۱۱ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4769363
T T
۰ نفر
................................................
آنکارا، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/03/86 خارجی.ترکیه.اقتصادی.ایران.برزق.فتاح.
"سیدپرویز فتاح" وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران گفت: "ترکیه خواهان همکاری دو کشور در احداث نیروگاه های آبی و حرارتی به ظرفیت شش هزار مگاوات است." فتاح که به دعوت دکتر "حلمی گولر" وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در راس هیاتی به آنکارا آمده است، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در آنکارا اهداف سفر، نتایج مذاکرات و دیدارهای خود با "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه و حلمی گولر را تشریح کرد.
وی گفت که موضوع سفرش به ترکیه از مدت ها پیش مطرح بود و مسئولان هر دو وزارتخانه، راه ها و راهکارهای همکاری در زمینه انرژی برق و آب بین دو کشور را بررسی می کردند که در نهایت با هماهنگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این سفر صورت گرفت.
فتاح گفت: "از قبل چند نوبت کارشناسان انرژی ترکیه به تهران آمده و مذاکراتی را کرد بودند و از چند روز قبل نیز هیات کارشناسی ایران در ترکیه گفتگوهایی را آغاز کرده و مقدمات سفر را آماده کرده بودند." وزیر نیرو گفت: "محور مذاکرات فروش برق بیشتری به ترکیه است. ظرفیت دو خط انتقال نیرو بین دو کشور 280 مگاوات است و الان فقط 70 مگاوات برق روزانه به ترکیه صادر می کنیم که سعی خواهد شد از حداکثر ظرفیت موجود این خطها استفاده شود." فتاح گفت: "با یک سری تمهیدات و اقدامات فنی مانند تغییر پست ها و ترانس ها در دو طرف، می توان ظرفیت موجود این خطها را نیز تا دو و حتی سه برابر افزایش داد." وی اضافه کرد: "بحث مهمی در نرخ انرژی برق با ترکیه بود که به توافق رسیدیم و در این مورد طرف شرکت توانیر با یک شرکت خصوصی ترکیه روز گذشته اولین قرارداد فروش برق را امضا کرد." به موجب این قرارداد شرکت توانیر سالانه 5/1 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق به شرکت ترکیه ای "کارتد" خواهد فروخت که این برق بطور عمده در مناطق شرق ترکیه که با کمبود برق روبه روست، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
فتاح در ادامه گفت: "با این قرارداد، بخش مهمی از ظرفیت موجود خط پر خواهد شد. ولی بر اساس توافقات، قرار است دو طرف اقدامات فنی را ظرف شش ماه تا یک سال آینده پایان داده و ظرفیت این خطها را اضافه کنند." وی افزود: "با افزوده شدن توان انتقال انرژی برق بین دو کشور و رساندن سطح آن به یک هزار مگاوات، ایران برق بیشتری را به دولت ترکیه و بخش خصوصی این کشور صادر خواهد کرد." فتاح در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد تمایل دولت و بخش خصوصی ترکیه به سرمایه گذاری در زمینه تولید برق در ایران، گفت: "طرف ترکیه از مدت ها پیش تمایل خود را در این زمینه به ایران اعلام کرده است و در مذاکرات به مسئولان ترکیه اعلام شد که ایران کاملا آماده است تا در این زمینه همکاری کند." وی گفت: "قوانین کشور شرایط مطلوبی را برای چنین فعالیت هایی فراهم کرده و ترکیه ای ها می توانند در ایران در احداث نیروگاه های آبی و حرارتی سرمایه گذاری کنند و ایران نیز در مقابل سرمایه گذاری و سود سرمایه گذاری آنها را از طریق صادرات برق به ترکیه پرداخت کند که مورد قبول واقع شد و قرار است در آینده نزدیک آقای "حلمی گولر" به دعوت وزارت نیرو به ایران آمده و در این خصوص گفتگوها بین دو طرف پیگیری شود.
فتاح در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد این که آیا این سرمایه گذاری ها به روش "بی.او.تی." خواهد بود و ایران هیچ سرمایه گذاری نخواهد داشت، گفت: "روش بی.او.تی. مطلوب است و در نهایت نیز مالکیت این تاسیسات به دولت باز خواهد گشت و با توجه به این که هزینه این سرمایه گذاریهای ترکیه با صادرات برق ایران به ترکیه باز گشت خواهد داشت، پولی مبادله نخواهد شد." وی گفت: "هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی ترکیه به این کار تمایل دارند و باز گشت این سرمایه گذاری ها و سود آنها از محل صادرات برق ایران به ترکیه تامین خواهد شد." پرویز فتاح در پاسخ به این که آیا قوانین کشورمان مانعی در این جهت برای سرمایه گذاری خارجی دارد یا نه، گفت: "قوانین و ضوابط جمهوری اسلامی ایران که بر پایه اصل 44 قانون اساسی است، چنین اجازه ای را می دهد و مشکلی وجود ندارد." وی گفت: "قوانین کشورمان، سرمایه گذاری از نوع بی.او.ا. را اجازه نمی دهد. چون در این روش، مالکیت تاسیسات برای همیشه در دست سرمایه گذار خارجی می ماند." پرویز فتاح در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد دیدارش با "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه و این دیدار در شرایطی در محل مجلس ملی ترکیه و در شرایطی صورت گرفت که جلسه عمومی مجلس ترکیه سرگرم بحث و رای گیری برای اصلاح قانون اساسی بود، گفت: "آقای اردوغان این ملاقات را پذیرفتند و استقبال کردند و ایشان رقم شش هزار مگاوات را اعلام کردند. به این صورت که نیروگاه هایی با ظرفیت چهار هزار مگاوات در خاک ایران و در نزدیکی مرز ترکیه و نیروگاه هایی در خاک ترکیه و نزدیکی مرز ایران با ظرفیت دو هزار مگاوات با سرمایه گذاری دو کشور احداث شود که ایران گاز آنها را تامین کرده و برق آن به ترکیه صادر شود.
وزیر نیرو گفت: "در مذاکراتی که با آقای گولر داشتیم در مرحله اول موضوع احداث نیروگاه هایی به ظرفیت کلی دو هزار مگاوات بحث بود که آقای اردوغان افق جدیدی را باز کردند و رقم شش هزار مگاوات را مطرح کردند که حکایت از دید بلند ایشان به همکاری ها با ایران در امور انرژی دارد." فتاح گفت: "امروز که در محل مجلس ترکیه خدمت آقای اردوغان رسیدم، ایشان در شرایط بسیار سخت و شدیدا در دغدغه تصویب مجدد لایحه دولت در خصوص اصلاح قانون اساسی در مجلس بودند و ایشان بلافاصله بعد از ریختن رای خود در صندوق به محل دیدار آمدند. مشخص بود که شرایط استثنایی دارند و تحقق این دیدار در چنین شرایطی، حاکی از عنایت شخص نخست وزیر به روابط و توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران است." وی گفت: "ما این اصول کلی را قبول داریم و در مورد بحث تامین گاز این نیروگاه ها با وزارت نفت کشورمان گفتگو می کنیم و ترکیه ای ها اخیرا مذاکرات خوبی با وزارت نفت داشته اند و در این زمینه نیز دو طرف یک تفاهم نامه همکاری امضا کرده اند.
او گفت: "به نظر می رسد فضای بسیار مناسبی برای توسعه و تعمیق همکاری ها در انرژی بین دو کشور فراهم شده است." فتاح گفت: "بر اساس این تفاهم نامه، دو طرف همچنین در مورد لوازم و تجهیزاتی که در زمینه صنایع برق و آب می توانند به کشور مقابل صادر کنند و هم چنین تبادل تجربیات و همکاری های آموزشی مذاکراتی خواهند داشت." وزیر نیرو در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در مورد احتمال پیوستن ایران به شبکه های اتصال برق منطقه ای و اروپا که ترکیه نیز در آنها عضویت داشته یا در تلاش عضویت است، گفت: "ایران عملا به این شبکه ها پیوسته است. ترکیه نیز به سایر کشورها وصل است. منتها این شبکه مفهمومش این است که همه باید تولیدشان را بریزند در این شبکه که ایران اکنون چنین کاری را نمی کند. تاکنون ایران بیشتر توجه به درون داشته و مصرف داخلی. در آینده برای این کار باید به توسعه توان تولید بپردازیم." وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت ترانزیت برق ترکمنستان به ترکیه از طریق ایران و این که آیا این کار در آینده نیز پیگیری خواهد شد، گفت: "فعلا نظر بر این است که این خط فعال باشد. الان در صورت عرضه برق ترکمنستان، 70 مگاوات برق از این طریق به ترکیه صادر می شود." فتاح در خاتمه، نتایج گفتگوها و مذاکرات خود در آنکارا را "بسیار مثبت و سازنده" ارزیابی کرد و تاکید کرد که "هیچ مانع و محدودیتی را در مسیر توسعه مناسبات انرژی بین ایران و ترکیه دیده نمی شود." وزیر نیرو و هیات همراه امروز قرار است از سد آتاترک که بزرگترین نیروگاه آبی ترکیه در آن قرار دارد و مهم ترین بخش از طرح عظیم کشت و صنعت جنوب شرق ترکیه موسوم به "گاپ" است و نیز تاسیاست آبیاری این طرح بازدید کند.
هیات ایران امشب به تهران بر می گردد.
خاورم/2011/230 شماره 174 ساعت 07:15 تمام انتهای پیام C11.43-07-15
۰ نفر