۱۳ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4242730
T T
۰ نفر
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/13 سیاسی.انگلیس.لیبی لندن - رییس مدرسه عالی اقتصاد و علوم سیاسی لندن (دانشگاه ال اس ایی ) به دلیل روابطش با رژیم معمر قذافی مجبور به استعفا شد.
به گزارش ایرنا، سر هاوارد دیویس روز پنجشنبه و پس از گسترش جنجال ناشی از فاش شدن قراردادهای کلان دانشگاه ال اس ایی با دولت لیبی از سمت خود کناره گیری کرد.
این دانشگاه با وساطت سیف الاسلام قذافی پسر معمر قذافی قراردادهایی را برای آموزش افراد معرفی شده از سوی دولت لیبی منعقد کرده بود. بر اساس این قراردادها دانشگاه ال اس ایی قرار بود صدها نفر را جهت برعهده گرفتن مسئولیت های دولتی در رژیم قذافی آموزش دهد.
سیف الاسلام قذافی در سال 2008 میلادی از این دانشگاه در مقطع دکتری فارغ التحصیل شده و از آن زمان تاکنون نیز همواره روابط نزدیکی را با مقامات آن داشته است.
همچنین گزارش شده است که پسر معمر قذافی بیش از 5/1 میلیون پوند به دانشگاه ال اس ایی لندن کمک مالی کرده است.
هاوارد دیویس پذیرفته است که این روابط با رژیم قذافی به وجهه دانشگاه ال اس ایی لطمه زده و به همین دلیل استعفای خود را تسلیم هیات امنای دانشگاه کرده که آنها نیز آن را پذیرفته اند.
وی گفت: من مسئول حفظ وجهه دانشگاه هستم و تصورم بر این بود که پذیرش پول از دولت لیبی مشکلی ندارد ولی اکنون عکس آن ثابت شده است.
دانشگاه ال اس ایی با انتشار بیانیه ای با اظهار تاسف استعفای آقای دیویس را پذیرفته و کمیته ای را نیز مسئول تحقیق درباره روابط دانشگاه با دولت لیبی کرده است.
موضوع ارتباطات دانشگاه ال اس ایی با رژیم معمر قذافی برای اولین بار از سوی سایت ویکی لیکس منتشر شد و در روزهای اخیر با تشدید بحران لیبی ابعاد تازه ای به خود گرفت.
سایت ویکی لیکس همچنین به نقل از مکاتبات دیپلماتیک آمریکا نوشته بود که دولت انگلیس نیز در قراردادهای دولت لیبی و دانشگاه ال اس ایی برای تربیت نخبگان آینده رژیم قذافی مشارکت داشته است.
سیف الاسلام قذافی روز پنجشنبه در مصاحبه ای با تلویزیون اسکای نیوز گفت: انگلیس در سال های اخیر نزدیک ترین شریک اقتصادی دولت لیبی در میان کشورهای اروپایی بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با عادی شدن شرایط در لیبی این روابط دوستانه مجددا از سر گرفته شود.
این در حالی است که دولت انگلیس طی یک هفته اخیر چندین بار از معمر قذافی خواسته است که از قدرت کناره گیری کند.
اروپام 345** شماره 017 ساعت 01:54 تمام
۰ نفر