۲۶ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4252196
T T
۰ نفر

اختصاصی/

۲۶ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4252196
38 تخته فرش نفیس بومی از موزه های کشور به استان مرکزی منتقل می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/26 فرهنگی.میراث فرهنگی و گردشگری.موزه ها اراک - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: 38 تخته فرش نفیس این استان ازموزه فرش تهران بزودی به این استان منتقل می شود.
محمدحسین فرمهینی فراهانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این فرش های نفیس مربوط به دوره صفویه است و از نظر طرح و نقش و ظرافت بافت ویژگی های منحصر به فردی دارد.
وی گفت: زیراندازهای سنتی و فرش های استان مرکزی به ویژه دو منطقه ساروق اراک و لیلیان خمین از شهرت جهانی برخوردار بوده و از دیرباز این خطه به عنوان یکی از قطب های مهم اقتصادی قالی ایران مطرح بوده است.
وی افزود: انتقال اشیای شناسنامه دار تاریخی استان مرکزی به موزه های منطقه از سیاست های محوری اداره کل میراث فرهنگی استان است و هدف از این برنامه ایجاد انگیزه برای بازدیدکنندگان و تکمیل هویت فرهنگی این استان است.
فراهانی توضیح داد: مقدمات انتقال چندین شیی سفالینه سلطان آباد اراک نیز به صورت امانی به موزه های استان در دست پیگیری است.
وی گفت: تقویت ارتباط فرهنگی مردم با موزه ها کلید رونق فرهنگی گنجینه های باستانی و تاریخی است و گروه های مرجع ، نهادهای آموزشی و فرهنگی و رسانه ها باید با فرهنگ سازی فضایی ایجاد کنند تا حضور بازدیدکنندگان در موزه ها معنوی و قلبی بوده و از وقت گذارانی و پز اجتماعی خارج شود.
وی افزود: در ایام نوروز امسال 14موزه باستانی، مردم شناسی، تاریخی و طبیعی استان مرکزی برای بازدید عموم دایر است و در بیشتر این اماکن برنامه های شاد سنتی و فرهنگی نظیر نمایش های روحوضی، برپایی چای خانه سنتی و توزیع بروشور و تقشه های گردشگری تدارک شده است.
وی گفت: پیگیری دو سایت موزه در مناطق تاریخی خورهه محلات و شهر زیرزمینی زلف آباد فراهان نیز از برنامه های هدفگذاری شده این اداره کل در سال آتی است .
وی اظهار داشت: آثار موجود در موزه های استان مرکزی همگی در شبکه جامسازمان میراث فرهنگی کشور دارای شناسنامه کالبدی و عمومی هستندو برنامه و اقدامات گسترده امنیتی و حفاظت فیزیکی این موزه ها اجرایی شده است.ک/3 560/557 شماره 029 ساعت 09:16 تمام
۰ نفر