۳ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4803866
T T
۰ نفر
.....................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/05/1386 پژوهش.سیاسی.عملیات مرصاد.منافقین.
آخرین تلاش های مذبوحانه گروهک تروریستی منافقین (مجاهدین خلق ) برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران و براندازی آن در مرداد سال 1367 با مقاومت دلاورمردان بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هم شکسته شد و شرمساری و ننک همیشگی را برای این گروهک فریب خورده و سران مزدور آن برجای گذاشت.
عملیات گروهک منافقین تحت عنوان "فروغ جاویدان " درواقع حرکتی کاملا سازمان دهی شده و با استفاده وسیع از امکانات ارتش عراق، کمک های اهدایی قدرت های بیگانه و بکارگیری تمامی توان و نیروهای این گروهک اعم از نیروهای حاضر در عراق و اعضای مقیم اروپا و دیگر کشورها انجام شد.
شرایط خاصی که در داخل کشور بوجود آمده بود به جهت پذیرش "قطعنامه 598 " و برخوردهای تند و خصمانه خارجی و بین المللی از سوی آمریکا،اتحاد جماهیر شوروی، اتحادیه اروپا و ژاپن در جبهه های سیاسی، دیپلماتیک ، اقتصادی ، تبلیغاتی و حتی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران، عمال گروهک منافقین را در تحلیلی غلط و ناآگاهانه وادار به این خودزنی سیاسی و نظامی کرد.
سوم مرداد ماه 1967 اعضای این گروه تروریستی از خاک عراق وارد ایران شدند و تعدادی از شهرهای استان "کرمانشاه " از جمله "سرپل ذهاب"، "کرند" و "اسلام آباد" غرب را به تصرف خود در آوردند و به سمت شهر کرمانشاه ،مرکز استان حرکت کردند.
آنها به سرعت از جاده اصلی به طرف کرمانشاه حرکت کردند.
فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی در ابتدا با استفاده از تاکتیک عقب نشینی به این گروه متجاوز اجازه دادند تا به طرف کرمانشاه پیش روی کند تا بتوانند در یک فرصت مناسب در یک حمله غافلگیرانه ضربه اساسی را به آنها وارد کنند.
پس از آنکه نیروهای منافقین به سی، چهل کیلومتری کرمانشاه رسیدند سپاه پاسداران و نیروهای بسیج عملیات نهایی خود را آغازکردند و آن چنان تلفات سنگینی به آنان وارد کردند که هرگز قادر به سازمان دهی دوباره نشدند.
عملیات افتخار آفرین "مرصاد" که در 5 مرداد انجام گرفت سبب کشته شدن بیش از یک هزار و پانصد نفر از افراد مسلح گروهک منافقین شد و تعداد زیادی از اعضا نیز زخمی یا اسیر شدند.
وارد شدن تلفات سنگین در این عملیات ، شیرازه این گروهک را از هم پاشید و باعث طرح پرسش هایی جدی در بین اعضای باقی مانده درباره ارزیابی های رهبری سازمان از وضعیت کشور و عاقلانه بودن تصمیم حمله به شهر های مرزی شد.
مخالفت های درون سازمانی به اوج رسید تا جایی که عده ای از اعضای بلندپایه این سازمان که بعدها از آن جدا شدند این اقدام را یک "خودکشی نظامی "ارزیابی کردند و رهبری "مسعود رجوی " را زیر سئوال بردند.
بسیاری از صاحب نظران معتقدند که دوره اضمحلال و افول منافقین به عنوان یک گروهک تروریستی مسلحانه از همان زمان آغاز شد.
ازاین تاریخ به بعد افراد باقی مانده از آنان هر چه بیشتر به رژیم دیکتاتوری "صدام حسین " وابسته شدند و به مزدوری رژیم بعثی عراق پرداختند.
یکی از بزرگترین اشتباهات تاکتیکی این گروهک در طرح عملیات فروغ جاویدان ناآگاهی از میزان نفرت مردم از خودشان بود.
آنها با این سودای خام که مردم از جمهوری اسلامی ایران رویگردان شده و پذیرش قطعنامه ضربه ای مهلک بر اعتماد مردم نسبت به رهبری نظام وارد کرده و زمینه پذیرش آنها از سوی مردم فراهم شده و مورد استقبال گرم و پرشور مردم قرار خواهند گرفت عملیات را طراحی کردند. درحالی که وقایع بعدی نشان داد نه تنها مردم هیچ گونه استقبالی از آنها نکردند بلکه اسلحه بدست به مقابله با آنها پرداختند.
رخدادهای روزهای عملیات به طور دقیق نشان داد که مردم از این گروهک و ماهیت منافقانه آن تاچه اندازه دل زده بودندو اقبالی به آنها نشان ندادند. مردم شهرها و روستاهای در مسیر راه، نه تنها به این گروهک نپیوستند بلکه با شروع درگیری، اسرای ایرانی که به زور با آنان همراه شده بودند فرار کردند و به نیروهای ایرانی پیوستند.
سران این سازمان اگر اندک اطلاعی از تاریخ ایران داشتند، می توانستند دلایل فقدان حمایت مردم از خود را درک کنند.
به شهادت تاریخ، ایرانیان همیشه ثابت کرده اند که بااجنبی و نیز کسانی که به بیگانه متوسل می شوند یا موجب تقویت او می شوند سرستیز و ناسازگاری دارند.
از این گذشته انجام عملیات فروغ جاویدان آن هم در زمانی که همه مردم ایران مشتاق آغاز آتش بس و برقراری صلح و آرامش در کشور و مرزهای آن بودند، این گروهک تروریستی را برای همیشه تاریخ به عنوان عناصری آتش افروز و جنک طلب و نیز مهره بیگانه و همدست عراق در نزد مردم مطرح کرد.
مهم تر از همه اینکه مردم، گروهکی را که به مبارزه مسلحانه علیه نظام اسلامی برخاسته و بسیاری از اندیشمندان و مقام های برجسته آن را ناجوانمردانه ترور کرده است هرگز از آن خود نمی دانند و جنایاتش را فراموش نمی کنند و هرگز از آن حمایت نخواهند کرد.
از آن دوران به بعد، روز به روز این گروهک محکوم به عقب نشینی و از دست دادن جایگاه ضعیف و متزلزل خود در برابر جمهوری اسلامی شد.
این گروهک تروریستی با چنین عملیاتی نشان داد که هدفش فقط کسب قدرت به هرقیمتی است و هرگز برای مردم دل نمی سوزاند.ضمن این که ماهیت تنک نظرانه و استبدادگرای آن سازمان در عدم تحمل آرا و افکار دیگران نیز بیش از پیش آشکار شد و از آن پس پیوسته این سوال مطرح می شد که چه فرقی بین استبداد سران این گروه با سایر دیکتاتورهای تاریخ خواهد بود.
در این عملیات نیروهای عراقی وارتش صدام قول مساعدت و همکاری داده بودند امادرعمل این حمایت بسیار اندک وناچیز بود، شاید هم آشکار شدن شکست قریب الوقوع و سخت منافقین موجب شد عراقی ها نه بیهوده از جنک افزارهای خود کار بکشند و نه دشمنی خود با ایران را از آن چه که بود بیشتر کنند.
در نهایت این اقدام نظامی مانند دیگر اقدام های این گروه،به شکست فاحش انجامید تا جایی که صاحب نظران آن را پایانی بر تلاش های مذبوحانه و مسلحانه گروهک منافقین طی دوران ده ساله 1357 تا 1367دانسته اند.
پژوهم-.ع . ف - 1446 شماره 086 ساعت 10:14 تمام
۰ نفر