۱۴ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4689961
T T
۰ نفر
...............................................
ایلام ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/09/87 داخلی.اجتماعی.منابع طبیعی.
ایلام - معاون فنی منابع طبیعی استان ایلام گفت: طرح مدیریت مناطق بیابانی طی هفته جاری در این استان به اجرا درآمد.
"عبدالسلام پیری"روز پنجشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح امسال حدود12 هزار هکتار از مناطق بیابانی استان،تحت مدیریت قرار می ـ گیرد.
وی هدف از اجرای این طرح را مطالعه و بررسی مناطق در معرض بیابان و دلایل بیابانزایی در این مناطق و ارایه راهکار عملی مبارزه با پدیده بیابانزایی اعلام کرد.
وی گفت:اعتبار اجرای این طرح از محل اعتبارات ملی 670 میلیون ریال است.
وی افزود: بخشی از این اعتبار برای نهالکاری با کشت گونه های مقاوم به مساحت 140 هکتار و کنترل کانونهای فرسایش بادی به مساحت چهار هکتار اختصاص یافته است.
وی گفت:همچنین اجرای طرح مدیریت جنگلهای دست کاشت به مساحت 300 هکتار و تهیه طرح مدیریت مناطق بیابانی نیز با استفاده از این اعتبار صورت می گیرد.
پیری گفت: بر اساس بررسی انجام شده کشاورزی بی رویه، چرای مفرط دام در مراتع، چرای خارج از فصل و برداشت بی رویه از منابع آبی زیرزمینی از جمله عوامل انسانی اند که در رشد بیابانزایی در ایلام نقش دارند.
وی افزود:خشکسالی و استمرار آن، کمبود نزولات جوی و وزش طوفان شن نیز از جمله عوامل طبیعی موثر در افزایش روند پدیده بیابانزایی محسوب می شوند.
وی گفت: اقداماتی که در راستای مبارزه با پدیده بیابانزایی صورت می گیرد باید به شکل ترویجی و با مشارکت مردمی باشد.
وی افزود: اکنون 140 هزار و 81 هکتار کانون بحرانی بیابانزا در استان ایلام وجود دارد که در شهرستانهای دهلران، مهران و آبدانان واقع است.
استان ایلام با داشتن 20 هزار کیلومتر مربع مساحت دارای یک میلیون و 700 هزار هکتار جنگل و مرتع است.
7177/633/543 شماره 621 ساعت 19:07 تمام
۰ نفر