۱۵ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4545189
T T
۰ نفر

به منظور همسویی با جامعه ملل:

۱۵ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4545189
ترکیه به کیوتو می پیوندد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/15 اجتماعی.محیط زیست.قرارداد کیوتو آنکارا- جمیل چیچک سخنگوی هیات دولت ترکیه اعلام کرد، ترکیه آماده امضای پیمان کیوتو است.
به گزارش رسانه های ترکیه وی بعد از پاپان اجلاس هیات وزیران ترکیه با اشاره به این که در اجلاس یاد شده متن نامه ویسل اراوغلو وزیر محیط زیست و جنگلداری ترکیه برای عضویت ترکیه در پیمان کیوتو بررسی شد، گفت: ترکیه آماده الحاق به این قرارداد است.
چیچک با اشاره به این که در حال حاضر آمادگی برای بررسی نتایج پنج سال اجرای این پیمان وجود دارد، گفت: با پیوستن ترکیه به این پیمان، دولت آنکارا امکان بررسی نتایج عملی آن و گنجاندن نقطه نظرات خود در برنامه های عمل آتی را خواهد داشت.
به گفته چیچک، دیدگاه دولت در مورد لزوم الحاق ترکیه به پیمان کیوتو به مجلس اعلام خواهد شد و پس از تصویب مجلس، ترکیه به طور رسمی عضو این پیمان می شود.
پیمان کیوتو تنها قرارداد بین المللی برای کاهش تاثیرات گازهای گلخانه ای است.
متن این پیمان برای اولین بار در دسامبر سال 1997میلادی در شهر کیوتوی ژاپن در جریان یک اجلاس بین المللی مطرح و در ماه مارس سال 2008 میلادی آماده امضای کشورها شد.
این پیمان در 15 مارس 1999 میلادی شکل نهایی به خود گرفت و با امضای آن در سال 2004 میلادی از سوی روسیه در سال 2005 میلادی لازم الاجرا شد.
در بین کشورهای پیشرفته آمریکا و استرالیا به رغم سهم عمده آنان در تخریب لایه اوزن و تولید گازهای گلخانه ای هنوز این پیمان را امضاء نکرده اند.
پیمان کیوتو چارچوب مبارزه با گرمایش زمین و کاهش تاثیرات گازهای گلخانه ای را ترسیم می کند. طبق این پیمان کشورهای عضو ملزم به کنترل گازهایی که تاثیرات گلخانه ای دارند می شوند.
خاورم ** 2012 ** 230 1553** شماره 121 ساعت 11:01 تمام
۰ نفر