نفر موفق به گذراندن دوره راهنمایی شده و به دلیل تعداد کم شان، کلاسی در مقطع متوسطه در این شهر برای شان دایر نشده است.
او گفت: به این دلیل ترجیح داده ام، فرزندم هر روز به شهر آشخانه مرکز شهرستان تردد کند، در حالی که خود وی بخاطر دوری راه و مشکلات موجود اقبالی به ادامه تحصیل در این شرایط ندارد.
کرم قادری نیز گفت : در این شهر آموزشگاه شبانه روزی پسرانه دایر شده اما تعداد دانش آموزان غیربومی از حومه این شهر بسیار زیاد است.
وی خواستار تجمیع دانش آموزان در مدارس این شهر شد.
یکی از دانش آموزان این شهر نیز مشکل تعطیلی مدارس این شهر را اقبال دانش آموزان از رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای می داند و می گوید: چون این رشته ها در مدارس عادی نیست، دانش آموزان به مراکز دیگر مراجعه کرده و این مدارس خود به خود تعطیل می شود.
یکی از والدین دانش آموزان شهر قاضی نیز می گوید: در صورتی که رشته های آموزشی کارو دانش و فنی و حرفه ای در مقطع متوسطه بخصوص برای پسران در این شهر به حد نصاب برسد، دانش آموزان از مهاجرت به مرکز شهرستان معاف می- شوند.
زینب بزرگی با بیان اینکه در این شهر مقطع پیش دانشگاهی دخترانه و پسرانه نیز به دلیل کم بودن تعداد دانش آموزان وجود ندارد، افزود: مسوولان اداره آموزش و پرورش موظفند فکری به حال وضعیت آموزشی این منطقه بکنند.
وی ادامه داد: تعطیلی مدارس شهرهای مانه وسملقان در حالی است که اکنون دولت در حال اجرای سیاست توسعه مدارس حتی در مناطق روستایی است.
او ادامه داد: در صورتی که برنامه ای منظم از ابتدای مقطع راهنمایی برای دانش آموزان تدوین شود، دانش آموزان به دلیل نگذراندن مقطع راهنمایی دیگر اقدام به ترک تحصیل تا رسیدن به مقطع دبیرستان نمی کنند.
یکی از دانش آموزان ترک تحصیل کرده در مقطع راهنمایی نیز می گوید: من سه سال پیاپی موفق به گذراندن این مقطع نشده، به دوره بزرگسالان رجوع شدم و در آنجا نیز به دلیل نگذراندن دروس از تحصیل بازماندم.
او گفت : در صورتی که دانش آموزان با بهره گیری از آموزش مناسب بتوانند ، دوره های تحصیلی را بگذرانند، اقدام به ترک تحصیل نمی کنند.
یک عضو شورای اسلامی شهرستان مانه وسملقان نیز به ایرنا گفت: موضوع رفت و آمد دانش آموزان به دلیل نبود مدارس در مقطع راهنمایی و متوسطه در شهرستان و بخصوص بخش سملقان به معضل تبدیل شده است.
غلامرضا رضایی افزود: این در حالی است که آموزش و پرورش بحث تمرکز دانش آموزان را مطرح کرده که با وجود راههای نامناسب روستایی و تعصبات موجود در روستاها، این مسئله به ترک تحصیل دانش آموزان می انجامد.
مسوول شورای اسلامی بخش سملقان، تمرکز دانش آموزان را به معنای بستن مدارسی که دانش آموزان آن به حد نصاب نمی رسند عنوان کرد.
وی افزود: در صورت به حد نصاب نرسیدن جمعیت دانش آموزان حاضر به تحصیل در یک روستا، مدرسه آن تعطیل و دانش آموزان متقاضی بایست به مراکز دیگری مراجعه کنند.
وی گفت: با وجود اینکه در این بخش خانواده ها رضایت به دور بودن فرزندان دختر از خانواده را نمی دهند، این تصمیم منجر به ترک تحصیل آنان می شود.
رضایی افزود: 50 درصد از هزینه رفت و آمد را دانش آموزان باید تقبل کنند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان مانه وسملقان نیز با اینکه تعطیلی مدارس در شهرهای قاضی و پیش قلعه را تایید نکرد، به کم شدن آمار دانش آموزان این مدارس اشاره کرد.
علی رستگار به ایرنا گفت: در سال جاری به دلیل کم شدن تعداد دانش آموزان شهر پیش قلعه در مقطع متوسطه، دبیرستان پسرانه این شهر به روستای "کیکانلو" منتقل شده است.
او افزود: سعی می کنیم دانش آموزان اطراف را با سرویس دهی به نزدیک ترین مراکز آموزشی بفرستیم.
وی ادامه داد: در صورت کم شدن آمار دانش آموزان، مدارس با هماهنگی اولیای دانش آموزان ادغام می شوند.
رستگار اظهارداشت: برخی دانش آموزان روستاهای دوردست نیز به آموزشگاههای شبانه روزی منتقل می شوند.
رستگار خاطرنشان کرد: شهرستان مانه وسملقان پنج مدرسه شبانه روزی مقطع راهنمایی و هفت مدرسه شبانه روزی در مقطع متوسطه دارد.
شهرستان مانه وسملقان با 21 هزار و 14 دانش آموز، 175 آموزشگاه ابتدایی، 28 راهنمایی، 10 متوسطه، چهارمرکز کارودانش و دو مرکز فنی وحرفه ای دارد.
ک/4 7186/626/659 شماره 499 ساعت 14:41 تمام
۰ نفر