۱۳ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4242872
T T
۰ نفر

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه:

۱۳ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4242872
قاعدین با سکوت خود به جریان بالنده جامعه صدمه می زنند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/13 سیاسی.تقوی.نماز جمعه تهران- رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با تشریح چهارمین سری از سلسله مباحث سیره علوی به توضیح عملکرد قاعدین در زمان حکومت حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: قاعدین کسانی هستند که از حضور در صحنه های سیاسی و اجتماعی به بهانه وجود فتنه ،خودداری و به جریان بالنده جامعه صدمه وارد می کنند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران، افزود: قاعدین به معنای نشستگان است و در مقابل کلمه قیام استفاده می شود.
وی یکی از جریان های اجتماعی را که حضرت علی (ع) با آن روبه رو بود، جریان قاعدین خواند و گفت: این جریان با وجود توقعاتی که جامعه از آنان داشتند، خود را از تحولات و جریانات اجتماعی جدا می کردند و حالت بی تفاوتی و تماشاگری به خود می گرفتند.
تقوی با بیان این که قرآن کریم واژه قاعدین را در کنار مجاهدین قرار می دهد، مجاهدین را عده ای دانست که در عرصه های سیاسی و اجتماعی و تحولات گوناگون جامعه حضوری فعال دارند و در مسیر خداوند در صحنه ها حاضر هستند.
وی تصریح کرد قاعدین به بهانه غبارآلود بودن فضا و این که نمی توانند حق را از باطل تشخیص دهند به کناری می خزند و حق و حقیقت را یاری نمی کنند، در حالی که در ذهن مردم این سوال ایجاد می شود که چرا این عده حق را یاری نمی کنند؟ رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه همچنین خاطرنشان کرد در تمامی انقلاب های تاریخی همواره کسانی بوده اند که از آغاز جزو مجاهدین بوده اند، اما به مرور زمان به علل مختلف سست شده اند و خود را از حوزه های سیاسی و اجتماعی کنار کشیده اند.
وی در ادامه ناکثین، قاسطین، مارقین و قاعدین را از جمله جریان های مخرب زمان حکومت حضرت علی (ع) برشمرد و گفت: البته قاعدین از شهرت و سابقه نسبتا خوبی هم برخوردار بودند و در زمان پیامبر (ص ) شمشیر می زدند، اما در جنگ های جمل و صفین حضرت علی (ع) را یاری نکردند و از همراهی با حضرت علی (ع) امتناع ورزیدند.
تقوی با بیان این که در زمان حال نیز چنین چهره هایی در جامعه حضور دارند ، افزود: برخی از این چهره ها فرهیختگان و نخبگانی هستند که جامعه روی آنان سرمایه گذاری کرده است ؟ اما آنان به بهانه این که دو گروه مسلمان روبه روی هم ایستاده اند، خود را کنار می کشند.
وی در ادامه به ذکر حدیثی از حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: ایشان می فرمایند: دو راه بیشتر وجود ندارد، یا انسان در مسیر حق و یا در مسیر باطل قرار می گیرد و لذا جبهه سومی وجود ندارد؟ زیرا گاهی سکوت و بی تفاوتی انسان را در جبهه باطل قرار می دهد. بنابراین ابتدا باید حق را بشناسیم و سپس افراد را با حق بسنجیم نه این که تحت تاثیر چهره ها و افراد قرار بگیریم.
تقوی در بخش دیگری از سخنان خود تعبیر اسلام آمریکایی را همان روش قاعدین دانست و تصریح کرد امام راحل به کسانی که حامی اسلام آمریکایی بودند بسیار حساس بودند.
وی ادامه داد: اسلام ناب محمدی (ص ) اسلام با نشاط و جهاد است و همیشه در میدان حضور دارد و در مورد ظلم و ظالم حساس است.
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد امروز کسانی هستند که دم از اسلام می زنند؟ اما حاضر نیستند از اندیشه های ولایی رهبر معظم انقلاب حمایت کنند.
تقوی در ادامه سخنانش برخورد نکردن با مسلمانان، دنیا گرایی و عافیت طلبی ، ضعف فکری و نداشتن تحلیل جامع از شرایط زمان (خواص بی بصیرت )، ترس و دم از صلح دوستی زدن و ابراز تنفر از جنگ را از جمله خصوصیات و بهانه های گروه قاعدین دانست.
وی در پایان یکصدمین سال ولادت اولین امام جمعه تهران آیت الله طالقانی را تبریک گفت.
سیام *9193* شماره 159 ساعت 13:26 تمام
۰ نفر