۲۶ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4252359
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/26 سیاسی.آلمان.فرانسه برلین - سفر وزیر امور خارجه فرانسه به آلمان برای گفت و گو با مقامات برلین درباره روابط دو جانبه و مسایل بین المللی در حالی لغو شد که منابع آلمانی علت لغو سفر آلن ژوپه را تعهدات دیگر وی عنوان کردند، ولی ناظران اختلافات عمیق دو کشور درباره لیبی را علت اصلی این اقدام می دانند به گزارش ایرنا، رییس جمهوری فرانسه بعد از گسترش اعتراضات در لیبی و سقوط شهرهای مختلف این کشور توسط معترضین، شورای ملی لیبی را به رسمیت شناخت و خواستار اقدام نظامی اتحادیه اروپا در این کشور و به رسمیت شناختن این شورا از سوی این اتحادیه شد.
به دنبال این اقدامات رییس جمهوری فرانسه، خشم مقامات آلمانی از آنچه که تکروی فرانسه بدون هماهنگی با اتحادیه اروپا عنوان می کردند، نمایان شد و آنها اعلام کردند که به هیچ عنوان از اقدامات نظامی در لیبی و به رسمیت شناختن شورای ملی مخالفان این کشور در بنغازی حمایت نمی کنند.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در نشست چند روز قبل سران اتحادیه اروپا در بروکسل مخالفت قاطع خود را با این طرحهای فرانسه ابراز کرد.
صدراعظم آلمان این سوال را مطرح می کرد که در صورت شکست طرح ممنوعیت پرواز در لیبی، برنامه بعدی اتحادیه اروپا و ناتو در این کشور چه خواهد بود؟ آیا نیروهای زمینی خود را راهی این کشور می کنیم ؟ درهمین حال برخی رسانه ها در آلمان نیز از برهم خوردن توافق پنهان پاریس و برلین به عنوان دو قدرت بزرگ اتحادیه اروپا در تقسیم شرق اروپا و مدیترانه بین یکدیگر خبر می دهند.
به نوشته این رسانه ها، طبق این توافق قرار بود، آلمان بیشتر در حیطه اروپای شرقی فعال باشد و فرانسه نیز در حیطه دریای مدیترانه فعالیت کند که ظاهرا برلین این توافق را شکسته و می خواهد نقش بیشتری در شمال آفریقا ایفا کند.
از سوی دیگر برخی ناظران در آلمان اقدامات تند سارکوزی در قبال رژیم معمرقذافی را ناشی از شکست های داخلی وی در فرانسه توصیف می کنند که می خواهد به این وسیله بخشی از افکار عمومی را جذب کند.
اروپام 1985**250** شماره 192 ساعت 15:32 تمام
۰ نفر