۲۳ فروردین ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4735217
T T
۰ نفر
.................................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/01/86 داخلی.اقتصادی.نیرو.آب.
معاون وزیر نیرو در امور آب گفت: شبکه های ساخته نشده آبیاری مهمترین دغدغه و چالش بخش آب کشور است.
به گزارش ایرنا، دکتر "رسول زرگر" روز پنجشنبه در حاشیه آغاز عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی سد "شیرین دره" در خراسان شمالی گفت: 800 هزار هکتار شبکه اصلی و 5/1 میلیارد هکتار شبکه فرعی ساخته نشده آبیاری در کشور وجود دارد.
او افزود: عقب ماندن کار ساخت شبکه ها از کار ساخت سدها، موجب به وجود آمدن یک شکاف بزرک در این بخش شده که با برنامه های جدید دولت در بخش آب کشور این شکاف باید از بین برود.
وی گفت: سدهای ساخته شده کشور توان تنظیم سالانه 32 میلیارد متر مکعب آب را دارند اما آب ذخیره شده توسط این سدها هنوز به روش صحیح توزیع نمی شود چون شبکه مورد نیاز ساخته نشده است.
معاون وزیر نیرو در امور آب گفت: به همین دلیل وزیر نیرو با اختصاص سه میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای تکمیل شبکه های آبیاری و زهکشی کشور موافقت کرده است.
زرگر گفت: با موافقت شورای اقتصاد با اختصاص این اعتبار ظرفیت ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی کشور به چهار برابر افزایش می یابد.
او افزود: شورای اقتصاد تاکنون با اختصاص 500 میلیون دلار از این مبلغ موافقت کرده و با اختصاص بقیه اعتبار مورد نیاز باید ظرف مدت پنج سال آینده عقب ماندگی کار ساخت شبکه های آبیاری از کار ساخت سدها برطرف شود.
وی با تاکید بر افزایش سرعت در ساخت سدها و شبکه های آبیاری کشور برای مهار آبهای سطحی گفت: سرعت ساخت شبکه های آبیاری کشور باید چهار برابر روند کنونی شود.
معاون وزیر نیرو همچنین از اختصاص 25 میلیون دلار اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برای ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی زمین های پایین دست سدهای شیروان و شیرین دره در خراسان شمالی خبر داد.
عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی زمینهای پایاب سد شیرین دره در شهرستان "مانه وسملقان" از توابع استان خراسان شمالی روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر نیرو در امور آب آغاز شد.
به گفته محمد علایی، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان شمالی، با ساخت این شبکه که بیش از پنج هزار و 700 هکتار از زمین های پایین دست سد را پوشش خواهد داد سالانه 35 میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی کنترل می شود.
سد شیرین دره که از نوع خاکی سنگریزه ای با هسته رسی است توان تنظیم سالانه بیش از 68 میلیون متر مکعب آب را دارد.
این سد در فروردین 1384 به بهره برداری رسیده و اکنون برای نخستین بار از زمان بهره برداری 60 میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد.
سد شیرین دره بزرگترین سد استان خراسان شمالی است.
7181/626 شبک 1562 شماره 554 ساعت 15:21 تمام انتهای پیام C23.21-15-10
۰ نفر