۲۸ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4780318
T T
۰ نفر
..................................................................
نیویورک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/03/86 خارجی.سیاسی.آمریکا.فلسطین.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است "آمریکا و اسراییل طی روزهای اخیر از سقوط مفتضحانه و سریع فتح در غزه آن هم باوجود مشاوره ها و کمک های سیاسی و نظامی به فتح، سرگردان هستند".
نیویورک تایمز روز یکشنبه نوشت: به دنبال یک جنک بی رحمانه بین دو رقیب فلسطینی، دو بخش از سرزمین های فلسطینی بیش از پیش از یکدیگر منزوی شده اند و اسراییل و آمریکا نیز ظاهرا بر این سیاست به توافق رسیده اند که آنها را دو عنصر مجزا تلقی کنند و ضمن حمایت از حزب فتح در کرانه باختری، جنبش حماس در غزه را تحت فشار قرار دهند.
این روزنامه نوشته است:هدف آنها این است که تلاش ها و کمک های غربی را به کرانه باختری که تحت اشغال اسراییل و تحت کنترل محمود عباس و حزب فتح است معطوف کنند تا در حقیقت کرانه باختری را به الگوی درخشانی برای فلسطین جدید تبدیل کنند و به نوعی غزه و جنبش حماس را وادار به پذیرفتن شرایط کنند .
به نوشته این روزنامه ، ایهود اولمرت نخست وزیر اسراییل که روز یکشنبه برای دیدار با مقامات آمریکایی وارد واشنگتن شد گفته است دولت فتح، بدون حضور حماس می تواند یک سرآغاز جدید باشد.
وی در مصاحبه با نیویورک تایمز اظهار داشت پس از شکست دولت اتحاد فلسطین، بهتر است دیدگاهی واقع بینانه تر و با خود فریبی کمتری داشته باشیم.
نیویورک تایمز نوشته است :این درحالی است که همچون تمامی راه حل های ظریف در این منطقه، این راه حل نیز با مشکلاتی مواجه است زیرا اصلا مشخص نیست که آیا حماس در برابر چنین تلاشی آرام خواهد نشست یا اینکه عباس حاضر خواهد بود به یک و نیم میلیون ساکن شهر غزه بی توجهی کند یا اینکه آیا جهان عرب از راهبرد جداسازی فلسطین حمایت خواهند کرد یا خیر.
این روزنامه می نویسد: "دانیل لوی"از بنیاد "سنچری" و بنیاد "آمریکای جدید" در واشنگتن می گوید، بسیار دشوار است که بتوان تصور کرد عباس چگونه می تواند مالیات هایی را که اسراییل حاضر به پرداخت آن به دولت حماس نبود، اکنون بپذیرد و از آن تنها برای ساکنان کرانه باختری استفاده کند بخصوص که فلسطینیان ساکن غزه و اردوگاه های آوارگان این وضعیت را تحمل نخواهند کرد و ممکن است فتح حمایت های بیشتری را از دست بدهد.
نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به اینکه محمود عباس پیش از این از سوی دولت های عربی و بخصوص عربستان تحت فشار است تا مجددا با حماس یک دولت مشترک ایجاد کنند. سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان روز جمعه در جلسه اضطراری اتحادیه عرب اظهار داشت "فلسطینیان به این نقطه نزدیک شده اند که خودشان آخرین ضربه را به کفن نهضت فلسطین وارد کنند، به نفع برادران فلسطینی ما است که به تعهدات خود به توافقنامه مکه بازگردند و به آن عمل کنند." به نوشته این روزنامه، آمریکا و اسراییل طی روزهای اخیر از سقوط مفتضحانه و سریع فتح در غزه، آن هم باوجود مشاوره ها و کمک های سیاسی و نظامی به فتح سرگردان هستند.
این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه باتوجه به این مسائل به نظر می رسد آینده راه حل دو کشور (فلسطین و اسراییل ) بیش از پیش در معرض خطر قرار گرفته، نوشته است آمریکا و اسراییل هر کدام به دنبال یک واکنش کوتاه و بلند مدت به سقوطی هستند که هیچ کدام انتظار آن را نداشتند. هر دو می خواهند تاثیر منطقه ای تازه ترین پیروزی اسلام افراطی بر نیروهای سکولار مورد حمایت غرب را به حداقل کاهش دهند.
نیویورک تایمز افزوده است : آمریکا و اسرائیل همچنین نگران تاثیر آن بر مصر هستند که در تلاش است مرزهای خود با غزه را ببندد بخصوص که حسنی مبارک رییس جمهوری مصر شدیدا از سوی جنبش اخوان المسلمین که با حماس در ارتباط است با چالش هایی داخلی مواجه است.
این روزنامه نوشته است : رییس تشکیلات خودگردان و حزب فتح تاکید دارند که بر راه حل دو کشور با اسراییل پایبند هستند. عباس علیرغم ضعف های بسیار زیادی که دارد، همچنان به عنوان رییس سازمان آزادی بخش فلسطین از حق قانونی برای مذاکره با اسراییل برخوردار است.
به نوشته این روزنامه ،بحثهایی نیز مطرح شده است که اسراییل را تحت فشار قرار دهند تا با مذاکره با عباس کشور فلسطین را در مرزهای استانی کرانه باختری و شرق بیت المقدس تاسیس کند و غزه را به زمان دیگری موکول نماید.
نیویورک تایمز می نویسد:این ایده در مقاله اخیر "مارتین ایندیک" سفیر سابق آمریکا در اسرائیل و از اعضای سابق دولت بیل کلینتون که هم اکنون مدیریت مرکز سیاست خاورمیانه موسسه بروکینگز را برعهده دارد مطرح شده بود.
این روزنامه می نویسد:برای اولمرت و اسراییل نیز سیاست برخورد متفاوت با شهرهای غزه و کرانه باختری می تواند در حقیقت توجیهی بر اقدامات نظامی آن در غزه باشد تا از انتقال تجهیزات و مهارت های نظامی به این شهر جلوگیری کند.
""همچنین این مساله باعث خواهد شد دیگر اسراییل تحت فشار نباشد که محدودیت های اعمال شده بر نقاط تردد شهر غزه را پایان دهد و یا با سرعت بیشتری شهرک نشینان و سربازان اسراییلی را از کرانه باختری خارج کند؟ چه برسد به مذاکره با حماس.
این درحالی است که بسیار بعید است محمود عباس به عنوان رییس تمامی فلسطینیان چنین پیشنهادی را بپذیرد و تمامی ساکنان غزه را رها کند. این بدان معنی است که تلاش ها برای رسیدن به یک اجماع سیاسی مشترک همچنان باید ادامه یابد، زیرا قطعا حماس کنار نخواهد رفت.
یکی دیگر از مشکلات این است که حماس و جهاد اسلامی علیرغم اینکه بخاطر تحت اشغال بودن کرانه باختری توسط اسراییل حضوری مخفیانه در این شهر دارند، ممکن است با اندکی بمب و بمب گذاران انتحاری ویرانی هایی همچون ویرانی های عراق در این منطقه بوجود آورند.
این اقدام به سرعت باعث خواهد شد اسراییل از تصمیم خود برای کاهش تدابیر امنیتی در این شهر منصرف شود.
حماس نیز در مقابل ممکن است بتواند اقداماتی جدیدی را برای مردم غزه انجام دهد زیرا با نبودن نیروهای امنیتی فتح که برخی از آنها در اقدامات بی ثبات کننده و جنایی دست داشته اند، حماس ممکن است بتواند امنیت جدیدی برای مردم غزه به ارمغان بیاورد. در صورتی که ارتباطات گمرکی با اسراییل نیز از بین برود، حماس ممکن است بتواند طی توافقی با مصر محصولاتی را از مصر وارد کند و اشتغال زایی کند.
اروپام 2252 / 360 شماره 012 ساعت 44:01 تمام انتهای پیام C28.14-44-01
۰ نفر