۱۴ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4495542
T T
۰ نفر
.............................................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/1/87 داخلی.فرهنگی.موزه.سکه.
یک اقتصاددان آمریکایی مجموعه ای از سکه های قدیمی نقره و مس کشور هند را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.
به گزارش چهارشنبه روابط عمومی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رییس اداره گنجینه های این سازمان با بیان این مطلب گفت: این ارادتمند بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع)، علی اظهر ارسطو نام دارد و سکه های تقدیمی وی مربوط به دوران حکومت سلسله های مسلمان هند است.
محمد باقر کفشدار طوسی افزود:قدیمی ترین سکه این مجموعه متعلق به حکومت اسکندرجاه بهادر نظام دکن می باشد که درسال 1225 هجری قمری درشهر حیدرآباد هند ضرب شده است.
او گفت: سکه های ارزشمنددیگری ازحاکمان مسلمان هندنظیرشاه غازی، نظام الملک آصف جاه بهادر، میر محبوب علی پاشا و میرعثمان علی خان بهادر دراین مجموعه وجود دارد که از نظر تاریخی دارای اهمیت فراوانی است.
وی افزود:بر روی یکی از سکه ها تصویر زیبای یکی از آثار تاریخی هند به نام "چهار منار" که در حدود 400 سال پیش به دستور محمد قطب شاه به یاد حضرت رضا (ع) در شهر حیدر آباد دکن ساخته شده دیده می شود که بسیار دیدنی است.
طوسی بیان کرد:گنجینه تخصصی سکه و مدال دارای آثارمنحصربه فردی از ایران و کشورهای جهان می باشد که به واسطه محدودیت فضا، تنها بخشی از این گنجینه در معرض دید علاقه مندان به آثار تاریخی و فرهنگی قرار گرفته است.
موزه آستان قدس رضوی بزرگترین موزه های وقفی جهان به واسطه عشق و ارادت به بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) سالیانه پذیرای مجموعه های ارزشمند تاریخی، فرهنگی و هنری می باشد.ک/1 1922/662/589/675 شماره 323 ساعت 14:49 تمام
۰ نفر