۵ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4827218
T T
۰ نفر
...........................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/07/86 داخلی.اجتماعی.بی.ار.تی.سازمان دهیاری ها.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور پاسخ سووال خبرنگاری مبنی بر ادعای شهرداری تهران در مورد ساخت اتوبوس بی ارتی را با طرح این سووال پاسخ داد که "آیا خودروسازی وظیفه شهرداری است ؟" به گزارش ایرنا مهندس "سیدمهدی هاشمی" روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران خطاب به مسوولین شهرداری گفت: "اگر بودجه ندارید و در خرید لاستیک، بودجه جاری، روغن، امکانات و حقوق مزایا مشکل دارید، طرح این صحبتها بر چه مبنایی صورت می گیرد؟" وی در مورد خریداری اتوبوسهای بی ارتی توسط شهرداری گفت: در صورت تصویب این طرح، اتوبوسهای مربوط به آن نیز خریداری خواهد شد.
هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری قصد خرید این اتوبوسها را دارد گفت:" اگر دوستان در شهرداری پول دارند سهم 17 و نیم درصدی شرکت های خودروسازی را پرداخت کنند." رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در مورد تغییر کاربری اتوبوسهای شرکت واحد در پایانه "تلو" و انتقال درب اتوبوسها از راست به سمت چپ، این کار را منطقی ندانست و این کار را مشابه مسدود کردن درب تاکسی ها از بغل و باز و بسته کردن درب تاکسی ها از جلو و عقب خواند.
وی با اعلام اینکه خطوط راه اندازی شده توسط شهرداری تهران "بی ارتی" نیست،گفت:"بی.ار.تی" ویژگیهای خاصی دارد که در این طرح دیده نمی شود.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور نبود فضای لازم در ایستگاههابرای توقف اتوبوسها،مساله تردد عابرین و حذف دوربرگردانها و چهار راهها را از عیوب این طرح اعلام کرد و گفت: بخشی از دور برگردانها و چهارراهها در طرح به اصطلاح "بی.ار.تی" حذف شده است که موجب ترافیک بیشتر شده است.
وی گفت "چه اصراری است که خطوط ویژه را با عنوان خطوط "بی .ار.تی" معرفی کنیم ؟ " و افزود "وزیر کشوراصل موضوع "بی.ار.تی" را قبول دارد ولی در اینکه آیا این خطوط "بی.ار.تی" هستند جای سووال است." هاشمی در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر وجود توافقاتی بین وزارت کشور و شهرداری تهران در مورد این طرحگفت: هیچ توافق و مصوبه ای در مورد "بی.ار.تی" نداشتیم اما اصل این موضوع را به عنوان مکانیزم تاثیرگذار در کاهش ترافیک قبول داریم." وی افزود :" بی.ار.تی" مشخصاتی دارد که در کشور شاهد طرحی با این مشخصات نیستیم." معاون هماهنگی وزیر کشور بااعلام اینکه خط ویژه از اختیارات شهرداری تهران است گفت: مصوبه ای تحت عنوان "بی.ار.تی" به عنوان یک روش در صنعت حمل و نقل در کشور و در تهران در شورای عالی ترافیک نداشته ایم.
وی گفت : طبق توافقات صورت گرفته در جلسات مشترک شهرداری از سوی شورای عالی ترافیک ملزم به سنجیدن مطالعات و امکانات لازم در این زمینه شد.
عضو شورای عالی ترافیک با اعلام اینکه "ما به دنبال ایجاد چالش و صحبت از طریق رسانه ها با دیگران نیستیم" گفت: در این راستا مکاتباتی صورت گرفته است و پیگیریهایی را نیز انجام خواهیم داد." وی افزود: مراجع مختلفی نیز برای رسیدگی به تخلفات و اختلاف سلیقه وجود دارد که در مسیر خود انجام خواهد شد و درصورت صلاحدید از طریق رسانه ها اطلاع رسانی خواهیم کرد .
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در پاسخ به وضعیت ترافیک شهر تهران، وضعیت موجود را غیرقابل قبول ارزیابی کرد و گفت: از آنجا که مسوولیت ترافیک شهر تهران بر عهده شهرداری است، بنابراین این موضوع باید توسط شهرداری پیگیری شود.
وی تاکید کرد: اگر قرار است تکنولوژی جدیدی به کارگیری شود لازم است که مراحل اداری آن طی شود .
هاشمی با اشاره به وجود مقادیری ناهماهنگی در اجرا، گفت در چهار سال گذشته چهار هزار و 200 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است در حالی که در بازدیدهای صورت گرفته از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران شاهد فعالیت چهار هزارو 100 دستگاه اتوبوس هستیم این در حالی است که نیمی از آنها را نیز اتوبوسهای قدیمی تشکیل می دهند .
معاون وزیر کشور گفت: " پس مشکل فقط مشکل اتوبوس نیست و ما نمی توانیم بگوییم که در تهران اتوبوس کم داریم بلکه بحث نیروی انسانی، بودجه و مهمتر از همه بحث مدیریت منابع انسانی است که باید دقیقا به آن پرداخته شود." وی با گلایه از ناهماهنگی در بخش اجرا در شهرداری تهران گفت : "نباید به طور مثال فقط اتوبوس را ملاک ارزیابی خود قرار دهیم." هاشمی بااعلام اینکه در سال 83 روزانه سه میلیون 500 هزار نفر توسط ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی در تهران جابجا می شدند گفت : ولی در حال حاضر بنابه بازدیدهایی که از شرکت واحد داشتیم سه میلیون و 200 هزار نفر جابجایی را شاهد هستیم.
وی با گلایه از این مساله گفت : "اتوبوس اضافه شده، درآمد اضافه شده بودجه اضافه شده و در عوض کارآیی کاهش پیدا کرده است." رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشوردلیل این ادعارا استناد به اعداد وارقام و آماری که توسط شهرداری تهران صادر می شود اعلام کرد.
هاشمی بااعلام اینکه دراین زمینه به واسطه تصدی درشرکت واحد اتوبوسرانی اطلاعات خوبی دارم گفت : در دوره تصدی بنده با توجه به کمبود امکانات و تعداد اتوبوسها قیمت بلیط هااز 300 ریال به 200ریال کاهش و بلیط رایگان نیز صادر شد .
وی افزود : در حال حاضر شاهد افزایش قیمت بلیط ، از رده خارج شدن اتوبوسهای فرسوده و فعال بودن هفت هزار اتوبوس هستیم و این تحولات تاثیر کمی در جابجایی ها داشته است .
معاون وزیر کشور به قول شهرداری برای جابجایی پنج میلیون مسافر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بنابر آمار میزان جابجایی ها چهار میلیون نفر است .
وی در مورد گاز سوز بودن اتوبوس ها و کمبود جایگاههای گاز گفت : بنابر مصوبه سال 83 بنا شد اتوبوس دیزل شماره گذاری نشوند.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت :طبق مطالعات صورت گرفته سهم اتوبوسها در آلودگی شهر تهران دو درصد بوده و این میزان باسه موتور سیکلت برابری می کند در نتیجه با توجه به دارا بودن یک سوم سهم جابجایی مسافر طبق مصوبه تبصره 13 و با اعلام وزارت صنایع بنا شد اتوبوسهای دیزلی مجوز شماره گذاری دریافت کنند.
وی تعداد ایستگاههای گاز را در کشور 400 ایستگاه اعلام کرد و گفت : تا پایان سال این تعداد به هزار ایستگاه خواهد رسید .
هاشمی با اعلام اینکه تا سال آینده تعداد ایستگاههای پمپ گاز به هزارو 800 ایستگاه خواهد رسید گفت : درحال حاضر حدود 300ایستگاه در دست احداث ونیمه کاره داریم.
معاون وزیر کشوراز دو منظوره شدن جایگاهها به صورت بنزین و گاز خبر داد و گفت که مقرر شده است شرکت ملی نفت این موضوع را پیگیری کند.
وی دو سوم مصرف سوخت کشور را مربوط به خودروهای عمومی دانست و گفت: با توجه به قابل توجه بودن سهم آلودگی خودروهای عمومی مقرر شد تا پایان سال 86 خودروهای عمومی تولید شده دو گانه سوز شوند در غیر اینصورت سهمیه بنزین آنها تبدیل به سهمیه عادی خواهد شد.
وی در مورد کمبود منبع گاز برای نصب در خودرهای تولیدی و تاخیر در تحویل این خودروها گفت: برابر قرارداهای داخلی و خارجی مقرر شده که این منبع ها تامین شوند.
هاشمی در مورد اخذ رشوه برای گاز سوز کردن خودروها گفت : بروز هرگونه تخلف امکان پذیر است.
معاون وزیر کشورفروش بنزین ازسوی خودروهای عمومی را غیر قانونی اعلام کرد و گفت در صورت مشاهده کارت سوخت این خودروها غیر فعال خواهد شد.
اجتمام/1708/1786 شماره 523 ساعت 15:22 تمام
۰ نفر