۳ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4804088
T T
۰ نفر
.......................................................
وین، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/05/86 خارجی.سیاسی.کوزوو.اتریش.صربستان.
مذاکرات درباره آینده کوزوو روز چهارشنبه در وین در حالی برگزار می شود که وزیر خارجه صربستان به مذاکره کنندگان درباره به رسمیت شناختن استقلال کوزوو به طور یکجانبه هشدار داده است.
همچنین مجلس صربستان روز گذشته با رای قاطع نمایندگان لایحه ای را تصویب کرد که در آن خبر از "پاسخ فعال" به آن دسته از کشورهایی داده شده است که به دنبال چنین تصمیمی هستند.
به دنبال وتوی طرح استقلال کوزوو از سوی روسیه در شورای امنیت، آمریکا و اروپا تصمیم گرفته اند که این موضوع را خارج از چارچوب این شورا به جریان بیاندازند.
نشست روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل و نیز نشست امروز گروه تماس متشکل از نمایندگان آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در وین در همین چارچوب ارزیابی می شود.
ناظران بر این عقیده اند که این گروه به دنبال آن است که با روسیه درباره استقلال کوزوو به توافق برسد.
کوزوو که 90 درصد ساکنان آن را آلبانی تبارها تشکیل می دهند، از مدتها پیش به دنبال استقلال خود از صربستان بوده و از سال 1999 میلادی به صورت خودمختار و تحت نظارت سازمان ملل اداره می شود.
پیش از این "مارتی آهتیساری" نماینده ویژه سازمان ملل در امور کوزوو طرحی ارایه داده بود که بر اساس آن این منطقه گام به گام در مسیر استقلال قرار می گرفت.
این طرح که شامل حق داشتن پرچم، سرود ملی، ارتش مستقل و عضویت در سازمان های بین المللی بود، از سوی صربستان رد شد و آهتیساری نیز از سوی دولت بلگراد به دریافت رشوه از "مافیای کوزوو" متهم شد.
کارشناسان سیاسی معتقدند که در حال حاضر انتظار چندانی از نشست وین وجود ندارد و فقط احتمال دارد که شرکت کنندگان درباره برگزاری مجدد چنین نشستی در شهریور ماه به توافق برسند.
در همین حال، بر اساس توافق بین اروپا و آمریکا که "کاندولیزا رایس" وزیر خارجه این کشور در نشست خود با مقامات کوزوو اعلام کرد، 120 روز برای دستیابی به نتیجه مطلوب غرب در این زمینه درنظر گرفته شده است.
این 120 روز شامل آخرین تماسها با بلگراد و پریشتینا برای نزدیک کردن دیدگاههای طرفین در زمینه دستیابی کوزوو به استقلال خواهد بود.
در همین زمینه "آلبرت روهان" معاون آهتیساری روز چهارشنبه به شبکه رادیو و تلویزیونی اتریش گفته بود که اعلام استقلال یکطرفه کوزوو گرچه زودهنگام است اما در صورتی که از سوی تعدادی از دولتها پذیرفته شود، امکانپذیر خواهد بود.
پیش از این مقامات کوزوو اعلام کرده بودند که فعلا در پی عملی کردن چنین ایده ای نیستند اما بیش از این نیز نمی توانند در گروکشی برخی دولتها بمانند که اشاره آنها به روسیه بوده است.
اروپام/371/1275/1388 شماره 308 ساعت 13:01 تمام
۰ نفر