۱۷ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4716259
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/17 سیاسی.چین.ایران.هسته ای پکن - شیونگ گوانگ کای رییس مرکز مطالعات راهبردی بین المللی چین گفت : آمریکا در سال 2008 میلادی در مساله هسته ای ایران به توفیقی دست نیافت .
به گزارش ایرنا ، کارشناس چینی گفت : در مساله هسته ای ایران ، آمریکا و اروپا پا را از شورای امنیت نیز فراتر گذاشته اند و تحریم های بیشتری را به ایران تحمیل کرده اند تا جمهوری اسلامی ایران را مجبور سازند تا از برنامه هسته ای خود دست بردارد اما تردیدی نیست که آمریکا و اروپا در این مساله توفیقی نداشته اند.
این کارشناس ارشد مسایل بین المللی بهترین گزینه برای حل مساله هسته ای ایران را مذاکرات دیپلماتیک دانست و گفت : ایران همواره در برابر فشارها مقاومت کرده است و باید اذعان کرد که حل مساله هسته ای ایران از طریق صلح آمیز کماکان انتخاب نخست جامعه بین المللی است و درها برای مذاکرات بسته نشده است .
وی همچنین مساله هسته ای کره شمالی را یکی از چالش های جدی آمریکا دانست و گفت : به رغم برگزاری مذاکرات شش جانبه هنوز مساله هسته ای شبه جزیره کره حل نشده است و طرفین ذی ربط در خصوص اجرای برنامه راستی آزمایی در کره شمالی به توافقی دست نیافته اند و مشکلات زیادی وجود دارد که فائق آمدن بر آنها آسان نخواهد بود.
رهبران کره شمالی معتقدند برخورد آمریکا در حل مساله هسته ای شبه جزیره کره ، برخوردی دوگانه است . به اعتقاد آنها تا زمانیکه واشنگتن به تحرکات نظامی و جاسوسی خود در منطقه شبه جزیره کره ادامه می دهد دستیابی به صلح و ثبات در این منطقه دور از انتظار است .
آساق/275/2100 شماره 020 ساعت 06:34 تمام
۰ نفر