۱۵ فروردین ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4730723
T T
۰ نفر
....................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/01/86 خارجی.عراق.دولت.علوی.
" ایاد علاوی " نخست وزیر سابق عراق روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بحرین از دولت فعلی عراق به دلیل ناتوانی در بهبود وضعیت امنیتی این کشور انتقاد کرد .
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از منامه، علاوی در چارچوب یک سفر منطقه ای گسترده تر برای تاکید بر نقش گسترده تر اقلیت سنی ها در دولت عراق که اکنون تحت سلطه شیعیان قرار دارد ، وارد بحرین شد .
خیلی ها گمان می کنند : علاوی یک قانونگذار عراقی که خود یک شیعه است می کوشد باردیگر نخست وزیر شود. ولی بعید بنظر می رسد که وی بتواند ائتلاف پارلمانی لازم را برای احراز مجدد این پست به دست آورد چرا که اکثر قانونگذاران شیعه با دیدگاههای سکولار وی مخالفند.
وی در اظهارات خود در بحرین، دولت فعلی را به "ناکامی در استفاده از بازیگران کلیدی لازم برای تثبیت اوضاع عراق" متهم کرد -- که منظور وی سنی های کشور است که گروههای شورشی زیادی از آنها تشکیل شده است .
علاوی استدلال می کند که نوری المالکی نخست وزیر عراق و دولت وی در مصالحه با اقلیت سنی ها که در دوران صدام بر عراق سلطه داشتند، پیشرفت چندانی نداشته اند .
وی به رغم شیعه بودن، مخالف دخالت مذهب در حکومت است و راز بقای عراق را مصالحه شیعیان و سنی ها می داند .
علاوی اظهار داشت: " نیروهایی در داخل و خارج عراق وجود دارند که می کوشند فرآیند مصالحه را مختل سازند چرا که این فرآیند منافع و موجودیت آنها را تهدید می کند." با این حال وی به طور مشخص به هیچ گروهی اشاره نکرد و تنها گفت که اقدامات جاری ایران و غرب، اوضاع عراق را وخیم تر می کند.
علاوی قرار است در جریان این سفر خود از عمان و امارات نیز دیدن کند و امیدوار است بتواند حمایت اعراب منطقه را برای تاکید بر بهبود اوضاع عراق جلب کند .
مترجمام - شبک 1403 / 1512 شماره 002 ساعت 25:00 تمام انتهای پیام C15.00-25-52
۰ نفر