۹ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4658056
T T
۰ نفر

تحلیل یک تاریخدان روس :

۹ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4658056
ایران قدرت مهم منطقه ای و بازیگرمطرح جهانی است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/09 سیاسی.روسیه.ایران مسکو- دکتر ولادیمیر یورتایف استاد علوم تاریخ و عضو انجمن ایرانشناسان اروپا روز پنجشنبه درمقاله ای ، جمهوری اسلامی ایران را یک قدرت مهم منطقه ای و بلحاظ ایستادگی در برابر آمریکا بازیگرمطرح جهانی معرفی کرد.
به گزارش ایرنا از مسکو ، این استاد دانشگاه در این مقاله که در خبرگزاری ریانووستی منتشر شده است، به دولت واشنگتن توصیه کرد که با استفاده از روش آزموده شده سیاست تنش زدایی در زمان جنگ سرد ، رفتار خود در برابر جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهد.
وی گفت: ایران با توجه به تحولات منطقه ای و اقدامات دولت بوش هرسال بیش از پیش به یک ابرقدرت منطقه ای تبدیل می شود و مقاومت و ایستادگی این کشور در برابر آمریکا نیزجمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک بازیگرو دارای قدرت در صحنه جهانی نمایان ساخته است.
این استاد علوم تاریخ در ادامه مقاله خود نوشت: طرح بوش برای ایجاد منطقه خاورمیانه بزرگ با شکست روبرو شده و اکنون ادامه جنگ در عراق هر ماه بیش از 8 میلیارد دلار برای مالیات پردازان آمریکایی هزینه دربر دارد.
وی اضافه کرد : آمریکایی ها به هر نحو ممکن تلاش کردند به بهانه کهنه و ساختگی ، جلوگیری از تبدیل ایران به قدرتی هسته ای با استفاده از مصوبات شورای امنیت سازمان ملل از افزایش توان و قدرت ایران جلوگیری کنند.
همچنین در این اقدام خود نیز کمپانی روسی روس ابارون اکسپورت را که موسسه رسمی و دولتی روسیه است و درچارچوب قوانین و قراردادهای بین المللی به همکاری های فنی و نظامی با کشورهای خارجی می پردازد، تحت تحریم قرار داد.
این تاریخدان روس گفت: امروز غرب به رغم پرداختن به اعمال فشار علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، معترف است که ایران را از دست داده است.
وی با استناد به سخنان کریستوف برترام از انستیتو مطالعه امنیت اتحادیه اروپا در مقاله اش می نویسد ، برای غرب ، ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و وظیفه اصلی اتحادیه اروپا بازنگری بر رویکردش نسبت به ایران با درنظر داشتن اوضاع جدید جهانی و تضعیف توان آمریکا است.
وی افزود: ایران درحال حاضر منطقه ثبات در قلب اوراسیا است و روسیه می بایست از هر طرح سازنده بین المللی و در راستای حل مسالمت آمیز در ارتباط با ایران حمایت و جانبداری کند.
اروپام / **2242 1392**1553**1595**1773 شماره 552 ساعت 19:07 تمام
۰ نفر