۱ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4604729
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/01 شهرکرد - عضو کمیته طرحها و برنامه های استراتژیک کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC( تاکید کرد: صدا و سیما باید حق رایت و پخش مستقیم را به باشگاه های فوتبال ایران پرداخت کند.
دکتر مهدی خبیری پنجشنبه شب در پایان چهارمین روز دوره مدیریت ورزشی همبستگی المپیک در شهرکرد در گفت و گو با ایرنا افزود:تنها راه خودکفایی و تامین هزینه باشگاه های فوتبال ایران ، دریافت حق پخش مسابقات فوتبال از تلویزیون است و مدیران صداوسیما باید حق رایت این مسابقات را به صورت کامل به باشگاهها پرداخت کنند،چرا که این درآمد حق بازیکنان و تیم ها است به گفته وی ،تنها 10 درصد از درآمد باشگاه ها می تواند از محل فروش بلیت مسابقات و یا فروش پیراهن تیم ها تامین شود و 60 درصد از درآمد باشگاه ها باید از طریق حق پخش مسابقات تامین و دریافت شود.
عضو کمیته انتقالی فوتبال ایران گفت :پرداخت حق پخش مسابقات در اساسنامه فوتبال ایران گنجانده شده و دولت نیز برای کمک به باشگاه های فوتبال آن را مصوبه کرده ، لذا این پیشنهاد باید عملیاتی شود.
به گفته وی ، صدا و سیما از طریق پخش آگهی های تبلیغاتی فراوانی دریافت و درآمد سرشاری نصیب خود می کند و حتی از محل پخش برنامه های پیرامون مسابقات فوتبال با به کارگیری سامانه پیام کوتاه ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز صاحب درآمد می شود.
خبیری تصریح کرد:در فوتبال امارات که یک کشور کوچک و با جمعیت کمتری از تماشاگران فوتبال نسبت به ایران است ، حدود 150 میلیون دلار از محل پخش مستقیم فوتبال به باشگاه های این کشور پرداخت می شود، اما در ایران این حق پخش مسابقات هنوز به باشگاه ها پرداخت نمی شود.
عضو کمیته آسیا ویژن AFC تاکید کرد:فروش بدون مجوز پیراهن باشگاه ها نیز از طریق برخی فروشگاه ها به عنوان حرکت غیرقانونی کپی رایت محسوب می شود و این به باشگاه های فوتبال ضربه می زند.
وی در خصوص تفاوت میان لیگ فوتبال ایران با کشورهای دیگراز جمله لیگ های معتبر اروپا افزود: قیاس لیگ فوتبال ایران با لیگهای حرفه ای دنیا از جمله انگلیس ، ایتالیا و آلمان صحیح نیست ، چرا که این لیگ ها بسیار حرفه ای شده اند و باید فوتبال ایران را با لیگ های آسیایی مقایسه کرد.
خبیری اظهار داشت : لیگ ها و باشگاه های حرفه ای دنیا به صورت یک بنگاه های اقتصادی تبدیل شده و این باشگاه ها به دنبال درآمدزایی برای اداره و حیات خود هستند زیرا فوتبال در این کشورها به یک صنعت تبدیل شده است .
به گفته وی ، لیگ های معتبر در اروپا چندین دهه قدمت دارند ، اما روند حرفه ای شدن در ایران با زیرساخت های محدود، نیروی انسانی ناچیز و غیرتخصصی حدود هشت سال آغاز شده و باید راه طولانی را در این زمینه طی کرد خبی ـــری با تاکید بر اینکه فوتبال در ایران بر مداراحساسات می چرخد افزود: فوتبال باید به صورت عقلانی و علمی اداره شود و می بایست برنامه بلند مدت و اصولی سرلوحه کار باشد..
عضو کفندراسیون فوتبال آسیا یادآور شد: دستمزد بازیکنان بخشی از فوتبال حرفه ای است و باید دستمزدها به گونه ای باشد که بازیکن تنها در اختیار تیم قرار گیرد و دغدغه ای غیر از حضور در تیم و بازی در مسابقات نداشته باشد.
دبیر اجرایی این همایش نیز گفت : در همایش توجیهی همبستگی المپیک جمعی از مدیران ورزشی چهارمحال وبختیاری حضور دارند.
ساسان صادقی در گفت وگو با ایرنا افزود: این همایش به مدت چهار روز به صورت نشست های تخصصی به منظور آشنایی با اهداف المپیک برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، در این نشستهای تخصصی مباحثی پیرامون جایگاه ارزشی المپیک ، رسانه و المپیک ، زنان و المپیک ،مدیریت ورزش و المپیک و اخلاق و المپیک مطرح می شود.ک /3 671/7359/ 1592 شماره 003 ساعت 00:16 تمام
۰ نفر