۱۵ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4528286
T T
۰ نفر
..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/15 سیاسی.انرژی.افغانستان کابل ـ نمایندگان مجلس افغانستان لایحه قانون نفت وگاز را در شش فصل و 71 ماده تصویب کردند.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مطابق این قانون به نهادهای که در استخراج نفت و گاز فعالیت کنند، اجازه داده می شود که شریک افغانستانی برای خود انتخاب کنند.
پیش از تصویب این قانون، استخراج و اکتشاف نفت وگاز در افغانستان در هاله ای از ابهام قرار داشت و این مساله باعث عقب ماندگی این صنعت در این کشور شده بود.
قانون مزبور نیاز به توشیح رئیس جمهوری افغانستان دارد که تا پس از آن جنبه اجرایی پیدا کند.
محمدابراهیم عادل وزیر معادن و صنایع افغانستان پیشتر گفته بود که فعالیت های اکتشافی در چاه های نفت وگاز کشور ادامه دارد و تا دو سال آینده فراورده های نفتی به بازار مصرف عرضه می شود.
افغانستان هم اکنون نیاز نفتی خود را از آسیای میانه و ایران تامین می کند.
برخی کارشناسان علت حضور نیروهای خارجی در افغانستان را ابتدا انگیزه اقتصادی و سپس سیاسی ذکر می کنند.
به گفته آنان وجود معادن نفت، گاز، سنگ آهن، ذغال سنگ، مس، روی، اورانیوم ،سنگ های نما و تزئینی در کشور باعث شده است تا در آینده نزدیک کشورهای خارجی افغانستان را ترک نکنند.
معادن گاز طبیعی شناخته شده بیشتر در مناطق شمالی در مزار شریف، اطراف بندر شبرغان و سرپل قرار دارند.
ذخایر گاز این کشور 100 تا 150 میلیارد متر مکعب تخمین زده می شود اما برخی منابع مقدار آن را بیش از این برآورد می کنند.
روس ها در گذشته مطالعات پایه ای گسترده ای در مورد ذخایر نفت وگاز افغانستان انجام داده بودند و آمریکا نیز از دو سال قبل در حال تهیه اطلاعات در مورد ذخایر نفت وگاز این کشور است.
ارزش منابع معدنی و زیرزمینی افغانستان حدود 500 هزار تریلیون دلار تخمین زده می شود.
سال گذشته اعلام شد که دو شرکت آمریکایی و روسی، نفت و گاز شمال افغانستان را به صورت مشترک استخراج و دو شرکت افغان با آنان همکاری خواهند کرد.
آساق 1553**1071**332** شماره 388 ساعت 20:01 تمام
۰ نفر