۶ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4492582
T T
۰ نفر

عملیات اعمال قانون در بصره وارد مرحله اجرا شد

۶ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 4492582
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/01/87 بغداد - یک روز بعد از سفر نوری المالکی نخست وزیر و فرمانده کل قوای مسلح عراق به بصره در550 کیلومتری جنوب بغداد، روزسه شنبه مقدمات عملیات امنیتی اعمال قانون دراین دومین شهر بزرگ ومهمترین شاهرگ اقتصادی عراق آغاز شد.
به گزارش ایرنا ازبغداد، خبرها ازبصره حاکیست که همزمان با ورود کم سابقه کاروان های نظامی ارتش عراق مجهز به خودروهای زرهی به بصره ، حرکت در سطح این شهر نسبت به روزهای گذشته کمتر شده است .
این در حالیست که وزارت کشور عراق دوشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که از ساعت 22 امشب عملیات اعمال قانون که برآن نام حمله سوارکاران نهاده شده وارد مرحله اجرا می شود.
شروع این عملیات با سفر غیرمنتظره نوری المالکی به بصره به همراه مسوولان امنیتی عراق شامل وزیران کشور، دفاع و امنیت ملی در روز گذشته همراه شده است .
مالکی در بدو ورود با حضور مسوولان امنیتی ارشد عراق و مقامات امنیتی و نظامی استان در پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد و برحسب گزارش ها در این نشست ، آخرین اوضاع امنیتی این استان جنوبی عراق بحث و بررسی شد.
آنچه بر ابهام سفر المالکی و مسوولان امنیتی عراق به بصره و تشکیل جلسه در پشت درهای بسته در این استان افزوده ، دعوت نکردن از استاندار و اعضای شورای استان بصره به این نشست بسته بوده است .
روزنامه دولتی الصباح عراق امروز در گزارشی در این خصوص تلویحا نوشته است ، مرتبط بودن ناامنیهای بصره با گروه های سیاسی و سران عشایر در این استان علت دعوت نکردن این افراد به نشست بسته دیروز بوده است .
درحالی که برخی سران عشایرنسبت به استفاده ازقدرت نظامی محض برای حل مشکلات هشدار داده و خواستار دادن فرصت بیشتر به گفت وگوها بین گروه های سیاسی و عشایر استان شده اند، روزنامه الصباح به نقل از مسوول امور عشایر در وزارت کشور عراق آورده است که دولت عراق از گفت وگو با طرف هایی که خود متهم به ایجاد ناامنی و ارتکاب جنایت هستند، خودداری می کند.
فلاح مشعل سردبیر الصباح نیز در سرمقاله خود نوشته است : گروه های مسلح در جنوب عراق برخلاف گروه های مسلح مناطق شمالی وغربی عراق با القاعده مرتبط نیستند بلکه این گروهها از جریان ها و گروه های سیاسی در مناطق خود تغذیه و مسلح به سلاح می شوند و یا مرتبط با کشورهای همجوار هستند.
این در حالیست که سرلشکر عبدالکریم خلف سخنگوی وزارت کشور عراق گفته است که عملیات امنیتی دربصره به طور مشخص هیچ جریان یا گروه سیاسی را هدف قرار نمی دهد و دولت به همه گروههای سیاسی احترام می گذارد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ، نزاعهای سیاسی بین جریان ها و گروه های سیاسی موجود در شورای استان واختلاف این شورا با استاندار که از حزب فضیلت اسلامی است و بارها شورا خواستار برکناری او شده ، از عوامل ناامنی در بصره می دانند.
برخی گزارش ها نیز حاکیست که برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی توانسته است با نفوذ در این استان ، نزاع سیاسی را بین گروه های سیاسی در بصره شدت بخشد، امری که منجر به فعال شدن گروه های شبه نظامی در این استان شده است .
سخنگوی وزارت کشور عراق امروز به المشرق دیگر روزنامه عراقی گفته است که از شامگاه امروز عملیات امنیت بصره وارد مرحله اجرا می شود و طی آن به مدت سه روز تمامی ورودی و خروجی های شهر به روی خودروها بسته می شود.
سرلشکر خلف افزوده است که طی همین مدت گذرگاه های مرزی بصره با سه کشور همجوار این استان یعنی ایران ، کویت وعربستان بسته خواهد ماند و به شهروندان بصره برای تحویل دادن تمامی سلاحهای سبک و سنگین خود به نیروهای عراقی فراخوان داده می شود.
وی ادامه داد که هرکس از این امر سرپیچی کند خود را در معرض بازخواست قانونی قرار می دهد.
این فرمانده عراقی بدون اشاره به جزییات عملیات امنیت بصره که احتمالا حتی استاندار و شورای استان از آن بی اطلاع هستند گفت که عملیات امنیت تحت فرماندهی کامل نیروهای عراقی خواهد بود و موحان الفریجی فرمانده پلیس بصره ، مسوولیت فرماندهی را برعهده دارد.
گزارشها حاکیست که نوری المالکی به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق بر بر این عملیات که سقف زمانبندی برای آن تعیین نشده ، اشراف و نظارت مستقیم دارد.
نوری المالکی در بیانیه ای که تلویزیون دولتی عراق آن را منتشر کرد گفت که بصره اکنون در معرض بسیاری از فشارهای خارجی و داخلی است که همه آنها امنیت و ثبات و نمادهای معنونی و علمی و اجتماعی و حتی مردم بیگناه آن را هدف قرار داده اند.
این اظهارات المالکی درپی ترور وسوء قصد به جان تعدادی از وکلای آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق دراین شهر وهمچنین ربوده شدن یکی از پزشکان معروف این شهر و تهدید 10 پزشک دیگر در روزهای اخیر توسط گروه های ناشناس عنوان شده است .
نخست وزیر عراق در بیانیه اش تصریح کرده است که این گروهها تحت پوششهای دینی وسیاسی دربصره فعالیت می کنند و همزمان با فعالیت این گروهها عملیات قاچاق نفت و فراورده های نفتی ، سلاح ، مواد مخدر و دیگر کالاهای غیرقانونی رو به افزایش گذاشته است .
به نوشته بیانیه ، برخی از این گروههای خارج شده از قانون ، توانسته اند پشتیبانی هایی در داخل دستگاه های دولتی و خارج از آنها برای سرپوش گذاشتن بر جرایم خود پیدا کنند.
در حالی نوری المالکی درصدد شروع عملیات در راهبردی ترین منطقه اقتصادی عراق است که کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که آیا دولت عراق قادر به استقامت دربرابر فشارهای خارجی ذی نفوذ در بصره است که خواهان ناامن کردن این استان به خاطر برخی منافع سیاسی و اقتصادی هستند؟ از تدابیری اتخاذ شده به نظر می رسد که دولت عراق سطح نفوذ خارجی را در استان جنوبی عراق درک کرده وبه همین دلیل تلاش دارد جزییات طرح امنیتی ویژه این استان را در هاله ای از ابهام قراردهد به طوری که حتی مسوولان غیرنظامی بصره از آن بی اطلاع بمانند.
خاورم 1158** شماره 112 ساعت 12:39 تمام
۰ نفر