۵ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4237468
T T
۰ نفر

باخت هیلاری کلینتون ؟

۵ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 4237468
قیام ملت های خاورمیانه ضربه بر پیکره دولت آمریکا می زند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/05 سیاسی.آمریکا.منطقه تهران - قیام سریالی مردم در کشورهای هم پیمان واشنگتن، سیاست خارجی آمریکا را به حالت انفعالی در آورده و هیلاری کلینتون در معرض تندترین انتقادها قرار گرفته است.
اوایل بهمن ماه امسال زمانی که دومین قیام مردمی پس از تونس در کشور اسلامی مصر رخ داد، کلینتون بیش از 260 سفیر و نماینده آمریکا را از سراسر جهان به واشنگتن فراخواند.
برخلاف آنچه که تاکنون از این ملاقات بی سابقه منتشر شده بالا گرفتن تنش در دستگاه سیاست خارجی آمریکا علت اصلی این فراخوان بوده است.
یک دیپلمات در یکی از کشورهای شرق آسیا روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا فاش ساخت که دولت آمریکا مجبور شده است به دلیل عدم پیش بینی چنین وضعیتی از سوی دستگاه های ذیربط ، برنامه های بلندت مدت سیاست خارجی خود را رها کند.
وی گفت: این اطلاعات را از یک همتای آمریکایی خود در یک میهمانی شام بدست آورده است.
به گفته وی دیپلمات های آمریکایی به خصوص آنانی که در خاورمیانه مستقر هستند با دست خالی به واشنگتن رفته اند.
براساس دستوری که کلینتون به سفرای آمریکا ابلاغ کرده آنان جز سکوت ، جمع آوری اطلاعات و در نهایت حمایت ظاهری از هرگونه قیام مردمی در کشورهای خاورمیانه در شرایط کنونی، حق ندارند حتی از نزدیک ترین هم پیمانان آمریکا پشتیبانی کنند.
این دیپلمات آمریکایی به همتای آسیایی خود از این روش کلینتون با عنوان دیپلماسی هم رنگ محیط شدن نام برده و گفته است حتی دستور داریم اگر در عربستان سعودی که هم پیمان استراتژیک آمریکا است ماجرایی رخ دهد، از ملک عبدالله حمایت نکنیم.
منبع خبری ایرنا که کشورش رابطه نزدیکی با ایران دارد در ادامه افزود: تحلیل مواضع گوناگون آمریکا در قبال انقلاب های مردمی در کشورهای تونس ، مصر، لیبی و بحرین تایید کنند سرگردانی و افول دستگاه سیاست خارجی آمریکا است.
وی افزود: آمریکایی ها در قبال مبارک قد علم کردند اما در ماجرای لیبی سکوت کرده اند و در مورد بحرین سرگردانند، زیرا منابع انرژی یعنی شریان حیاتی غرب در خطر قرار گرفته است.
وی گفت: آمریکایی ها برای اینکه قیام های مردمی کمتر دامن آنها را بگیرد و هزینه سنگینی ندهند، حاضر هستند نزدیک ترین شریکان و هم پیمانان خود حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس را قربانی کنند.
31ژانویه امسال همزمان با آغاز قیام مردمی در مصر علیه رژیم دیکتاتوری مبارک، وزارت خارجه آمریکا تمامی سفرا و دیپلمات های خود از سراسر جهان را در اقدامی بی سابقه برای برگزاری نشستی سیاسی به واشنگتن فراخواند.
در این نشست یک هفته ای در واشنگتن 260 نفر سفرا، مقامات کنسولگری ها و دیگر دیپلمات های آمریکا از سراسر جهان حاضر شدند.
فیلیپ کرولی ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی ادعا کرد که این نشست در ادامه بازبینی توسعه و دیپلماسی چهارساله وزارت خارجه آمریکا انجام شده که به موضوع تغییر نقش و درخواست های ما از سفرایمان در خارج از کشور خواهد پرداخت.
تحلیلگران برگزاری این نشست را عمق ضربه پذیری آمریکا از قیام های مردمی در منطقه دانسته اند.
شماره 520 ساعت 20:13 تمام
۰ نفر