۱۴ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4615617
T T
۰ نفر
............................................................
اردبیل، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/06/87 داخلی.اجتماعی.خیرین مدرسه ساز.
خیرین مدرسه ساز، آنهایی که نهان شدن در پس پرده حیای الهی را بر عیان شدن ارجح دانسته و از اموال خود برای مدرسه سازی مایه می گذارند، بهشت را در گلخنده کودکانی می بینند که پس از سالها نشستن در کلاسهای نمور و گلی از دیدن مدرسه ای نوساز و نیمکتی تمیز، شعف تمام وجودشان را فرا می گیرد و برای لحظه ای همه غمهای محرومیت را به فراموشی می سپارند.
احداث و واگذاری ساختمان های شخصی برای تاسیس مدرسه در استان اردبیل سابقه ای طولانی دارد و به زمانی بر می گردد که هیچ مدرسه دولتی در این دیار وجود نداشت و فقط کودکان خانواده های متمکن در مکتب خانه های خصوصی درس خوانده و از نعمت سواد بهره مند می شدند.
به همت والای خیرین مدرسه ساز هم اکنون کودکان محروم و روستایی استان سبکبال کیف بر دوش انداخته و مغرور و آرام به مدرسه می روند چون دیگر مجبور نیستند در روزهای سرد و یخ زده زمستان در مدارس ناامن و تخریبی الفبای درس بیاموزند.
هر چند خیرین مدرسه ساز استان نیاز و تمایل به مطرح کردن کار خیر و مثبت خود ندارند ولی ترویج این فرهنگ پسندیده موجب تشویق و ترغیب مردم به مشارکت در امور می شود، از " حسنعلی علیپور " خیر اردبیلی سازنده 74 مدرسه در 74 روستای محروم استان گرفته تا آن خیری که قطعه طلا و اندک پس انداز خود را برای مدرسه سازی در اردبیل هدیه کرد.
از همه چیز گذشتم و همه وجودم مدرسه شد، مدرسه ای برای کودکان محروم در زادگاه زجر کشیده ام.
اکنون دیگر نه بنزی دارم، نه کاخی و نه فرشی، منزل گاهم در وقف مدرسه سازی است و اتوبوس مرکبی کم هزینه است که مرا اینسو و آن سو می برد.
به جای داشته هایی که از دست دادم امروز فرزندانی دارم که در دهها روستای محروم هر "مهر" خنده بر لب و نام خدا بر زبان، کتاب خوب زیستن را می گشایند.
و آرزویی بزرگ در این واپسین روزهای زندگی ، که اگر مرگ مرا در برگرفت آرامگاه ابدیم بر درب مدرسه ای باشد تا کودکان پا بر آن گذاشته و الفبا آغاز کنند.
"حسنعلی علیپور" پیرمرد 72 ساله اردبیلی این سخنان را نه خودستانی که واقعیتی می داند که از اعماق وجودش بر می خیزد.
علیپور خیر مدرسه سازی است که تاکنون 74 مدرسه در مناطق محروم و دور افتاده استان اردبیل ساخته می گوید: در حال حاضر از مال دنیا فقط یک آپارتمان در تهران دارم که آن نیز در وقف مدرسه سازی است.
این پیرمرد متعهد از سال 66 سکونت و تجارت فرش در آلمان را رها کرده و تمام سرمایه خود را وقف مدرسه سازی در مناطق محروم استان اردبیل کرد.
در آستانه سال تحصیلی جدید در استان اردبیل هنوز دانش آموزان بی شماری هستند که سال تحصیلی را در واحدهای آموزشی نیمه مخروبه آغاز خواهند کرد و این کودکان همچنان چشم انتظار "علیپورهایی" هستند که با ساخت مدارس جدید خنده را برلبان آنها بنشانند.
مقامهای مسوول می گویند: کمبود واحدهای آموزشی به گونه ای است که بدون مشارکت افراد خیر امکان رفع آن وجود ندارد.
مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان اردبیل گفت: دولت مصمم به رفع کمبودها در مناطق محروم است اما امکانات و توان مالی دولت به تنهایی جوابگوی نیاز مردم در ایجاد آموزش و پرورش خوب و رایگان نیست.
محبوب زبردست افزود: خیرین مدرسه ساز بهترین یاوران دولت در امر مدرسه سازی و رفع کمبودهای آموزشی و پرورشی هستند.
وی گفت: هم اکنون یک هزار و 71 کلاس درس فرسوده در این استان وجود دارد که زمان ساخت این کلاس ها به حدود 40 سال قبل بر می گردد.
وی افزود: مقاوم سازی این تعداد کلاس در مقابل زمین لرزه نیازمند تخریب و بازسازی آن ها می باشد.
وی گفت: در طول دو سال گذشته عملیات بازسازی 547 کلاس درس فرسوده در استان اردبیل شروع شده و تاکنون 258 کلاس مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی با اشاره به این که یک نوبته شدن مدارس این استان به یک هزار و 730 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد ، نیاز فضاهای آموزشی این استان را احداث 347 هزار متر مربع فضای آموزشی در قالب دو هزار و 314 کلاس درس ذکر کرد.
زبردست گفت: از مهرماه امسال 27 درصد از مدارس این استان با جمعیت دانش آموزی 81 هزار نفر به صورت دو نوبته اداره می شود.
وی بر لزوم مشارکت هر چه بیشتر خیرین در امر مدرسه سازی در استان تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا این در حالی است که در استان اردبیل جامعه خیرین مدرسه ساز نقش مهمی در رفع بخشی از کمبودهای آموزشی و پرورشی داشته اند.
رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان اردبیل در این زمینه گفت: 20 درصد فضاهای آموزشی در این استان توسط خیرین مدرسه ساز احداث می شود.
جواد قرآن نویس افزود: مجمع خیرین مدرسه ساز استان از سال 77 فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون 70 درصد اعضای آن مرد و 30 درصد اعضا را بانوان خیر مدرسه ساز تشکیل می دهند.
وی گفت: خیرین مدرسه ساز این استان تاکنون 600 میلیارد در این استان تعهد مدرسه سازی کرده اند و با صرف این اعتبار مدارس خیرین در قالب یک هزار و 300 کلاس درس در مناطق مختلف استان بویژه در مناطق محروم احداث ، تجهیز و تحویل سازمان آموزش و پرورش استان شده است.
وی از در حال احداث بودن 280 کلاس درس توسط خیرین در استان خبر داد و افزود: در آخرین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان، این انسان های نیکوکار 180 میلیارد ریال تعهد مدرسه سازی کردند.
قرآن نویس اقدام ارزشمند خیرین مدرسه ساز که با بهره گیری از این خصلت در پرتو ایمان و ترسیم ارزش های اخروی در استان مدرسه سازی می کنند را قابل مقایسه با هیچ ارزش مادی دیگری ندانست.
وی با تجلیل از شخصیت حسنعلی علیپور به عنوان یکی از خیرین بزرگ مدرسه ساز کشور افزود: این شخصیت ارزشمند که تاکنون 74 مدرسه در استان احداث کرده هم اکنون در بستر بیماری نیز از فکر مدرسه سازی غافل نشده است.
وی از افرادی همچون روح انگیز یشمی ، پرکار ، صمصامی ، خیرین اردبیلی مقیم خارج و خیرین سایر استان های کشور که در این استان مدرسه ، درمانگاه ، مسجد و بیش از یکصد باب مسجد احداث کرده اند به نیکی یاد کرد.
وی خواستار وحدت و همدلی هر چه بیشتر مجمع نمایندگان خیرین مدرسه ساز استان اردبیل و مردم نیکوکار استان برای حل مشکلات مدارس استان شد.ک/4 594/618/587 شماره 116 ساعت 10:44 تمام
۰ نفر