۳ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4653249
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/03 سیاسی.اتحادیه اروپا.ترکیه .اصلاحات تهران - مقامات اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کردند: کمیسیون اروپا به ترکیه اعلام خواهد کرد که اگر این کشور قصد ادامه تلاش برای الحاق به این اتحادیه را دارد، باید به نحوی قابل توجه در مسیر اصلاحات قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، یک مقام کمیسیون اروپا با اشاره به گزارشات محرمانه پیشرفت سالانه کشورهای متقاضی پیوستن به اتحادیه اروپا که تا 5 نوامبر (15 آبان ) منتشر نخواهد شد، گفت: از ترکیه با قاطعیت خواهیم خواست تا به اصلاحات خود با جدیت بیشتری سرعت بخشد.
این متقاضیان موظفند به اصلاحات همه جانبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظارتی برای تصویب قوانین این اتحادیه و همسو بودن با دیگر اعضا تن در دهند.
این مقام با اشاره به ایجاد اصلاحاتی در یک بند قانون کیفری درخصوص منع آزادی بیان و تصویب قانونی در زمینه ی بنیان های مذهبی افزود: از سال گذشته تاکنون، شاهد پیشرفت در این ارتباط بوده ایم.
او همچنین با اشاره به تلاش دادستان عمومی ترکیه برای کسب حکم دادگاه قانون اساسی جهت غیرقانونی اعلام کردن حزب حاکم عدالت و توسعه ادامه داد: ترکیه در سال جاری به شدت سرگرم احکام و دادگاه قانون اساسی بوده و در مجموع سالی آکنده از اصلاحات را تجربه نکرده است.
دادگاه قانون اساسی ترکیه با تفاوت رای اندکی ممنوعیت فعالیت حزب عدالت و توسعه را در ماه ژوئیه (تیر ماه ) رد کرد، اما این حزب به دلیل تضعیف اصول سکولار به پرداخت جریمه محکوم شد.
ترکیه در سال 2005 مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا را آغاز کرد اما تاکنون به پیشرفت اندکی در این زمینه دست یافته است. از این گذشته، تلاش های این کشور فقیر و سکولار اما با اکثریت مسلمان برای الحاق به اتحادیه اروپا به بروز اختلافاتی در این اتحادیه منجر می شود، به طوری که کشورهایی چون فرانسه و آلمان تمایل اندکی به پیوستن این کشور دارند.
مقامات اتحادیه اروپا در عین حال اعلام کردند، هیات اجرایی این اتحادیه در تاریخ پنجم نوامبر، ترکیه را به دلیل ارتقا ی سطح روابطش با ارمنستان، کمک به حفظ ثبات در قفقاز و برخی اصلاحات اقتصادی خواهد ستود.
مترجمام 9109** 1442** شماره 264 ساعت 19:02 تمام
۰ نفر