۸ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4683921
T T
۰ نفر
..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/08 سیاسی.مجلس.امنیت ملی منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حضور می یابد تا پاسخگوی سوالات 15 نماینده باشد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، اقدامات صورت گرفته از سوی دولت و وزارت امور خارجه برای اجرای کامل معاهده مقر در مورد مقامات و دیپلمات های ایرانی در سفر به سازمان ملل، یکی از سوالاتی است که متکی باید به آن پاسخ دهد.
بر اساس معاهده مقر که به تصویب اعضای سازمان ملل متحد رسیده است، کشور میزبان مقر این سازمان متعهد شده که تمامی همکاری ها نظیر تسریع در صدور روادید را برای رفت و آمد دیپلمات ها و مقامات کشورهای عضو بویژه در زمان برگزاری اجلاس سالانه سازمان ملل داشته باشد.
سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین و یکی از طراحان این سوال در این باره به ایرنا گفت: مدتی است که مقامات آمریکایی محدودیت هایی را در خصوص تسهیل صدور روادید به دیپلمات ها و مقامات ایرانی برای حضور در سازمان ملل اعمال کرده اند.
وی افزود: در این سوال از متکی خواسته شده است که اقدامات صورت گرفته از سوی دولت و وزارت امور خارجه برای رفع این موانع و صیانت از حقوق ایرانیان را تشریح کند.
حشمت الله فلاحت پیشه، جواد جهانگیرزاده و مهدی کوچک زاده دیگر طراحان این سوال هستند.
بنا بر این گزارش، چهار تن از نمایندگان نیز در سوالی از متکی خواسته اند که شرکت ها و موسسات صهیونیستی را شناسایی و به مردم ایران و کشورهای جهان اسلام معرفی کند.
غلامرضا کرمی راد از طراحان این سوال در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: وزارت امور خارجه برای کمک به مردم فلسطین باید این شرکت ها را به طور دقیق شناسایی و به دنیای اسلامی بشناساند تا مسلمانان نسبت به تحریم این کالاها و نیز ممانعت از ورود آن اقدام کنند.
محمدرضا میرتاج الدینی، محمود احمدی بیغش و ناصر سودانی دیگر طراحان این سوال هستند.
همچنین هفت تن از نمایندگان نیز سوالی را در خصوص بی نظمی در تردد زایران عتبات عالیات در نقطه صفر مرزی ایران و عراق از متکی مطرح کرده اند.
این نمایندگان همچنین خواستار پاسخگویی وزیر امور خارجه درباره اقدامات صورت گرفته درباره مواردی از انگشت نگاری از اتباع ایرانی بویژه در سفر به عربستان و امارات متحده عربی شده اند.
به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این هفته طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 1363 را در دستور کار دارند.
سیام 9139 شماره 092 ساعت 11:30 تمام
۰ نفر